Hoplezz Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 God dag peapole!Bil:mondeo mk320062.0 Tdci 116 hkgått 270kJeg har et problem!Etter en forbikjøring i går begynte glødetrådlampa å blinke, og motorkrafta forsvant.Regner med at bilen gikk i nødmodus.Dette har skjedd en ca 5 ganger det siste året. har ikke tenkt så mye over det, siden bilen fungerte fint etter stopp og start.MEN i dag så ville den knapt starte. men den startet etterhvert.Nå blinker glødetråd lampa, når tenningen er på og når bilen går. Når motoren går på tunggang, så står den å hoster og harker og røyker blått med en sur eksos lukt.Videre så hoster den veldig fra 1500 til 2500 RPM, men ikke over 2500, da går den mer eller mindre normalt(ikke hoster og harker)Diesel filtret er bar et par mnd. sidenHar rengjort EGR ventilBilen får dieselTurboen er nylig byttet til en turbo som er gått en del mindre.Hva .... kan være som feiler? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcen Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Bytt eller blokker egr ventilen din... hadde samme problem med min for noen år siden.. Blokkerte ventilen og siden har den vært fin Mondeo ST TDCI "machine silver" zito miracle 19...bixenon og led overalt... green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler. pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene 87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hoplezz Posted March 11, 2013 Author Share Posted March 11, 2013 Bytt eller blokker egr ventilen din... hadde samme problem med min for noen år siden.. Blokkerte ventilen og siden har den vært fin Skal prøve!Var ute en tur i sted å prøve bilen, når motoren er kald, er bilen veldig tung å få start på, røyker blått, å hoster.Men når bilen blir varm, går motoren fint, røyker ikke. Eneste at den er fortsatt i nødmodus.Vil bokkering av egr ventil hjelpe på det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Tror ikke du kan blokkere EGR på denne, da får du motorlampe. 2006 modell har vanligvis EURO4 avgassnivå med stillingsføler på ventilen, automat har EURO 3 og kan blokkeres Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hoplezz Posted March 11, 2013 Author Share Posted March 11, 2013 Har sett folk legge i et metallstykke med hull i for å slukke motorlampa, når de blokkerer egr ventilen. Men vil dette hjelpe på problemet mitt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusur_ Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Jeg har akkurat samme problemet med min! Vet ikke hva dette er, har planer om å kjøpe diagnose utstyr på biltema, men ikke kommet så langt! Jeg har hatt opp EGR og renset den, men dette hjalp ikke. Jeg har også en slik EURO4 EGR, og kan ikke blokkere den helt, må ha et lite hull i plata. Kjenner en som jobber på Op#%, han sa at dette problemet somregel ble løst med en programvare oppdatering på Op#%. Men vet jo ikke om dette gjelder Mondeoen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hoplezz Posted March 18, 2013 Author Share Posted March 18, 2013 Ha tatt diagnose av min, fikk ut P2336: cylinder 1. Above Knock Treshold...så enten er det dysa som er gåen, glødeplugge, kompresjon i sylinderen eller bankesensoren.skal bytte glødepluggen når den kommer i posten. men jeg tror det er dysa som er gåen. siden han er tungstartet men går fint når motoren er varm. men jeg lurer på om det er nokk å programere de på nytt eller om jeg må bytte de/den.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Trenger nok en ny dyse, er nokså vanlig når de overstiger bankeverdi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusur_ Posted March 19, 2013 Share Posted March 19, 2013 Jeg bytta alle 4 glødeplugger, til ingen nytte... Ble lettstartet, men hjalp ikke noe på resten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted March 19, 2013 Share Posted March 19, 2013 Ha tatt diagnose av min, fikk ut P2336: cylinder 1. Above Knock Treshold...Se her ja. Du tok en diagnose og fikk en feilkode som var en helt annen enn det folk trodde og mente var feilen. Her Kommer det feil tips om hva man skal gjøre, på feil årsmodeller, før folk i det hele tatt aner hva feilen er. En glødelampe indikerer bare en feil, ikke at det er samme på alle biler, eller hvilken feil det er.Dette bør kanskje gjøre at folk, (både de med feil på bilen og de som er verdensmestere og skal rette feilene til folk, bare fordi de hadde en tilsvarende sak, på en tilsvarende bil for ti år siden) tenker litt over ting før de bare buser ut løsninger som ikke stemmer. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hoplezz Posted March 20, 2013 Author Share Posted March 20, 2013 Se her ja. Du tok en diagnose og fikk en feilkode som var en helt annen enn det folk trodde og mente var feilen. Her Kommer det feil tips om hva man skal gjøre, på feil årsmodeller, før folk i det hele tatt aner hva feilen er. En glødelampe indikerer bare en feil, ikke at det er samme på alle biler, eller hvilken feil det er.Dette bør kanskje gjøre at folk, (både de med feil på bilen og de som er verdensmestere og skal rette feilene til folk, bare fordi de hadde en tilsvarende sak, på en tilsvarende bil for ti år siden) tenker litt over ting før de bare buser ut løsninger som ikke stemmer. Godt sakt! Bytta glødeplugg på syl 1 i går.ble ikke noe bedre!Tenker på å bytte motor?Erfaringer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Godt sakt! Bytta glødeplugg på syl 1 i går.ble ikke noe bedre!Tenker på å bytte motor?Erfaringer? Er veldig ening med det Breda sier her, når en motorlampe lyser, så må man få lest av feilkoder uansett. Med din feilkode, så er det etter erfaring, dysa di som er gåen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hoplezz Posted March 20, 2013 Author Share Posted March 20, 2013 Er veldig ening med det Breda sier her, når en motorlampe lyser, så må man få lest av feilkoder uansett. Med din feilkode, så er det etter erfaring, dysa di som er gåenEr stykt redd for det!Hørt at det er nesten 10.000 for å bytte en dyse, med programering og alt!Noen som vet mer spesifikt? Er veldig ening med det Breda sier her, når en motorlampe lyser, så må man få lest av feilkoder uansett. Med din feilkode, så er det etter erfaring, dysa di som er gåen Er stykt redd for det!Hørt at det er nesten 10.000 for å bytte en dyse, med programering og alt!Noen som vet mer spesifikt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Isåfall så gjør jeg det for 5000 for deg Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hoplezz Posted March 20, 2013 Author Share Posted March 20, 2013 Isåfall så gjør jeg det for 5000 for deg Bare å komme til bodø det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusur_ Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Noen som VET hvordan fremgangsmåten er på å bytte dyse? Tenker da på data biten, kan man skaffe brukt dyse? Må den "kodes" før bilen i det heletatt kan startes? Er dette plug and play? (tvilsomt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
HoelRacing Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Noen som VET hvordan fremgangsmåten er på å bytte dyse? Tenker da på data biten, kan man skaffe brukt dyse? Må den "kodes" før bilen i det heletatt kan startes? Er dette plug and play? (tvilsomt) Må legge inn korrogeringsfaktor. Serienr på dysa må programmeres opp mot PCM. 92' Ford Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusur_ Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Ok, så bilen må på et merkeverksted etterpå..? Men kan den startes og kjøres da? Evt i nødmodus? Jeg bor 2 mil unna merkeverksted Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hoplezz Posted March 22, 2013 Author Share Posted March 22, 2013 med andre ord, kan dette gjøres i garasjen eller et verksted som meca eller mekonomen? eller må man til ford verksted? Link to comment Share on other sites More sharing options...
HoelRacing Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 med andre ord, kan dette gjøres i garasjen eller et verksted som meca eller mekonomen? eller må man til ford verksted? Dysa kan du jo bytte selv ja, men du vil ikke kunne kjøre bilen uten at du har fått programmert den. Du må nok på merkeverksted ja. Nå er jeg ikke helt sikker på hvor gode disse "universal" testerene som de uavhenginge verkstedene bruker, da jeg kun har erfaring med Ford sin programmvare, men de universale jeg har vært borti har ikke kunne utføre dette 92' Ford Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusur_ Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Takker for god info Får stille meg opp utenfor Ford å bytte dyse da Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hoplezz Posted March 23, 2013 Author Share Posted March 23, 2013 Takker for god info Får stille meg opp utenfor Ford å bytte dyse da har vurdert det samme Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper1201 Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Har du fått bytta dyse? Jeg skal bytte dyser på min Mk3 TDCI, men problemet er at jeg klarer ikke få tak i pipe som er lang nok innvendig.Tools og Proffpartner klarer ikke skaffe dette, har til og med prøvd igjennom jobben (er industrimekaniker) men til ingen nytte. Noen som har tips før jeg heller kjøper en standard 21mm pipe kapper den i 2 og sveiser inn en rørbit? Bil- og Industrimekaniker Ford Connect 1,8 TDCI - 2008Ford Mondeo 2,0 TDCI Stv. - 2005Isuzu D-Max 3,0 TD - 2012 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hoplezz Posted April 8, 2013 Author Share Posted April 8, 2013 Har du fått bytta dyse? Jeg skal bytte dyser på min Mk3 TDCI, men problemet er at jeg klarer ikke få tak i pipe som er lang nok innvendig.Tools og Proffpartner klarer ikke skaffe dette, har til og med prøvd igjennom jobben (er industrimekaniker) men til ingen nytte. Noen som har tips før jeg heller kjøper en standard 21mm pipe kapper den i 2 og sveiser inn en rørbit? nei jeg har ikke fått gjort noe enda nei Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Har du fått bytta dyse? Jeg skal bytte dyser på min Mk3 TDCI, men problemet er at jeg klarer ikke få tak i pipe som er lang nok innvendig.Tools og Proffpartner klarer ikke skaffe dette, har til og med prøvd igjennom jobben (er industrimekaniker) men til ingen nytte. Noen som har tips før jeg heller kjøper en standard 21mm pipe kapper den i 2 og sveiser inn en rørbit?Jeg aner ikke om det passer, men Biltema har noen forskjellige sett med spesialpiper til dyser. F.eks. dette: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Dysepipesett-diesel-4-stk-191433/ Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now