jab Posted March 8, 2013 Posted March 8, 2013 (edited) har en taunus 20m ht med 2,8 motor som jeg endelig fikk startet opp og tusler med om dagen men det kommer reine geirsiren opp av radiatoren når jeg prøver og lufte den ,satt i bratt bakke og alt etter kunstens regler men det bobler og bobler over det som er rart er at det går greit når jeg kjører på litt turtall men så fort jeg setter den på tomgang begynner faenskapet i mitt hode skulle det renne/boble over radiatoren jo høyere turtall jeg drar på??? Edited March 9, 2013 by Stianwang dette er ikke en ønskes kjøpt tråd
Tommen Posted March 9, 2013 Posted March 9, 2013 Det er så dårlig radiator på de.. ta ut termostaten å se håssen den blir da.. The Golden era.. 1986-1987-1988
jab Posted March 9, 2013 Author Posted March 9, 2013 jeg byttet radiator for den gamle spyla det ut både her og der hehe men kanskje den andre brukte er tett som ei potte
jab Posted March 10, 2013 Author Posted March 10, 2013 (edited) tok ut termostaten i dag og kokte opp med steketermometer i vannet. åpner ved 80 gr og gir full åpning så da er det utelukket får se hvordan gjennomgang det er i radiatoren da men det renner rett gjennom den så da sitter jeg igjen med luft eller toppakning - tviler på luft for det bobler over så veldig som sagt gir jeg litt gass holder vannet seg nedi slakker jeg til tomgang kommer det Edited March 10, 2013 by jab
jab Posted March 11, 2013 Author Posted March 11, 2013 radiatoren ser også ut til og flyte greit gjennom
Slåstad RS Posted March 11, 2013 Posted March 11, 2013 Prøv å ta ut tempgiveren , for det høres ut som det er kun luft som er problemet.Hjelper ikke å ta av varmeapp.slangen ved der giveren sitter , for det går ett rør ca 5cm ned i vannkanalen der , og da blir det tilsvarende luftlomme. Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
jab Posted March 11, 2013 Author Posted March 11, 2013 kanskje jeg fyller for mye mens jeg lufter?? skal det under den plata men ser et rundt hul i bare??
Slåstad RS Posted March 11, 2013 Posted March 11, 2013 kanskje jeg fyller for mye mens jeg lufter?? skal det under den plata men ser et rundt hul i bare??Får ikke fylt for mye.Må ha ut tempgiveren til instrumentet for å få ut lufta. Forsto ikke hva du mente med plate og hull? Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
jab Posted March 11, 2013 Author Posted March 11, 2013 (edited) nedi radiatoren ser man ei plate et par tre cm nedi med et rundt hull mener du og lufte/varmefølern med radiatorlokket på da?? en kamerat som spurte om den dro inn luft et sted men da ville det vel sprute ut der?? Edited March 11, 2013 by jab
Slåstad RS Posted March 11, 2013 Posted March 11, 2013 nedi radiatoren ser man ei plate et par tre cm nedi med et rundt hull mener du og lufte/varmefølern med radiatorlokket på da?? en kamerat som spurte om den dro inn luft et sted men da ville det vel sprute ut der?? Skal stå over hullene i radiatoren ja.lufter uten å ha på radiatorlokket. "en kamerat som spurte om den dro inn luft et sted men da ville det vel sprute ut der??" Ja.På generelt grunnlag så bør en vite hva kameratene faktisk kan føre en skal følge deres forslag.... Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
jab Posted March 11, 2013 Author Posted March 11, 2013 mulig jeg er litt kort men hva mente du med siste setningen?? at det kan være mulighet for at den drar in luft noen plass?? sett at det stemmer så er det strengt tatt en lekasje som det burde sprute ut av??
Granada 2.8 Ghia Posted March 15, 2013 Posted March 15, 2013 En del av sekserne har eg måttet fylle vann i øvre v.app.slange, tar tid, men det funker, andre bare fyller man radiatoren. Lurer på om det kan være termostat som er vridd feil vei så luftehullet peker nedover som gjør det. Eks. en 8/81 2.8 svartmotor var det aldri noe trøbbel med lufting, men en `84 2.3 gråmotor så fikk eg ikkje luftet utan å fylle i øvre v.app.slange. Fyller der til det kommer ut gjennom registeret igjen. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
Caprinut Posted March 15, 2013 Posted March 15, 2013 Et triks er å klemme på nedre radiatorslangen mens motoren går, da går luften ut av radiatoren...Et annet er å borre et 2mm hull i termostaten... Hadde mye luft i systemet på min 2.3 Capri i sommer etter bytte av termostat...På min klemte jeg på nedre slangen..Forsatt merkelig oppførsel på den, den skvetter ut ca 1.5 desiliter når den blir varm, men funker fint i 50 mil etter det...Men hver gang den blir varm så spytter den ut vann.. Så når den er kald mangler det alltid litt vann øverst i radiatoren.... Har ikke hatt dette problemet på noen av de andre 6 V6 bilene jeg har hatt (5x Capri og 1x Sierra XR4X4I) 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
Granada 2.8 Ghia Posted March 17, 2013 Posted March 17, 2013 Da tipper eg du mangler ekspansjonstank på denne. Det skal være en ekspansjonstank koblet til overløpet på radiator, når den spytter ut en skvett under oppvarming, så går det i overløpet og op i denne tanken, når den kjøler seg ned igjen, så suger den det inn igjen via envegsventilen i radiatorlokket. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
Ron Posted March 17, 2013 Posted March 17, 2013 Prøv å jekk opp bilen så høyt fu får det til, mener det faktisk skal være 45 grader i følge Ford selv. Fyll så opp en 1.5 liters flaske å sett på hue nedi, da vil lufta få et veldig høyt " høyeste punkt " Dette har funger til meg mange gange på sære motorer, ford V6 å BMW sin M20 er i en egen klasse over motorer det er forbanna vannskelig å lufte. Caution, any attempt to overtake will result in a race!
jab Posted March 17, 2013 Author Posted March 17, 2013 hmmm så strengt tatt burde jeg kanskje vurdere og få tak i en lukket radiator med ekspansjonstank fra fks granada??? skal prøve med en tank jeg har fra volvo penta v8 min og se om det hjelper jeg har hatt bilen veldig høyt en 2,6 eller 2,3 i taunus m har ikke ekspansjonstank org meg bekjent??kanskje at det er 85 mod granada 2,8 motor så er det noen forskjeller på kjølesystemet pumpe e.l ??
Caprinut Posted March 17, 2013 Posted March 17, 2013 Ingen Capri f.eks hadde ekspansjonstank unntatt 2.8I Ser heller ingen grunn til at disse motorene trenger en slik det være seg i Taunus eller Capri etc 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
jab Posted March 17, 2013 Author Posted March 17, 2013 oki da skal jeg prøve å få satt sammen termostat osv og prøve lufting enda engang
jab Posted March 18, 2013 Author Posted March 18, 2013 og det bobler og bobler satt i sammen igjen og fylte opp øverste registerslange osv men det gulper og gulper har fått lekasje i radiator igjen ......... aaaaaaaaaaaarg lurer litt på om det er mye muffens her - lurer på om det kan være en 2,3 også - sitter ikke peilepinnen bakerst på 2.8motoren?? det er byttet bunnpanne det ser jeg for det er helt annen farge men, for at 2.8 maskin skal gå i taunusen må man sette på 2,3 taunusbunnpanna for og snu sumpen - da passer jo ikke peilepinnen overens??? min sitter i forkant
Tommen Posted March 18, 2013 Posted March 18, 2013 har du prøvd uten termostat? som sagt.. det var vanlig å kjøre uten på disse eldre Fordene The Golden era.. 1986-1987-1988
jab Posted March 18, 2013 Author Posted March 18, 2013 (edited) termostaten fungerer bra og er utenkelig og kjøre uten Det skal jo fungere på et vis med termostat Edited March 19, 2013 by jab
jab Posted April 27, 2013 Author Posted April 27, 2013 har byttet alle slanger og radiator etc etc men det bobler og bobler satt ei flaske opp ned med avskåret bunn så vannet hadde noe og ekspandere i men det går ikke så i flaska etterpå og det var igjen et brunt sotbelegg så det er nok eksos i kjølevannet så da er det bare og rive dritten fra verandre den har nok gått seg meeeeeeget varm i.o.m den var tom for kjølevann pga lekkasjen i radiator så toppene er vel vridd eller sprekt noen sjanse for at blokka kan være gåen eller ??
jab Posted May 23, 2013 Author Posted May 23, 2013 Da har feilen åpenbart seg - var eksos på toppakninga mellom 2 sylindre og ut i kjølevannethar fått tak i 2 brukte topper og fikk tak i forsterket pakning og bolter av BR Racing V6 her på forumet skal bli spennende og sette det sammen igjen snart - og endelig få prøvekjørt bilen - fikk bare prøvd den 10 min når jeg hentet den og da fusket den som pokker i tilegg
jab Posted June 2, 2013 Author Posted June 2, 2013 (edited) Da var det i orden gett må få justert litt tenning og blanding etc Justering av ventiler var ikke så enkelt ,syntes det ble forskjellig hver gang jeg tittet over løsne stramme løsne stramme .....litt usikker på om det ble helt greit - kjedelig med brente ventiler da Edited June 2, 2013 by jab
Recommended Posts