Ghost00 Posted April 11, 2013 Posted April 11, 2013 (edited) Heisann.. Tenkte jeg skulle lage en samlepost med Dyse oversikt og de fleste stegene til cosworth.Det jeg har skrevet her er ingen fasit, men bare en pekepinne for de stegene som er skrevet ned.Dette er noe av det jeg fant når jeg tittet litt, så det er sikkert endel feil her. rett meg vist det er feil. Syntes det er kjekt å ha det meste i en tråd så man slipper å lete så utrolig mye. Steg 1:* Steg 1 Chip* Justere turbotrykket til max peak 1,0bar og 0,9bar konstant* Anbefaller å sette på -31 wastegate aktuator Steg 2:* Dette steget blir som regel hoppet over pga at det koster ca like mye som steg 3 og heste antallet er nesten likt steg 1.* Bosch 803 dyser (Grønndyser)* Justere turbotrykket til max peak 1,2bar og 1,0bar konstant* -31 wastegate aktuator* Steg 2 chip Steg 3: * Ny chip (Steg 3) * Bosch 803 dyser (grønndyser)* -31 wastegate aktuator* bør bytte turbo til t34/35* K&N panel filter (eller ett annet merke)* Justere turbotrykket til max peak 1,5bar og 1,3bar konstant* 3" eksos anlegg- Anbefalles å bytte Bosch 044 bensinpumpe. Escort Cosworth bytter til 023 bensinpump. - Å angi HK og NM på dette trinnet kommer jeg ikke til å gjøre pga at det har så mye med hvordan stand motoren din er i.- På 2wd så setter man på 4x4 intercooler, men anbefalles å sette på RS500 intercooler. Steg 4:* 0,55 T34 turbo ( anbefales å bytte til større turbo) * 3bar mapsensor* RS500 Intercooler* 3" eksosanlegg* Bosch 403 dyser (kan fint bruke andre dyser som passer til chippen)* Ny chip (steg 4, anbefalles å ha med Lamba kontroll i chippen)* -31 wastegate aktuator* K&N Filter (eller ett annet merke)* Justere turbotrykket til max peak 2,0bar og stabilt på 1,9bar* Bosch 044 bensinpumpe. Escort Cosworth bytter til 023 bensinpump. - Her anbefalles det å bytte til en sterkere toppakning! Steg 5* Bosch 403 Dyser* 3bar mapsensor* RS500 intercooler* Porting av toppen* Ny chip (steg 5) * Ny forsterket toppakning* Justere turbotrykket til max peak 2,2bar og stabilt på 2,0bar* Ny turbo, eks: Garrett GT30 (det er noe du må forhøre deg om)* Er bunndelen i orden trenger man ikke å gjøre noe med denne, men er å anbefalle.* Bosch 044 bensinpumpe. Escort Cosworth bytter til 023 bensinpump. Er flere steg enn dette, men har bare tatt med de som er normalt brukt i en gatebil. Over til dyser. Bosch: Blå: 272cc @ 3bar (orginalt 4x4)Turkis: 326cc @ 3bar (orginalt 2wd)Grønn: 384cc @ 3bar (velkjente 330 oppsettet)Lyseblå: 442cc @ 3barGrå: 503cc @ 3bar (serienr: 0280150403) Siemens:Deka 3102: 575cc @ 3bar Kan legge med denne linken: http://www.witchhunter.com/injectordata1.php Edited April 11, 2013 by Ghost00
Christer_Martinsen Posted April 11, 2013 Posted April 11, 2013 (edited) Siemens:Deka 3102: 647cc @ 3bar Kan legge med denne linken: http://www.witchhunter.com/injectordata1.php Bra tiltak! Mener å huske at Deka dysene fløder 575cc @ 3 bar. Edited April 11, 2013 by Christer_Martinsen Ford Sierra Cosworth 1988 2wdFord Sierra Cosworth 1990 4x4
Pusur_ Posted April 11, 2013 Posted April 11, 2013 Denne var grei å ha! Bør klistres! Men kan vi ikke holde oss til enten bar eller psi?
Ghost00 Posted April 11, 2013 Author Posted April 11, 2013 La merke til det når jeg leste den nå, så skal gjøre om til bar
Ghost00 Posted April 11, 2013 Author Posted April 11, 2013 Endret nå, men syntes det var litt vell mye bar på steg 4 og 5.. brukte denne for å regne over fra PSI til BAR http://www.furnessfluidpower.co.uk/pdf/barpsiconversiontable.pdf
Pusur_ Posted April 11, 2013 Posted April 11, 2013 (edited) Ja, men luft er billigere enn bensin vettu Edited April 11, 2013 by Pusur_
Tore_TJ Posted April 11, 2013 Posted April 11, 2013 Kan jo nevnes at escort cosworth har ei bensinpumpe som bør byttes når man trimmer.. 023 bosch eller walbro. Lader du 2bar over tid med standard t34 varer den nok ikke så lenge så den bør oppgraderes.
Ghost00 Posted April 11, 2013 Author Posted April 11, 2013 Det hadde jeg glemt at escort cosworth måtte ha annen pumpe, men ordnet nå bare å komme med forslag folkens..
Tore_TJ Posted April 11, 2013 Posted April 11, 2013 For å være ærlig er det vel ikke stort annet enn steg3, eller grønndysesats som den kalles, som henger igjen fra "gammelt" av.. er så mye variasjoner med dyser, turboer og kammer når man tar steget videre at det blir vanskelig å lage noe standard. Det viktigste mener jeg er å ha en skikkelig oppskrift på steg3/grønndyser med t3/t34 turboen da dette er holdbare greier de fleste klarer selv.
Cosworth Racing1 Posted April 11, 2013 Posted April 11, 2013 På grønne dyser er det ikke nødvendig å bytte bensinpumpe, ihvertfall ikke Sierra Cos 4wd. Heller ikke nødvendig med noe gruppe a coil for å lade 1,7! Jeg ladet 1.8 med original i mange år uten problemer. Bør bytte til T34/T35 turbo. Jeg kjørte med 31 actuator, grønne dyser, T34 turbo, større cooler, filter, eksos. Ladet 1.8 daglig i 4 år. Aldri byttet til gruppe a coil eller byttet bensinpumpe. Hvorfor bytte bensinpumpe på et oppsett som gir cirka 350 hester? 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Ghost00 Posted April 11, 2013 Author Posted April 11, 2013 (edited) Dette er ikke ment som en fasit heller en liten pekepinne i riktig retning. Hehe Det var vel litt feil å lage en sånn tråd. Skal se hva jeg får gjort. Det går ikke å slette tråder. ;-)Jeg satte opp bytte av bensinpumpe som en anbefaling pga at bilene begynner å bli gamle. :-) Edited April 11, 2013 by Ghost00
RsMuffe Posted April 13, 2013 Posted April 13, 2013 Nyttig tråd. Men når trenger/bør man å bytte til andre kammer? f.eks. Ab07(som er bolt on kammer på org.cosworth) og bd14 blir vel ofte brukt.
Ghost00 Posted April 13, 2013 Author Posted April 13, 2013 Tenker du på ved steg 3 og oppover? Jeg kunne rent personlig tenkt å bytte.
Tore_TJ Posted April 13, 2013 Posted April 13, 2013 Nyttig tråd. Men når trenger/bør man å bytte til andre kammer? f.eks. Ab07(som er bolt on kammer på org.cosworth) og bd14 blir vel ofte brukt. På standard bunndel uten lommer i stempler er det kun AB07 og Catcams 826 som kan brukes. BD14 trenger lomma stempler (regner med du vet det da du skrev det du skrev..) AB07 er såkalte 400+ kammer, men da beveger vi oss inn på et område utover steg3 og da er meningene og løsningene forskjellige så er vanskelig å lage en mal. -F.eks skal du ha porta topp? -Når bør man montere longstuds? -Hvilken turbo bør man bruke? -Hvilken manifold?-Ekstern vs intern wg-Ladetrykkstyring-Størrelse på eksoshus vs baktrykk-Kompresjon-osv.. Et enkelt og greit 400+ oppsett kan f.eks være standard motor med gt3071.63 på 4x4 manifold, AB07, grpa toppakning, intercooler og dyser/chip/bensinpumpe som passer.. Andre velger helt andre løsninger med grenrør, bd kammer, annen turbo osv.. Alt for mange veier til Rom
Ghost00 Posted April 13, 2013 Author Posted April 13, 2013 (edited) Hehe Edited April 13, 2013 by Ghost00
Safrankossy Posted April 13, 2013 Posted April 13, 2013 ser jo greit ut dette :-) men syns det er like mange meninger som det fins damer i verden rundt dette.... mange som har egne meninger derfor er det ikke lett for helt ferske å vite hva man skal tru er rett ;-) Men skal man gjøre noe med en slik type bil syns jeg man bør lese masse om dette og gjøre seg opp en mening om hva man føler er liktig selv før man snakker med mange forskjellige om hva som er rett. Håper flere kan si hva de syns om meningen min rundt dette.... Hvordan forminsker man bildene sine for å få de som profilbilde her inne??
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now