LeMonde Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 (edited) Hei, ny her på forumet og er Ford eier for første gang. Det er en 2005 2.0 Tdci, stasjonsvogn, gått ca 201000 km Omtrent siden bilen ble kjøpt har det vært plager med lyder i forstilling. Bilen ble satt inn på verksted en uke i november da jeg skulle på jobbreise. Alle stablinker ble byttet (husker ikke i farta om også foringene ble byttet), samt støtdempere bak. Så kom vinteren, og det kom det tilbake lyder fra forstilling som virket som de var temperaturavhengige (mer "klakking" når det var -10 enn når det var plussgrader). Bilen inne på 200' service og konstanterte at dempertopp "putene" var dårlige etter min beskrivelse. De hadde ikke funnet slark noe sted og ga tilbakemelding om at bilen var i topp teknisk stand. Dempertopp putene, samt styrelager ble byttet på begge sider og det ble mye bedre. De byttet også noen tetninger på drivakslene når de hadde den inne. Men det er fortsatt ikke stille. Det virker for meg at klakkingen kommer fra kun venstre side. Når jeg gynger på bilen på venstre side høres klakkelyden. Høyre side er det ingenting. Tenkte dette måtte undersøkes nærmere. Kjørte bilen opp på noen kjøreramper jeg har for å legge meg under å kjenne på ting og tang. Pågrunn av trang garasje og lite egnede klær til å herje på under en bil, kom jeg meg ikke skikkelig under bilen for nærmere titt. Tenkte jeg da skulle gynge litt på bilen for å lokalisere lyden, men da var det ikke lyd. Det er to ting som jeg har fått høre at kanskje kan være verdt å sjekke: - Foringer på bærebru / bærekule. Ene / begge foringene er oljefylte? - Indre styreledd. Iflg en kompis som har jobbet på Ford verksted (han har lite Ford erfaring da han omtrent bare skrudde Nissan) kunne dette være synderen og disse er det svært vanskelig å finne slakk i. Det kan også legges til at i humper (kjører ofte en strekning med veiarbeid + telehiv), merkes det i rattet når lyden kommer og til tider høres det nesten ut som hele forstillingen skal dette av. Har mulighet for å kjøre bilen på smøregrav evt. også 4 søyler. Er det noen her som kanskje har en formening om hva som bør sjekkes, evt har vært borti det samme utfra min forklaring? Edited April 6, 2013 by LeMonde Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caprinut Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 (edited) Regner med det er den oljefylyte foringa i bak kant av bærearmen foran... Jeg byttet nettopp en slik her om dagen..Ford er teite når de putter i bolten til den bakerste foringa fra toppen slik at man må slippe ramme ned litt for å få bolten ut.Jeg satt den opp ned når jeg satt den inn igjen, har aldri hørt om at slike bolter detter ut igjen hvis man skrur til slik man skal.. Jeg kjøpte min på Biltema, gidder ikke betale 2000kr hos for for bærearmen, der man må kjøpe foringene utnom... Men husk å ta forstillings kontroll etterpå.... Kjøttbeina, de som forbinder stablisator staget til fjærbeina kan også lager lyder om de er slitte.Samme med stablisator stag foringene som sitter på ramma, mine var det dagslys gjennom.Byttet til Poly.... Edited April 7, 2013 by Caprinut 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeMonde Posted April 7, 2013 Author Share Posted April 7, 2013 (edited) Takk for svar. Dette skal sjekkes. Er det noe spesielt å tenke på hvis bærearmen skal byttes, foruten om at bilen må stå i normalstilling når foringene skrus til ? LeMonde Edited April 7, 2013 by LeMonde Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeMonde Posted April 7, 2013 Author Share Posted April 7, 2013 Det ser ut som det er den gitt.. Tenkte jeg skulle bytte begge i samme slengen. Funderte litt på om det kanskje går an å kappe bolten og sette inn en ny istedenfor å senke ramma? LeMonde Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caprinut Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Jepp du kan kappe bolten.Løsne mutteren, dytt eller bank bolten opp så langt det går og kapp av hodet, så tar du resten av bolten nedover.Er ike sikkert din Ford sjappe har bolten på lager, så bestill i god tid før du begynner på jobben.. Kan være litt knot å få av plast innerskjemene hvis klipsa sitter godt.. Problemet er når du monterer.Bærearmen kan ikke tvinges lengere nedover enn den henger i hvilestilling uten fjærbeinet montert på, for da tar den oljefylte foringa skade.Er derfor de sier på Ford at hjelperamma må ned.. Jeg kjører senkesett med kortere dempere, så for meg gikk det lett å få det sammen. Men stropper du sammen fjærbeinet slik det blir kortere (klemmer sammen fjæra) så kan du lure deg unna slik at du ikke trenger ned med ramma.. 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Kan den defekte foringen relateres til tidligere dempertoppbytte? Dvs uten å løsne hjelperamma Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeMonde Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Nei, det tror jeg ikke siden samme lyd var tilstede også før dempertoppbyttet. Det var et Ford verksted som gjorde jobben så regner med de vet hva de holder på med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeMonde Posted May 22, 2013 Author Share Posted May 22, 2013 OPPDATERING Bærearmer begge sider byttet. Det ble myyye bedre, men fortsatt er det lyder. Mistenker at det kanskje kan være de ytre leddene på drivakselen som knaker?? Det er ikke lyd ved "sirkelkjøring" og gasspådrag slik det pleier å være når drivakselleddet er tørt. Grunnen til at drivaksler mistenkes er følgende: 1. På serivce ble det byttet simringer på drivakslene der de går inn i girkassa pga lekkasje. Når den nå var inne for å bytte bærearmer ble det oppdaget at det fortsatt var lekkasje. Det ble byttet simringer på nytt, samtidig som opphengslageret på lengste(?) aksel ble byttet pga totalt gåent. 2. Når bilen står på grav og man gynger på den høres det virkelig ut som det kommer fra drivaksel/nav. Utfra disse opplysningene, er det noen som har en formening om hva som feiler denne Mondeoen?Stabstagforinger med tilhørende kuleben ble byttet i november samt dempertopper ble byttet i april. Begynner å bli lei. Går vekk mye tid på dette, og ikke minst penger da jeg ikke gidder (eller har tid....) å skru så mye selv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caprinut Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Siden du har byttet deler som man gjerne forbinder med slike lyder og de forsatt er der, så tror jeg som du er inne på at det kan være drivleddet, eller leddene hvis du må bytte begge.. Kjøp nye du på ebay, disse er svinebillige og har 2 års garanti..En på forumet her som jeg ikke husker navnet til bruker slike på sin Focus, og de funker like bra som noe annet... Nypris hos Ford er vel rundt 6500,- pr side om jeg ikke husker feil.. Her er ebay linkene Venstrehttp://www.ebay.com/itm/FORD-MONDEO-2-0-TDCi-Di-DRIVESHAFT-O-SIDE-NEW-2000-07-/140507270697?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item20b6e2ce29 Høyrehttp://www.ebay.com/itm/FORD-MONDEO-2-0-TDCi-Di-DRIVESHAFT-N-SIDE-NEW-2000-07-/170650932290?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27bb969442 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikm5 Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Sjekk også for slark i demperen din... Hadde en klakke lyd på min Mondeo og sjekket opp alle de aktuelle plassene... Fant ut etter mye sjekking at det var demperen det kom fra...Kjørte rolig i ring og kjente inn mellom dekk og forskjerm og da kjente jeg det... Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeMonde Posted June 8, 2013 Author Share Posted June 8, 2013 Viser seg at indre stabstag foringer IKKE er byttet - de er kontrollert og milevis med slakke... Skal byttes så fort jeg kommer meg til et sted der den kan settes på bukk Håper virkelig at lyden(e) gir seg da, siden alt annet som kan lage slike lyder er byttet Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeMonde Posted June 11, 2013 Author Share Posted June 11, 2013 KONKLUSJON Indre stabstag foringer er nå byttet - det er FANTASTISK å kunne kjøre "lydløst". Nå er det bare litt "klirring" fra venstre bakdør igjen, aner ikke hva det kan være. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now