Idyll Posted April 8, 2013 Posted April 8, 2013 Jeg sitter og ser på studerer Ford Focus MKIII stasjonsvogn. De aller fleste bilene av denne modellen, selges med 1.6 TDCI motor med 115 hester.Det jeg lurer på, er om det er å anbefale å chippe denne motoren? Ser enkelte nettsteder hevder at du kan få opptil 140 hester etter chipping.http://www.bestchip.no/?gclid=CMmN_JnHurYCFWh2cAodcGsAEghttps://www.autopower.no/?Page=Tuning&view=vehicle&type=Car&id=2012 Broom.no (i den grad det er en kilde til pålitelig informasjon) har en sjekkliste iforbindelse med chippinghttp://www.tv2.no/underholdning/broom/styling-tuning/dette-maa-du-vite-om-trimming-av-bil-2834273.htmlsom virker grei nok. I tillegg hevdes det at det er helt "lovlig"http://www.tv2.no/underholdning/broom/du-kan-chippe-bilen-din-uten-aa-betale-avgift-3156629.html Er det noen som har trimmet sin MKIII?
ST225.350 Posted April 8, 2013 Posted April 8, 2013 du har lov og trimme bilen opp 15% av orginal ytelse med lovelig omreg uten kostnad etter hva jeg har hørt. men garantien på bilen blir jo borte.. Men uten om det anbefaler jeg og trimme bilen, ettersom du får bedre forbruk og det er null problem og trimme motoeren litt. men velg et sted som er veldig seriøse og har lang erfaring, vil anbefale noen fra uk Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd) Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri) Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd) Golf 3 96 (En motor drept og så solgt) Smart Roadster Brabus (solgt) Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)
Huti Posted April 9, 2013 Posted April 9, 2013 Si fra hvis du finner ut noe her, leste noe om blufin chip eller noe sånt.UK er ford gale så tipper man finner hvis man leter på Uk forum
Idyll Posted April 10, 2013 Author Posted April 10, 2013 Akkurat nå var jeg mest ute etter lovligheten med å chippe. Det er jo helt klart en viss gevinst å få litt mer drag i motoren, siden vi er ett av to land med Belgia som absolutt skal avgiftsbelegge hestekrefter. Ser nå på en Focus MKII 2010 - 2009 modell, som ser veldig bra ut
ST225.350 Posted April 10, 2013 Posted April 10, 2013 Du har lov med 14% økning om jeg ikke husker helt feil men viktigste er og si ifra til forsikringen staten vil neppe klare og ta deg xD Dette er hva en fra Autopower sier ville tatt meg tid til og lese dette så får d mere innsikt. ps om du lurer på noe hør med dem kan nok om norske lover osv Myndigheter, avgifter og chiptuning Myndighetenes stadige kontroversielle fremstøt i media gjør etter hvert at deres troverdighet synker. Vi undres også over medias rolle. Hvor mange ganger skal media med krigstyper blåse opp "jakt på chiptrimmede biler" som førstesidestoff. Da Tolldirektør Bjørn Røse uttalte til DN.no04.09.10 at "en idé kan være å installere en slags lydkanon langs veienfor å avsløre unormal motorlyd" burde etter vår mening media ta ansvar og avstå fra å trykke slikt tull. Vi har vondt for å tro at en høyt utdannet statsansatt mann koker sammen noe slikt selv, og vi har medlidenhet for at han må stå og fronte slike forslag. Diverse personer har på vegne av myndighetene indikert at du vil bli tatt og få kjempebot. Ved direkte samtale med de samme personene poengterer de at de kun har uttalt at "man kan bli tatt". På spørsmål fra DN.notil tolldirektør Bjørn Røse om det er myndighetenes oppgave å være i mediene for å skape en preventiv virkning mot chiptuning svarer Røse i korte trekk "ja". Det eksisterer altså en bevisst strategi som består i å spre skremselspropaganda og villedende informasjon 2-4 gangeri året som media kan slå opp som førstesidestoff. Effekttesting for å avsløre trimmede biler.Flereganger har myndighetene proklamert at de med sin rullende landevei (dynamometer for effekttesting) skal ta personer som har chiptrimmet bilen sin. Dette er villedende informasjon og det forundrer oss at myndighetene har anledning til å strekke sin lovtolkning slik. Dynamometeretdet henvises til er skrudd fast i gulvet på Statens trafikkstasjon i Trondheim. Dette er med andre ord ikke smidig enkel testinnretning som de har "med seg" og effekttester bilen din med langs veien. For øvrig vil en effekttest av samme bil gjort på 5 forskjellige dynamometere gittdeg 5 forskjellige effekttall.Hvilket av dem skal da eventuelt legges til grunn for korrekt effekt? Måling av effekt via logging av bilens diagnoseutgang må gjøres i sanntid og dataenes troverdighet avhenger av tilstanden på motorens sensorer. Ved feil på for eksempel luftmassemålereller temperatursensor vil effektverdiene også bli feil. Dynamometereti Trondheim er utmerket til å gjøre en generell effekttest, men sakens kjerne er mer kompleks: Det er ikke godkjent for å gjøre en sertifisert effekttest. Effekttest fra et dynamometer er altså ikke en godkjent sertifisert test og dermed kan myndighetene heller ikke endre bilens effektdata i Autosys som er Statens vegvesens motorvognregister. Avgiftsberegning ikke muligDeter kildedataene i Autosys som legges til grunn for Tollvesenets avgiftsberegning for et gitt kjøretøy. Tollvesenet har pr i dag med andre ord ikke mulighet til å ilegge noen tilleggsavgift som følge av eneventuell effekttest på dynamometer! Dersom du blir "tatt" med høyere effekt enn det som står oppgitt i vognkortet risikerer du slik vi ser det kun en "mangellapp" med beskjed om å få fikset "feilen". Det er altså ikke forbudt at du tuner bilen din, men ettersom bilavgiftene ihovedsak består av vektavgift, CO2-avgift samt hk-avgift plikter du å betale avgift for de ekstra hestene du får. Problemet for den som ønskerå betale er at det ikke er tilrettelagt for at man skal kunne få bilen godkjent og formelt få betalt. Chiptuning en miljøtrussel?Miljøhar vært et av argumentene for å forby chiptrimming, men tenkte, virtuelle, potensielle avgiftskroner er den reelle årsaken. At drivstofforbruket synker taler for døve ører. Dagens avgiftspolitikk tvinger frem en bilpark med mindre og mindre motorer. Joflere som ender opp med undermotorisert bil, jo flere vil sinke den generelle flyten i trafikken. Hva så med miljøperspektivet? Dersom man har en normal bil med oppakning og en altfor liten motor, ja da må man ha flat pedal nærmest kontinuerlig bare for å klare å følge køen. Er detmiljøvennlig? Hva skjer hvis denne bilisten i tillegg hekter på tilhengeren eller campingvogna? Dersom man får utført tuning gjennom en seriøs profesjonell aktør ser vi ikke at dette skal ha noen miljøødeleggende konsekvenser. Chiptuning en trussel mot trafikksikkerheten?Etannet argument som har blitt bruk er at man ønsker å få bukt med tuningav hensyn til trafikksikkerheten. Dette er enda et vikarierende argument ettersom veldig mange bilmodeller allerede har forskjellige effektsteg på samme modell. I følge teknisk oppslagsverk på en VW PassatTDI er for eksempel bremsene foran like på henholdsvis 105hk, 140hk samt 170hk!Det samme gjelder for mange andre bilmodeller. Sterkere motorer gir etter vårt syn en høyere trafikksikkerhet i form av bedre trafikkflyt, raskere og sikrere forbikjøringsevner samt bedre samspill mellom bil og motor. En vanlig effektøkning ved chiptuning liggermellom 25-45 hk. Dersom denne effektøkningen skal kunne relateres til en trussel mot trafikksikkerheten må det eventuelt være at man kan få økt topphastigheten med 5-15 km/t. Hvor mange hendelser i trafikken skyldes at man har kjørt i bilens topphastighet? Svært få antakelig. Finnes det eventuelt statistikk på hvor mange av disse igjen som har en standard chiptuning? Kanskje ingen? Vi tror at de bilister som finner det for godt å kjøre i bilens topphastighet vil gjøre det enten bilen har chiptrim eller ei. Hasardiøs kjøring blant medtrafikanter kan ikke forsvares. Årsaken til enkelte tester høyere hastigheter på en øde landevei kan kanskje forklares gjennom spenningslyst. Dette ville kanskje vært redusert ved utbygging av flere motorsentre hvor man kunne komme og få "kjørt fra seg" i sikre omgivelser. Konklusjon: Fjern hk-avgiften!Våroppfatning er at hk-avgiften ikke er en fornuftsbasert beskatningskomponent. Vektavgift fordi man sliter mer på veinettet, og CO2-avgift fordi man forurenser mer, ja. Disse er fornuftige, men hvorfor hk-avgift? Vi mener at hk-avgiften gir en vesentlig negativ utvikling på vår samferdsel. Den bør fjernes! Dersom norske biler absolutt skal koste dobbelt så mye som hva de koster i andre land, kan man løse dette ved kun å ha en gangefaktor på opprinnelig pris. Alle biler har i utgangspunktet en pris som henspeiler størrelse, utstyrsnivå, kvalitet og eksklusivitet. Denne prisforskjellen vil nødvendigvis vise de "riktige" bilprisene. Dermed slipper vi en stigmatisering og kriminalisering av mange bilførere. Tollmyndighetene slipper å bekymre seg over et virtuelt beskatningstap og bilistene får biler med motorer som er tilpasset bilen. www.autopower.no Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd) Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri) Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd) Golf 3 96 (En motor drept og så solgt) Smart Roadster Brabus (solgt) Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)
Idyll Posted April 10, 2013 Author Posted April 10, 2013 Si ifra til forsikringen?"Hei, jeg har trimmet bilen med 14% økning i hestekrefter. Er dette greit?"
ST225.350 Posted April 12, 2013 Posted April 12, 2013 Om ulyken er ute, så kan du iverste tilfelle miste 30-40% av forsikrings sum. og om ulyken er pga høy fart er du mere ille ute. greit og si ca hvor mange hester det er i bilen.. ringe og si, jeg har fått en liten effekt økning i bilen og kjører på 160 istede for 145 feks Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd) Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri) Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd) Golf 3 96 (En motor drept og så solgt) Smart Roadster Brabus (solgt) Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)
Idyll Posted April 13, 2013 Author Posted April 13, 2013 (edited) Hvilket forsikringsselskap er det du bruker? Nå har jeg i samme slengen hentet en 1,6l 109 hk Focus stasjonsvogn titanium 2010 modell fra Oslo, med en tilhørende lang tur gjennom Sverige. Merket fort at svensker har peiling på vei, men ikke på skilting av vei, samt at varsling av fotoboksen står like ved selve fotoboksen .. Om det blir trimming av bilen, er en annen sak. Den går faktisk rimelig godt i utgangspunktet Edited April 13, 2013 by Idyll
ST225.350 Posted April 14, 2013 Posted April 14, 2013 Dette gjelder alle forsikringer Har Venner som har sliti med det før setter kun og kreftene på bilen min når jeg er på bane.. ellers så holder det med 225 på hjul Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd) Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri) Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd) Golf 3 96 (En motor drept og så solgt) Smart Roadster Brabus (solgt) Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now