Jump to content

Recommended Posts

Posted

det er noe merklig med styringa mi.. plutslig drar den bare til den ene siden,, er forskjellig side den trekker til.. dette er irgunn ganske skummelt... hmmmmmm..

har nettopp byttet felger, dempere og fjærer.. men den hadde den samme tendensen før.. synes også det har blitt litt mer slark i styringa etter at jeg byttet dempere og fjører..

 

har noen tips til hva som kan være galt?

Guest dadda rst
Posted

prøve å stille spissingen din du.har vært borti det samme problemet selv da spissingen var litt feil.

Posted

ok.. får prøve på det... må vell på verksted å gjør det.. skal på eu ok nå i juni så di finner vell ut av det der.. hadde håpet å få den i grei stand før den skal på kontrollen

Guest fåården
Posted

forsterkede biltema foringer er visst ulovlige etter hva jeg har hørt.. har visst hvært grunn til noen ulykker el noe sånnt..

Posted

men kan dette være hjulene? vist det er kast i de rister det vell bare veldig på rattet..? har sett at i toppen av demperene i demper tornet.. den store gummi foringa der sitter litt sjevt på på begge sider. kan dette ha noe å si?

tørr nesten ikke kjøre med bilen mer.. veldig slark i styringa og trekker alle veier..

Posted

det var lite luft i dekkene... fant også ut at det var litt slark i den venstre styrekulen.. men ikke så mye at den skulle sjeine på det viset.. hmmmmm...

Posted
det er noe merklig med styringa mi.. plutslig drar den bare til den ene siden,, er forskjellig side den trekker til.. dette er irgunn ganske skummelt... hmmmmmm..

har nettopp byttet felger, dempere og fjærer.. men den hadde den samme tendensen før.. synes også det har blitt litt mer slark i styringa etter at jeg byttet dempere og fjører..

 

har noen tips til hva som kan være galt?

Hei!

Sjekk akslen fra torpedoveggen ned til tannstanga! Rattakselen altså. Den har en "skjøt" med noe gummivulk, tipper den er god og slarkete! Er en låsepinne som gjør at du ikke mister styringen helt når gummien løsner.. Sjekkes enklest ved å vri på rattet uten motor i gang og se om du må vri mye før det blir utslag på hjulene..

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Posted
må vri en del i rattet før noe sjer ja.. stemmer det..

er en del slark i styringa.. vansklig å bytte dette? kostbart?

Er vel ikke så vanskelig.. Men vanskelig å komme til på noen.. Er en 10mm bolt oppe ved torpedoveggen og en 13mm gjennomgående med mutter inn mot tannstangen. Øverst kan du bare skru ut bolten og vippe ei plate til siden, nederst skrur du ut bolten (må sørge for at mutter ikke sviver) og banker akslen oppover den kan sitte ganske godt.. Men prøv om du kan se om det virkelig er denne som er gåen før du eventuelt skrur den av.. Tror den koster ca 1500,- på ford....

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Posted

byttet over til gamlefelgene fremme i dag.. å nå ble alt som det var før.. men synes dette var merklig.. kan det være at felgene går inni noe? så på den ene demperen var det litt spor etter hjulet som hadde gått i.. men det var bare bitte litte grann.. hmmmm.. hjulene er ikke avballansert.. men trodde ikke det hadde så mye å bety?

Posted
må vri en del i rattet før noe sjer ja.. stemmer det..

er en del slark i styringa.. vansklig å bytte dette? kostbart?

Du sier jo selv at det er "en del slark" i styringa, har du funnet ut hvor det slarker?

Forsvant problemet når du satte på de gamle felgene? I så fall har du vel funnet feilen? Har felgene riktig innpress til bilen din?

At felgene ikke er avbalansert gjør vel bare at de sannsynligvis kommer til å riste bilen din til fillebiter, men bilen skal normalt ikke dra til sidene for det..

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Posted

synes mye av slarken også forsvannt da jeg byttet dekk.. er 165 dekk på nå. de andre er 195.. vet du hvor mye innpress som er orginalt til sierra? xr4i 83 mod..

Posted
finner ikke impress på felgene.. det eneste jeg finner er at de heter compomotive mo1670

 

de dekkene jeg har på nå er ikke 165 men 185:)

Hmm, tror innpress skal være mellom 30 og 40mm ett sted for den.. Men hvis det subber er det jo galt..

 

Men..

Hvis det er slik at det ble bedre når du skiftet til smalere dekk så tipper jeg du har slark i foringer eller andre ting ett sted.. Det ser du vet å vri på rattet, fortrinnsvis med de brede dekkene, siden disse er tyngre å vri og også belaste styring og foringer mer enn de smale.. Hvis det er sånn at du kan vri på rattet uten at hjulene vrir seg vil det jo også være motsatt.. At hjulene kan vri seg selv om du holder rattet rett frem.. Og da drar det jo enten til høyre eller til venstre ;)

Men er vel også en ide å avbalansere hjulene hvis de aldri har vært det....?

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Posted
glemte å si det.. men når jeg byttet demperene og fjører byttet jeg de foringene også..:) forsterkede fra biltema..

Hmm, trodde du hadde byttet alle foringene.. Men det har du ikke? Hvilke har du byttet?

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...