Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

Jeg har nylig blitt den stolte eier av Mondeo 2003 pre facelift med 130 spreke dieselhester. Bilen har gått 175k. I dag oppdaget jeg at tre av fire dyser bader i motorolje. Er det noen som vet om dette kan fikses til en overkommelig sum? Motoren drar godt og fjusker ikke. To dyser er byttet i løpet av litt over ett år. Er det "bare" noen pakninger som må byttes eller må det sterkere lut til? Litt ergerlig hvis det koster flesk. Har hatt bilen i en uke.

Jeg setter stor pris på alle svar! :-)

 

Hilsen fornøyd men litt bekymret Mondeofersking

2003 Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia

Posted (edited)

Mest sannsynelig lekker det fra dysepakningene, dvs kobberskivene under dysene. Det som er viktig er å gjøre godt rent før man monterer nye kobberskiver. På jobben bruker vi fresesett for å gjøre dysesetene ordentlig rene. Vet de også selger slike sett på biltema

 

Kan også være toppdekselpakning, men har mest tro på kobberskivene.

Edited by Christer_Martinsen

Ford Sierra Cosworth 1988 2wd
Ford Sierra Cosworth 1990 4x4

 

Posted

Holder med grcossie her,er nok de gummiringene rundt dysa som må byttes.

har vel aldri vært borti lekkasje fra kobberringene på disse motorene,men nyere diesel fra ford å de kobberringene :whistling:

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Posted

Tusen takk for alle svar! :)

Får håpe det et gummipakningene da det høres mer omfattende ut å måtte skifte kobberringene. Noen som vet hva dette eventuelt koster hos merkeverksted? Har ikke veldig lyst til å ta på meg jobben selv. Er redd for å få skitt i dysene.

2003 Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia

Posted

En enkel å kjapp jobb,trenger å ta av dieselrør å returrør/slanger fra dysene,kontaktene også, vippe av de ringene å gjøre rent.

Etter montering så må dieselsystem luftes.

Ford har slike plasthetter som settes på dyser når rørene er av,men er man nøye å tar en dyse av gangen så går det bra.

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Posted
  On 3/9/2013 at 10:08 AM, KNAa Racing said:

Holder med grcossie her,er nok de gummiringene rundt dysa som må byttes.

har vel aldri vært borti lekkasje fra kobberringene på disse motorene,men nyere diesel fra ford å de kobberringene :whistling:

 

!.6èn er en ***** på å lekke på dysene kan man trygt si. Var borti en 130hk, med dyse lekk, men da var 2 av dysene løse, ellers er det gummi tettningene som blir harde og ikke holder tett, som jeg vil tro her

Posted
  On 3/9/2013 at 11:10 AM, KNAa Racing said:

Ja det er helt vanvittig på den 1,6'en..!

Flyter jo koks overalt!

 

Ja, og det er helt sykt hvor dysene kan sitte fast på de, mangen dyser som ryker til der. Vi hadde en på jobben, som løfta hele fronten på bilen, med elefant kran, etter dysa uten at den løsnet

Posted
  On 3/9/2013 at 11:07 AM, KNAa Racing said:

En enkel å kjapp jobb,trenger å ta av dieselrør å returrør/slanger fra dysene,kontaktene også, vippe av de ringene å gjøre rent.

Etter montering så må dieselsystem luftes.

Ford har slike plasthetter som settes på dyser når rørene er av,men er man nøye å tar en dyse av gangen så går det bra.

 

Hvis jeg ikke har misforstått helt, så må altså ikke dysene ut? Jeg kan bare trekke gummiforingen over dysen og på plass?

2003 Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia

Posted
  On 3/9/2013 at 11:18 AM, grcossie said:

Ja, og det er helt sykt hvor dysene kan sitte fast på de, mangen dyser som ryker til der. Vi hadde en på jobben, som løfta hele fronten på bilen, med elefant kran, etter dysa uten at den løsnet

 

Ja vanvittig,hehehe,såpass!:)

Prøver å få skrudd litt på de først,får jeg hekter på elefanten:p

 

  On 3/9/2013 at 11:25 AM, ragwo said:

Hvis jeg ikke har misforstått helt, så må altså ikke dysene ut? Jeg kan bare trekke gummiforingen over dysen og på plass?

 

 

Det stemmer:)

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Posted
  On 3/9/2013 at 11:51 AM, ragwo said:

Takk for raskt svar :)

Jeg trenger da 3 av disse eller selges gummipakningene separat?

Camshaft cover seal

 

Du bør skifte alle 4. Dette er gummipakningen vi snakker om, er en stål hylse rundt den

Posted
  On 3/9/2013 at 11:18 AM, grcossie said:

Ja, og det er helt sykt hvor dysene kan sitte fast på de, mangen dyser som ryker til der. Vi hadde en på jobben, som løfta hele fronten på bilen, med elefant kran, etter dysa uten at den løsnet

 

Funker ikke å løsne dysa og kjøre en tur? Vet det blir gjort i andre tilfeller..

Posted
  On 3/9/2013 at 3:11 PM, Tore_TJ said:

Funker ikke å løsne dysa og kjøre en tur? Vet det blir gjort i andre tilfeller..

 

Ikke alltid, har prøvd det og. Det finnes et verktøy, som skal vibrere løs dysene, har ikke prøvd noe slikt ennå

Posted

Takk for alle svar! :)

Jeg får se hva verkstedet skal ha for å skifte pakningene. Kan jo ikke være all verdens i deler i hvertfall.

2003 Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia

Posted
  On 3/10/2013 at 1:15 AM, tuszi said:

hørte et verksted tok automatolje å hadde på fastsittende dyser

 

Automatolje er et bra niddel for å løyse rusta og fastgrodde ting. Er god krypevne på den

  • 5 months later...
Posted (edited)

En sen oppdatering på resultatet av denne tråden. Biltrend på Sortland ga meg en svært god pris på å skifte alle fire gummipakningene samt nye dyserør, så nå er lekkasjene en saga blott. Kudos til dem for gode priser og strålende service :-) Takk for alle tips og råd fra forumet :-)

Edited by ragwo

2003 Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...