jab Posted March 9, 2013 Posted March 9, 2013 jeg leser at man kan bytte til bedre 2.9 topper med 3 utblåskammere osv på 2.8 og at innsug m gasser kan tilpasses på 2.9 hva med fordeler ??? kan jeg bruke den gamle stiftenningen?? er det lurere og sette i en hel 2,9 motor og bytte bare innsug??
Per Olav Posted March 9, 2013 Posted March 9, 2013 Alternativ to et nok det eneste fornuftige her.Innsug og eksosventiler har ikke helt samme plassering på 2,8 og 2,9. Du kan ikke flytte over kamaksel heller da de roterer motsatt vei ift hverandre. Fordeler passer ikke over da den må brukes sammen med kamaksel for at den skal gå riktig vei. Akselen som går fra fordeleren og ned ti oljepumpa er forskjellig og. Noe som også drear med seg oljepumpa også. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>
Slåstad RS Posted March 9, 2013 Posted March 9, 2013 = sett i komplett 2,9! Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
Granada 2.8 Ghia Posted March 10, 2013 Posted March 10, 2013 Ja, 2.9-toppene er ett betre utgangspunkt enn 2.8-topper, men ventilene står i forskjellig rekkefølge, så da må man spesïallage en kam, noe som koster mere enn det smaker. Kammen frå 2.9 passer ikkje da den har kjededrift istedefor drev og roterer motsatt veg. Fordeleren passer fysisk i holet, men drevet går vel motsatt veg, og akselen mellom fordeler og oljepumpe(blyanten) har forskjellig spor(sekskant blyantspor på 2.8, sekskant "torxspor" på 2.9. Så da må du ha en modifisert fordeler og/eller modifisert blyant, alle fordelerne har same hol i blokka, men forskjellig festeanordning på innsuget om eg husker rett. Alternativet er å ta en komplett 2.9i, og evt. konvertere den til forgasser om du vil ha det. Man får kjøpt "adapterplate" til å montere 2.8 registerdeksel på 2.9, da passer forgasserinnsuget rett på, og man får termostat nede akkurat som 2.8, alternativet er å modifisere bolthull foran på innsuget å montere det rett på 2.9 motor, da får man en termostatløs motor og må ha en slangemontert termostat. Ett annet problem kan være at servopumpe kommer på feil side. Når det da gjelder fordeler, kan du kjøpe ferdig fordeler, eller flytte over drev frå 2.9 fordeler og modifisere blyanten, evt bytte til 2.8 oljepumpe. ¨Monterer du ett 2.8 registerdeksel, innsug og fordeler på en 2.9, så er det kun formen på eksosmanifolder som avslører at det ikkje er en 2.8 lenger. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
grandisjohn Posted March 10, 2013 Posted March 10, 2013 = sett i komplett 2,9! Er ikke det alt for lettvint.. Det er ikke en ting jeg kan.
jab Posted April 24, 2013 Author Posted April 24, 2013 (edited) er ikke dette en 2,9 med fordeler ??hvorfor går det ikke an å bare bygge om en 2,9 til forgasser da?? med 2.9 fordeler?? Edited April 24, 2013 by jab
jab Posted April 24, 2013 Author Posted April 24, 2013 Er ikke det alt for lettvint.. hehe jo ..... jeg har en taunus 20 m 2 dr ht og det ser litt frekt ut for evnt en utekontroll hvis han tar opp panseret og ser efi injection midt i fleisen - en 2.9 med gasser ser jo gammelt og greit ut hehe
Caprimaniac Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 2.9 med gasser(e) er tingen. Du kan ta utgangspunkt i nedre del av standard innsugsmanifold og bygge om for å plassere hva det skal være av gasser(e). Jeg har ikke oversikt over innmaten i 2.9- fordeleren, men du kan antagelig ikke uten videre bruke den sammen med en coil og få det til å funke. Mulig innmaten må skiftes til gammeldags stift-tenings type eller at du må bruke en boks som trigges av signalet fra orginal 2.9- fordeler. Mener å huske at det siste er et alternativ. Som i så fall er å foretrekke. Skal du fyre på med høy komp og seriøst kamaksel kommer vippearmene til kort. Ikke mye gromdeler å få handlet heller. Uansett er forgasser veldig anvendelig og kan spise omtrent hva det skal være av motoroppsett.- Noe injectionsystemet ikke alltid gjør. Caprimaniac- "RS Euroford". Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk
2.8 injection Posted April 26, 2013 Posted April 26, 2013 (edited) Skal du bruke 2.9 fordeler med gasser nå du kjøre med en egen styreenhet som kan styre tenning siden det er elektronisk tenning. Men du kan modifisere en 2.8 fordeler til å passe 2.9 motoren. Har du tilgang til dreibenk er det noe man fint klarer selv for du tilpasser drivakselen med drev fra 2.9 motoren på 2.8 fordeleren. Ang manifold kan du tilpasse en 2.8 manifold eller ta den helt ut og handle manifold for 3x gassere. men anbefaler deg og lese igjennom trådene som ligger i v6 forumet for der står det mye om dette temaet;) Edited April 26, 2013 by 2.8 injection 1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo 1979 Ford Escort mk2 1600GL Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now