granadaghia Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Har lurt litt på å skifte ut min 4trinns kasse i 2.8`en med ei 5trinns kasse. Kva type bør en går for då? Er der stor forsjell på dei forsjellige kassene? Må den 5trinns kassa ha stått på en v6 eller går det ann å bruke frå en 2.0 også?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Etern1ty Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 må være fra v6 vil jeg tro. kan bruke 5 trinns fra sierra men da må du lage en hylse siden inngående aksel er litt kortere. søk litt på forumet, vet at det er mange her som har gjort det. 1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg1969 Ford Taunus 12M (solgt)1993 Ford Escort RS2000 (solgt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusur_ Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 må være fra v6 vil jeg tro. kan bruke 5 trinns fra sierra men da må du lage en hylse siden inngående aksel er litt kortere. søk litt på forumet, vet at det er mange her som har gjort det. Stemmer dette, vil ikke anbefale dette, da det skjeldent er noe langvarig løsning. På T9 kassa kan clutch huset byttes, og den nevnte løsningen brukes. Jeg vil heller anbefale deg å finne ei kasse fra f.eks Sierra/Scorpio v6 (2,9 12v) Det er ei MT75 kasse som tåler mye mer juling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Sats på å få tak i ei kasse fra en Scorpio. Det er ingen populær herjebil, så da finner mankansje ei brukbar kasse..Er skrudd clutchus på kassa du ser etter, så det er jo greit å sette over fra firetrinns kassadu har fra før. Men siden kasser til 2,0 har kortere utgående aksel så bør kassa uansett tas fraen bil med V6. Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
granadaghia Posted March 21, 2013 Author Share Posted March 21, 2013 men MT75 kassa,finnes den i både rekke 4`er versjon og v6 versjon? såg ei til doch som skulle selgast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 (edited) Du må ha MT75 kasse til V6. Skal du bruke den på 2,8 må utløserarmen moddes, og en mellomaksel med riktig lengde må lages. I tillegg må giropphenget moddes.Med mindre du ruger på ei MT75 kasse i meget god stand, som du ikke veit hva annet skal brukes til, så er det med 2,8 motor altså bedre å gå for ei t9 kasse. Edited March 21, 2013 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
granadaghia Posted March 21, 2013 Author Share Posted March 21, 2013 (edited) Fann ei t9 kasse som har stått på en xr4x4i motor. Denne må vel då passe rett på granadaen da =) Vil en merke stor forsjell ang akselarasjon på ei 4 vs 5trinns kasse igrunn? Utvekslinga er no det samme i bakakslingen da... Edited March 21, 2013 by granadaghia Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caprinut Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Utvelslingene på en 4 trinns og 5 kan være forskjellig, 4 er direkte gir på begge, altså 1:1.5 er rent overgir... Finn en girkasse fra en 2.8 motor, er samme om det er fra tidlig Scorpio 86-88, Sierra, Capri eller Granada.Dette gjelder bakhjulstrekk kasse selvfølgelig.Da er du sikker på at det passer på den motoren du har nå, siden alle disse brukte Type 9 girkasse. Rekke 4 utgaven passer ikke på siden splines i clutch enden ikke passer mot 2.8 clutch, samt at den ikke er lang nok til å gå i lageret som sitter i veiva. Skal du bare kose kjøre så trenger du ikke oppgradere til MT75 kasse, men skal du hærje kjøre så er det nok lurt å gå for en MT75 siden denne tåler 300nm mot T9 kassa sine 220nm...Vær obs på at girstanga kommer 25mm lengere bak med MT75 kasse, du må lage ny mellomaksel samt girkasse travers.Noen girkasser har også elektronisk speedometer giver, da får du ikke koblet det opp mot ditt mekaniske speedometer.. 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 (edited) Type 9 kasser fra Scorpio har også el.speedo. Har aldri gjort om fra el. til wire påt9, men det bør være helt kurant. I allefall var det helt kurant å gjøre om på MT75kassa som jeg har i Granadaen min.I de fleste tilfeller er det helt gratis også bortsett fra at man må bytteden bakre simmeringen, som må ut for å få byttet snekkedrevet. Edited March 22, 2013 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Alle v6-t9 påasser på motor, men 2.8 har en litt kraftigere utgave enn eks. 2.3 Kassa fra en xr4x4 passer nok ikke rett over pga fordelingskassa. Av de jeg har prøvd, så syns jeg T9 er ei bedre kasse å gire med enn MT75, så på en standardbil ville jeg gått for det. Granada fra ca 83 har vel nesten utelukkende 5-trinns på v6, du trenger kun girkasse og muligens mansjetten til utløserarmen, speedowiren er muligens litt kortere på 4-trinns, men den er akkurat lang nok etter min erfaring. Til normal kjøring, og med skikkelig olje, så tror jeg neppe ei 2.3-kasse på en 2.8 er noe problem. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Av de jeg har prøvd, så syns jeg T9 er ei bedre kasse å gire med enn MT75, så på en standardbil ville jeg gått for det. Personlig erfaring går som kjent ikke ann å diskutere, men dette høres litt rart ut Men seff kommer det helt an på tilstanden på kassa. Ta ei t9 og MT75 kasse i tilsvarende fullgod standså vil jeg si at MT75 kassa viser seg som den videreutviklede og forbedrede kassa etter t9 som den er ment å være. Åkkesom er automat best Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gran-Mk1 Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 (edited) Alle v6-t9 påasser på motor, men 2.8 har en litt kraftigere utgave enn eks. 2.3 Er du helt sikker på at det er forskjell på T9 kassa til 2,3 og 2,8??? Kassa fra en xr4x4 passer nok ikke rett over pga fordelingskassa. Av de jeg har prøvd, så syns jeg T9 er ei bedre kasse å gire med enn MT75, så på en standardbil ville jeg gått for det. Granada fra ca 83 har vel nesten utelukkende 5-trinns på v6, du trenger kun girkasse og muligens mansjetten til utløserarmen, speedowiren er muligens litt kortere på 4-trinns, men den er akkurat lang nok etter min erfaring. Til normal kjøring, og med skikkelig olje, så tror jeg neppe ei 2.3-kasse på en 2.8 er noe problem. Edited March 22, 2013 by Gran-Mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Gran-mk1 Ja, det er forskjell på kassa mellom 2.3 og 2.8, hvor drastiske de er er eg noe usikker på, men det forekommer forskjell i utvekslinger(avh. av modell), og 2.8-kassa tar mere olje enn 2.3 kassa. 2.3 har same kasse som 1,6 og 2.0, men som sagt forskjellig inngående aksel. John Personlig mening, ja MT75 er ei mere komfortabel kasse å gire med, mere moderne ja, men eg foretrekker T9, da eg syns den gir mere tilbakemelding i spaken, og føles litt mere slik eg liker det.At MT75 kan oppleves litt treggira er og en ting. Men legger ikkje skjul på at det er min personlige meining. Ei frisk T9, med litt ATF i olja og quickshift er noe for seg sjølv å gire med. Må være tight i overføringer, spesielt hylsa i botn av spaken.Men skal heller ikkje legge skjul på at eg ikkje har voldsomt med erfaring med MT75. Ser i alle fall ingen grunn til at man skal true en MT75 på en standard 2.8 i en Granada når T9 er levert orginalt, fungerer bra og er ei god kasse å kjøre med. MT75 er nok ett godt alternativ når man trenger har mere krefter enn t9 liker, men det er litt mere enn å skifte kasse, 4 -> 5 trinns er bare å skifte over når man bruker T9, det er litt mere med MT75 `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Jeg liker også Type9 bedre enn mt75. Sistnevnte er for treg å kjip i feelingen. Det eneste å utsette på type9 er at jeg sliter med å få synkroringene på 2. og 3. gir til å holde. Men det har nok mest med sjåføren å gjøre. 1 Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 (edited) En annen fordel med MT75 kasse er mellomakselen, som har kun ett kryss (bakerst). Noe som gir tighte girskift.T9 mellomakselen er umoderne, og tåler med sine tre kryss mye mindre slitasje før det blir merkbart. Særlig har det midtre krysset en tendens til å klakke. Men som nevnt, med standard 2,8 motor er det tross alt mest hensiktsmessig å benytte t9 kassa. Edited March 25, 2013 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now