jab Posted March 14, 2013 Posted March 14, 2013 Har 2.8 forgasser i taunus m min og skal bytte eksos ettervert lurte litt på og legge opp 2 rør hele veien hvordan er den maskinen med mindre motstand fks med en stor potte på hvert rør
jab Posted March 14, 2013 Author Posted March 14, 2013 er det best med pottene i så fall bakerst?? ettervert blir det annen gasser/innsug kam etc eller rett og slett en 2,9 så tenker på hva som sømmer seg best effektmessig også
Granada 2.8 Ghia Posted March 15, 2013 Posted March 15, 2013 Granada mk1 ble levert med dobbel eksos på V6 orginalt, de delte potter men doble rør helt til bakre potte. Det som er lurt er å tenke på X-rør eller ett cross-over rør, det skal vel gjøre underverker for effekten korrekt plassert. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
jab Posted March 15, 2013 Author Posted March 15, 2013 (edited) jeg tenkte mest på lyden evnt effekten og skille dem helt koblet dem ikke sammen pga penere tomgang eller no?? Edited March 16, 2013 by jab
RS 1000 Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 Sjekk på side 4 her. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/58746-min-trimming-av-29i/page__st__60__p__567475__hl__triangelpotter%20__fromsearch__1entry567475 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Caprinut Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 Capri med V6 ble levert med seperat eksos hele veien, mye finere lyd i en Capri enn Granada med samme motor. 3L Capri høres nesten ut som en V8 bakfra 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
grandisjohn Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 (edited) Deilig med pen murrelåt på tomgang og cruisekjøring, som er særlig godt egnet å få til på 2,9 12V og 3,0 Essex.Men rå lydutvikling ved brått og mye gasspådrag er det som får autofile i gata til å gå opp i rett Og da funker det ikke med støtstenger, underliggende kamaksel og 12 ventiler på disse blir det liksom bare gromlyden på tomgang og cruisekjøring som blir igjen. Noe som riktignok blir verdsatt av et akkustisk øre... Edited March 16, 2013 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan.
Caprinut Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 Da har du ikke kjørt Capri 3 liter med Janspeed eksos, den er grom på ALLE turtall 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
jab Posted March 16, 2013 Author Posted March 16, 2013 aaaah gleder meg til og få den hersens 2.8 til og gå som den skal og få på de nye hjula deretter sette på dobbel eksos i 2 " tror jeg
grandisjohn Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 Da har du ikke kjørt Capri 3 liter med Janspeed eksos, den er grom på ALLE turtall joda, det har jeg gjort, og det vekker fortsatt entusiastiske minner Med lett utv. og minimal vekt på bakakselen blir bilen en skikkelig luremus også.. Det er ikke en ting jeg kan.
Caprinut Posted March 17, 2013 Posted March 17, 2013 joda, det har jeg gjort, og det vekker fortsatt entusiastiske minner Med lett utv. og minimal vekt på bakakselen blir bilen en skikkelig luremus også.. Jepp så enig Hadde en Capri en gang med 3 liter og 1600 bakaksel.Fikk beskjed av en jeg var i militæret at den gikk bedre enn hans Fiesta RS Turbo som var gjort litt med. Tilbake til trådstarter.... Du burde nok går for dobbel eksos ja, penere lyd og muligens noen flere hk på kjøpe.... Står du bak en Granada 2.8I og Capri 2.8I så skulle du ikke tro det var samme motor i disse...Vesentlig bedre lyd i Caprien, pga seperat eksos hele veien... I sommer blir det ny eksos på min Capri (Sportex), har nå slitent orginal eksos. På de fleste biler blir lyden bedre bare med bytte til sport eksos 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
Granada 2.8 Ghia Posted March 17, 2013 Posted March 17, 2013 Husker min første bil, en `76 Granada 3.0 Den hadde dobbel eksos til bakre potte, mulig de delte fremre potte, og denne var bakre potte modifisert så det gikk delt mellom denne også. Lyden, grom rå og fin V-lyd, når man passerte 3-4000 rpm gikk den over i noe som ikke var typis-V-motorlyd, men litt mere mettallisk "racing"-lyd. Tøft på sin måte, og ikke noen stygg lyd, men utrolig å det kan forandre seg... `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
grandisjohn Posted March 17, 2013 Posted March 17, 2013 Husker min første bil, en `76 Granada 3.0 Den hadde dobbel eksos til bakre potte, mulig de delte fremre potte, og denne var bakre potte modifisert så det gikk delt mellom denne også. Lyden, grom rå og fin V-lyd, når man passerte 3-4000 rpm gikk den over i noe som ikke var typis-V-motorlyd, men litt mere mettallisk "racing"-lyd. Tøft på sin måte, og ikke noen stygg lyd, men utrolig å det kan forandre seg... 76 mod. Granada med V6 var den siste årsmodellen med gammel type eksosanlegg. Fra 77 mod. kom blant annet en annen type potter, kun utviklet for å dempe lyd. Monterte forresten ny eksos på en 80 mod. 2,8 GL jeg hadde den gangen gammel type V6 eksos fortsatt varå få kjøpt nytt, og lyden ble slik som en 12V støtstang V6 skal låte. Vel, i allefall nesten, fordi siameserutblåsene ødelegger jo litt da. Det er ikke en ting jeg kan.
Granada 2.8 Ghia Posted March 19, 2013 Posted March 19, 2013 Tenkte eg skulle lage meg noe tilsvarende på stv.`n når eg får putta i 2.9`n, lurer på delt frampotte og separat bakpotte. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
grandisjohn Posted March 19, 2013 Posted March 19, 2013 (edited) Min erfaring.. satte 2,9 i en Granada for en del år tilbake, og jeg minnes fortsatt med gledeavgasslyden Monterte kun ei framrepotte av typen Simons "TurboFlex", sammen med ei Simons bakpotte som faktisk var ganske standard. Men framrepotta var forholdsvis stor (bred), og eksosen gikk som i en S igjennom potta. Med den helt flate momentkurven som 2,9 har så fikk man med automatgir den samme lugne, og ganske dype murrelyden over hele registeret. Fra 1500 omdr. til like opp mot sperra murret det omtrent akkurat like deilig. En lyd som tydelig gjenspeilte hvor uanstrengt motoren gikk på alle turtall. Nevnte simons framrepotte er ikke å få tak i lengre. Men et godt tips er å i stedet montere ei Walkerframrepotte. Eksosen gjennom disse pottene går på samme måte, altså som i en S. Edited March 19, 2013 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan.
Gran-Mk1 Posted March 19, 2013 Posted March 19, 2013 Er det noen som vet om et komplett eksosanlegg fra Capri med V6 passer på Granada med samme motor, eventuelt hva som må moddes?
Caprimaniac Posted March 25, 2013 Posted March 25, 2013 Passer ikke. Hvis du er ute etter et effektanlegg, eller "ekte" dobbelt eksosanelgg, kan du i korte trekk velge mellom å 1: bygge anlegget selv. 2: Få bukket til et anlegg hos noen som gjør dette, f.eks. Svendsen. 3: Kjøpe et Quicksilver anlegg. ca. 10.000,- (antagelig ikke dblt, men som orginalt i rustfritt). Caprimaniac- "RS Euroford". Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk
rene`racing Posted March 26, 2013 Posted March 26, 2013 får en liten utfordring med bensintanken visst du skal ha dobbelt med utblås på hver side, er ikke plass orginalt. Må bruke en litt mindre tank (fra stv) og flytte den litt sidelengs. 1982 Ford granada 2,8 Ghia1979 Ford granada 2,3Gl2000 Audi A8 2,8 30v quattro
Tralten Posted March 26, 2013 Posted March 26, 2013 får en liten utfordring med bensintanken visst du skal ha dobbelt med utblås på hver side, er ikke plass orginalt. Må bruke en litt mindre tank (fra stv) og flytte den litt sidelengs.Vurderer dette på min sierra, får man dette godkjent hos BT (flytte tanken sideveis)?Håvard.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now