LM-Cossy Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Hei. Leker noe med tanken av å kanskje gå for 2.9 BOA motor i 86. 3 dørsen min isteden for Cosworth motor.Dette av den grunn at jeg begynner å bli møkk lei å måtte skru 1 times tid etter hver gang mann har tatt seg en tur.. Hva vil jeg trenge å gjøre i forhold til bensin tank osv (hvor kan jeg hente den fra?) Bilen har allerede fullt Cosworth understell, med scorpio 7" lsd bak. Det jeg har foreløpig kommet frem til disse "viktige" punktene: - Selvfølgelig komplett motor med ledningsnett og hjerne- MT75 kasse med starter på v. Side. (DOCH?) Hvis noen eventuelt har det jeg trenger tilsalgs, kontakt meg gjerne på PM LM Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghost00 Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 jeg skrur ikke på motoren i det heletatt jeg, bare shiner i ny ne hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 motor med motorlabbene, v6 girkasse + mellomakslingtank fra efi sierra, med bensinpumpe, samt legge opp retur rør. og kable opp bensinpumpeneksos Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 To typer girkasse som er aktuellt. T9 fra V6 før 1988 og MT75 fra V6 etter 1988. Svinghjul, svinghjulsbolter, starter, blekkplate og mellomaksel må følge girkassetypen.Mellomakselen er lik mellom 4 og 6 sylindrede motorer. Så nei, dohc eller ohc girkasse passer ikke. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
LM-Cossy Posted March 22, 2013 Author Share Posted March 22, 2013 Et annet viktig punkt: Vil det være mulig å fjerne servostyringen fra en slik motor?For jeg bytter ikke bort 2,7 kortstyringen min for noe. Den blir Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Sierra dohc og alle modeller av cosworth har også kort styring. Med servo. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.D.Wernberg Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Leste på passion ford at det går ann å bruke bakdelen fra ei kasse og framdelen fra en anna. Husker ikke i farten hvilken ei heller sia nå, men søkte på BOA /BoB på google;) Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
LM-Cossy Posted March 22, 2013 Author Share Posted March 22, 2013 Sierra dohc og alle modeller av cosworth har også kort styring. Med servo. Klar over det.. Men vil ikke ha servo. Styringen min blir som den er Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 hehe når du får en 6r frami der så vil du nok ønske at du hadde servo Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
LM-Cossy Posted March 22, 2013 Author Share Posted March 22, 2013 hehe når du får en 6r frami der så vil du nok ønske at du hadde servo Mye mulig! Men da er det jo ikke umulig å bytte tilbake Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odin Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 (edited) neida! 6er og muskelservo er helt fint ikke vær redd for det. servo til sierra er ubrukelig. ja det er fint med kortstyring men luggete og jævlige sierra servoer er det værste jeg vet. samtlige sierraer jeg har kjørt både cosworth,dohc v6 osv har vært like jævlige. Edited March 22, 2013 by Odin 1988 Ford Sierra Cosworth1991 BMW M52001 BMW 330i Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 hva er d så er så dårlig da odin ? Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
86Sierra Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 neida! 6er og muskelservo er helt fint ikke vær redd for det. servo til sierra er ubrukelig. ja det er fint med kortstyring men luggete og jævlige sierra servoer er det værste jeg vet. samtlige sierraer jeg har kjørt både cosworth,dohc v6 osv har vært like jævlige. Har Servo på begge mine og på brodern sin. Alle MK1. Aldri hatt noen problmer 1999 Mondeo 1.81984 Sierra xr4i1978 Capri 2.0 S1972 Pontiac Firebird Link to comment Share on other sites More sharing options...
LM-Cossy Posted March 22, 2013 Author Share Posted March 22, 2013 neida! 6er og muskelservo er helt fint ikke vær redd for det. servo til sierra er ubrukelig. ja det er fint med kortstyring men luggete og jævlige sierra servoer er det værste jeg vet. samtlige sierraer jeg har kjørt både cosworth,dohc v6 osv har vært like jævlige. hva er d så er så dårlig da odin ? Kan jo forsåvidt forsvare Odin litt her. Cosworth'en min fungerte servoen utmerket på. Men samtlige mine Sierrajordebiler+min kompis sine 2 veigåend Sierra'er har hatt forferdlige servoer. Hakkete og luggete, og for treige på retur ved kontra.Nå skal det innrømmes at dette kan være et tegn på at disse ikke har vært i verdens beste stand, det skal jeg innrømme Servo eller ikke. Noen fler som har noe å legge til når det kommer til topic? Frister litt å gjøre som (Fresh?) å få tak i BOB, og kjøre denne på BOA nett+hjerne. Men hvilke utfordringer vil dette gi? Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 jo når servoen ikke virker så er d jo klart. jeg har aldri hatt en sierra som den ikke virket skikkeli i så jeg har ingen erfaringer der Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Har personlig ikke vidre lyst å gå tilbake til muskelservo etter jeg begynte med servo i Sierra. Har ettermontert i min 84 mod GL. Største fordelen jeg ser utenom kortere utslag på rattet er dempeeffekten servo gir på plutselige påvirkninger av styrehjulene. Da slipper man å få slått rattet ut av hendene like lett ved visse typer aktiv kjøring, som kan skje uten servo.Av eldre biler med servo er dette en av de servoene jeg vet om som gir temmelig bra styrefølelse. Som med alt annet forutsettes det selvsagt at alt av deler er i god stand.Men jeg er enig med Odin i at servo som er i dårlig stand er forferdelige saker å kjøre med!Det er vel flere før deg som har kjørt BOB med BOA motorstyring, og BOA med orginal motorstyring og BOB kammer.Fordeler slik som jeg ser det er at du med BOA motorstyring slipper EEC-V motorstyringen som BOB har, som har startsperre.Såvidt jeg vet kan begge motorstyrigene chipes om nødvendig. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
LM-Cossy Posted March 22, 2013 Author Share Posted March 22, 2013 jo når servoen ikke virker så er d jo klart. jeg har aldri hatt en sierra som den ikke virket skikkeli i så jeg har ingen erfaringer der Er ikke snakk om servoer som "ikke virker". Det jeg har opplevd er at på raske kontra'er i sladd, henger ikke servoene JEG har vært borti hengt med (altså servoen jobber imot deg når du skal korrigere). Dette gjelder somsagt ikke når det kommer til Cosworth'en min, derav min mistanke om at de jeg nevner har vært slitt/utslitte/hatt feil Det er vel flere før deg som har kjørt BOB med BOA motorstyring, og BOA med orginal motorstyring og BOB kammer.Fordeler slik som jeg ser det er at du med BOA motorstyring slipper EEC-V motorstyringen som BOB har, som har startsperre.Såvidt jeg vet kan begge motorstyrigene chipes om nødvendig. Har sett dette. Ja, den er der jo greit å slippe å krangle med. Hva "mangler" av måleren ol ved bruk av bob med Boa nett? Noen som sitter med koblingsskjema for boa nett på bob motor? Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Om du får med deg helt komplett motorstyring ser jeg ikke på det som noe stort problem. Altså alt av ledningsnett til motorstyring, både motornett og det som sitter i bilen. Alt av sensorer.Koblingskjema er i utgangspungtet nesten likt på alle Sierra og Scorpio med EEC-IV motorstyring. Uten å ha sett koblingskjema til BOA vet jeg derfor at det er nesten helt likt det til f.eks en 4syl motor med EDIS4. Jeg vil derfor tro at ett koblingskjema til en BOA skal gå helt fint å bruke. EEC-V er en del mer kompleks komblingskjema, som jeg har lite erfaring fra. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
LM-Cossy Posted March 22, 2013 Author Share Posted March 22, 2013 Om du får med deg helt komplett motorstyring ser jeg ikke på det som noe stort problem. Altså alt av ledningsnett til motorstyring, både motornett og det som sitter i bilen. Alt av sensorer.Koblingskjema er i utgangspungtet nesten likt på alle Sierra og Scorpio med EEC-IV motorstyring. Uten å ha sett koblingskjema til BOA vet jeg derfor at det er nesten helt likt det til f.eks en 4syl motor med EDIS4. Jeg vil derfor tro at ett koblingskjema til en BOA skal gå helt fint å bruke. EEC-V er en del mer kompleks komblingskjema, som jeg har lite erfaring fra. Okey takk for svar! Et annet alternativ er jo å investere i sprut (noe jeg sikkert vil ønske å gjøre før eller siden uansett).Noen som kan noe om dette? Eventuelt kunne tatt på seg "jobben" i Akershus området?Akkurat dette med sprut ol har jeg ikke sett noe nærmere på, og tviler jeg vil ha hverken tid eller ork til dette i nærmeste fremtid Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odin Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 hva er d så er så dårlig da odin ? altså,nå skal ikke jeg dra alle under en kam her.. MEN 70% av cosworth gjengen som ikke syns servo er noe problem under sladding sladder ut av langsvingen og spinner utover på strekkene. selvfølgelig ikke noe problem med en treig sierra servo der (alle de er treige dessverre). men når du skal gå fra fult rattutslag ene veien til andre funker ikke de servoene.. det blir for treigt rett og slett. du må hjelpe rattet hele veien. vet ikke om du husker det jeg Even men i den gode gamle brakka jeg hadde (1.6lol`en) så var det bare å kaste bilen inn i svingene og la rattet gjøre jobben sjæl,når kontraene kom samme greia. bare å slippe rattet og la bilen ordne det selv. det funker ikke med servoene på sierra. dessverre. 1988 Ford Sierra Cosworth1991 BMW M52001 BMW 330i Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 altså,nå skal ikke jeg dra alle under en kam her.. MEN 70% av cosworth gjengen som ikke syns servo er noe problem under sladding sladder ut av langsvingen og spinner utover på strekkene. selvfølgelig ikke noe problem med en treig sierra servo der (alle de er treige dessverre). men når du skal gå fra fult rattutslag ene veien til andre funker ikke de servoene.. det blir for treigt rett og slett. du må hjelpe rattet hele veien. vet ikke om du husker det jeg Even men i den gode gamle brakka jeg hadde (1.6lol`en) så var det bare å kaste bilen inn i svingene og la rattet gjøre jobben sjæl,når kontraene kom samme greia. bare å slippe rattet og la bilen ordne det selv. det funker ikke med servoene på sierra. dessverre. Enig, bli bare rot når man nesten må svinge bilen begge veier. Japse bila bl.a er jo helt gull på dette, er det noe man kan gjøre med Ford servoen for å få den til å oppføre seg som en japse / bmw? Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odin Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Enig, bli bare rot når man nesten må svinge bilen begge veier. Japse bila bl.a er jo helt gull på dette, er det noe man kan gjøre med Ford servoen for å få den til å oppføre seg som en japse / bmw? aner ikke jeg,jeg kjører iallefall muskelservo enn så lenge litt mange runder på rattet men får se hvordan det går når jeg får igang bilen min. aner ikke om problemet ligger i pumpa eller om det ligger i tannstanga. 1988 Ford Sierra Cosworth1991 BMW M52001 BMW 330i Link to comment Share on other sites More sharing options...
LM-Cossy Posted March 23, 2013 Author Share Posted March 23, 2013 aner ikke jeg,jeg kjører iallefall muskelservo enn så lenge litt mange runder på rattet men får se hvordan det går når jeg får igang bilen min. aner ikke om problemet ligger i pumpa eller om det ligger i tannstanga. Sjæl Jeg har jo i tilleg 2.7 kortstyringen fra (rallydesign?), og det er en helt fantastisk sammensetning Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odin Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 det vil jeg tro! har gått på tanken om å gjøre samme investeringa! men blir den ikke tung på rattet? 1988 Ford Sierra Cosworth1991 BMW M52001 BMW 330i Link to comment Share on other sites More sharing options...
LM-Cossy Posted March 23, 2013 Author Share Posted March 23, 2013 det vil jeg tro! har gått på tanken om å gjøre samme investeringa! men blir den ikke tung på rattet? Absolutt verdt hver eneste KR! Altså, nå sitter det bare en lett lat motor forran i min for øyeblikket, men jeg synes absolutt ikke den er tung på rattet. Har en 1979 mod Toyota Carina som vinterbil, og den er mye tyngre på rattet Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now