Jump to content

Delenr På Hjerne Til Ohc


Pusur_

Recommended Posts

Holder på å sette en 2,0 OHC IS inn i en Sierra, Og ved årenes løp har det samlet seg opp endel hjerner og ledningsnett som er dårlig merket. Jeg sliter med å få gnist, og er ikke sikker på om det er rett hjerne jeg bruker. Ledningsnettet er til en OHC med Bosh fordeler, MAP sensor og lambdasonde. Altså nyere enn 87. Jeg har konstant +12v signal på BEGGE ledningene på coil :blink:

 

Er det noen som har en hjerne til et slikt ledningsnett som kan konstatere hva delenr er på denne? Evt andre innspill?

 

På forhånd takk ;)

Link to comment
Share on other sites

Usikker på hele delenr. Men det er 100hk motorstyring du har. En del av merkingen til 100hk hjernen er at det står VM 115 på klisterlappen på kontakten. VM100 er til eldre ohc med innsprøytning.

Den svarte ledningen på coil skal ha strøm rett fra hakk2 på tenningen. Den bruker å gå utenom motorstyringsrele, og uten sikring. Den grønne ledningen på coil går rett til TFI modulen, der den jordes. Den går også til turteller om du har et. Der skal du ikke ha 12v.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Den svarte ledningen på coil skal ha strøm rett fra hakk2 på tenningen. Den bruker å gå utenom motorstyringsrele, og uten sikring.

 

Stemmer, der har jeg +12v når tenning er på. Men på den grønne har jeg +12v uansett! :huh: Den grønne skal vel ikke ha + i det heletatt? Det er vel kun en - puls som skal på denne?

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så jordes den grønne via TFI, altså sluttrinnet. Om du har turteller så kan det hende den får strøm derfra pga en feil.

Måler du dette med eller uten belastning? Om du får 12v på den grønne uten belastning, så prøv å belast den med coil der du kobler plusspole til jord, eller med ei lyspære den du kobler andre polen til jord. Kan hende det går en svak strøm der, som i praksis ikke vil ha betydning.

Om du har målt dette med begge kabler tilkoblet på coilen så er det mest sansynlig spenningen som går inn via den svarte ledningen du måler i den grønne. Når coil ikke lades opp så er den grønne ledningen spenningsatt via coilen, men ikke strømførende.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hmm, turteller er ikke tilkoblet. Målingene jeg har foretatt er med begge ledningene avkoblet. Måler nesten +14,5v på begge kontakter! (Står med batterilader) Kan jo selvfølgelig prøve å belaste denne ledningen med ei pære... Men skjønner ikke helt hvor strømmen kommer fra... Eneste muligheten jeg har funnet for å få bort strømmen i den grønne er å koble fra hjernen :S

Link to comment
Share on other sites

Rart. Den grønne ledningen skal ikke gå til hjernen. Og TFI modulen fungerer uavhengig av hjernen. Prøv å mål signal fra fordeler til hjerne, og fra hjerne til TFI, mens du dreier på motor eller fordeler. Signalene skal veksle fra 12v til 0v. Signal ledning fra fordeler til hjerne går også direkte til TFI. Så du kan måle begge på TFI eller hjernen.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, det er normalt å måle +12V på begge sider av coilen når motor ikkje går, men det skal ikkje være det på grøn kabel(-1) når denne ikkje er tilkobla coilen eller noe annet.

 

Kva skjer om du kobler frå TFI, men har hjernen tilkoblet? Grøn ledning skal være tilkoblet TFI, coil og turteller.

 

Kan det være en feilkobling der ledningen som skal til turteller kobles på bilnettet, at den går inn på bensinpumpe eller noe slikt?

 

Om du ikkje finner noe kortslutning av TFI eller kabel, feilkobling inn i bilen men kun at det slutter om du kobler frå hjerne, så tror eg du må ohme -1 mot alle stikk på hjernen som en start.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Dette står det på min hjerne, og dette er fra en 90mod 100hk med kat osv :)

Så må jeg bare beklage, men fotobøtta vil på død og liv ha dette opp ned uansett hvor mye jeg prøver å snu det. Det er riktig vei når jeg ser det i fotobøtta, men det blir opp ned her...

IMG_0704_zps580aab60.jpg

Edited by cossiemk1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...