S1ndr3 Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 (edited) Heisann, lurer på og bygge doch motoren min til turbo, og lurer på hva trenger,grenrør, turbo, osv osvhvis noen har en "how to" tråd, så hadde det vært awesome om noen kunne linka, eller eventuelt giddi og skrivi hva jeg må gjøre, sånn grunnleggende.. Har aldri montert/ettermontert turbo, så er heeeelt blank Veit ikke om dette var riktig forum men tok en sjans ) tusen takk for alle svar ~Sindre Edited March 7, 2013 by Stianwang må være klubbmedlem for å skrive deler som ønskes kjøpt ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Om du skal ha turbo på dohc, så er mitt råd: Datasprut.Turbotrimme dohc er dyrt om du skal ha det holdbart. Skal du ha noe "jalla/lavbudsjett" turbobygg i sierra, så er ohc/is bedre motor. Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 All kvalitet koster.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Per Olav har vel ikke det høyeste budsjettet på sin. Å den funker jo meget bra. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 (edited) Feilpost. Edited March 8, 2013 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S1ndr3 Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 sia det så ut som forrige innlegget mitt ikke blei vist, så får jeg ta det igjen ^^ takk for svar, kommer nok til og kjøpe meg en doch motor til, for og bygge på, gidder ikke mikkmakk jalla drit så blir nye råder, stempler og alt, men er budsjett, og sia jeg ikke får igjen lappen før om 1,5 år så har jeg god tid tenker jeg går for t3 turbo, og sprut men har som sagt aldri satt på turbo, så blir morro og se ^^ åssen er det med sierra IS blokk, kan man bruke doch toppen der? eller funker det svææært dårlig ??hørt at is blokka tåler mer enn cosworth (205) blokk? har lyst til og lage et gromt projekt ut av det, noe som holder og ikke raser hele tia og får man tak i coilovers til sierra sedan? passer justerbare fra cosworth? =)) 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stianwang Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Visst jeg var deg ville jeg rett å slett bare kjøpt en ferdig bra cosworth motor med 300hk oppsett. til syvende og sist blir nok dette billigere.. og cosworth motoren kan du jo eventuelt bygge selv ELLER bygge på en vanlig IS motor ! da passer plutselig cosworth råder og stempler++ i og dette koster nesten ingenting i forhold.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S1ndr3 Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 vl holde meg unna cosworth motoren, iogmed jeg har hørt MY negativt om 205 blokka osv, over 300 oppsett = motoras, som jeg hørt værtfall.. men har en sierra doch, som står der og ruster, noe som er synd, og jeg trenger en banebil som jeg kan kaste inn i en vegg, uten at jeg trenger og bry meg ^^me en cossie, hadde jeg ikke tørt og satsa like mye hvis du skjønner ^^ men IS blokka passer med doch toppen?=) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stianwang Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 IS blokka passer ikke på DOHC toppen nei... men ville bygget IS TURBO om jeg var deg LETTE motorer å skru på og grei deletilgang jeg kjørte 420hk på 205 blokka i 2 år før den sprakk.. og den fikk mye juling... så 300hk kan en motor gå med i årevis ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonyp Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Is blokka passer ikke med doch toppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S1ndr3 Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 rett meg hvis jeg tar feil, men er ikke IS motoren, en enkel kamma topp? og er det ikke mye ombygging fra doch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 (edited) Du kan sette cosworth topp på is. Da får du dohc topp, men ikkje den standard sierra dohc toppen. Den passer ikkje over. Edited March 7, 2013 by jakob Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
S1ndr3 Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 stemmer, det jeg tenkte meg, åssen er cossi toppene a? og er det no sånt ute å tusler til en billig penge? =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Setter du cossie topp på en IS så blir det så og si en cosworth motor. Er samme blokk. Skiller på stempler,råder og veiv med noen tilhørende deler. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
S1ndr3 Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 hørt at IS'en er sterkere enn cossien jeg? kan hende jeg tar feil da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Akkurat samme blokka i tohjulstrekk cossie. 4x4 cossie er sterkere igjen(200blokk) Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Sånn for å ha det på det tørre.. Cosworth 205 blokk (2wd) er identisk med IS blokk, som også heter 205.Jeg forstår dere som sier at man heller skal kjøpe en ferdig cosworth motor og bare sette inn å kjøre også bla bla bla....Selvfølgelig er det det enkleste, men for noen er gleden av å bygge en turbomotor selv, av noe som i utgangspunktet ikke er det, vel så moro som å kjøre selve bilen etterpå.IS motoren er nok noe enklere og mer velprøvd ja, men man skal ikke kimse av en dohc motor heller. Dreier man av stemplene 2mm så tåler dem jaggu mye juling! Men ladetrykk over 1,3-1,4bar anbefaler jeg ikke over tid. Skal du høyere enn det må det sterkere råder til. SlåstadRS her inne har ett sett med nye H-beam råder til doch til salgs for 1500kr har jeg sett.Den orginale motorstyringa er ikke mye tess ved overlading. Om du dreier av stemplene for å få lavere komp (nødvendig!) så blir tenningskurvene på bærtur, og bensinforbruket ved normal bruk helt hinsides. Gå for større dyser fra f.eks summit og megasquirt diypnp til å begynne med. Du sparer det kjapt inn i spart drivstoff forbruk og økt kjøreglede. Det koster jo nesten like mye å kjøpe ett ok tilleggsprut som å kjøpe den MS saken. DIYPNP til ford 60pin koster 440 dollar plus moms og frakt.De dysene jeg tenker på kommer på ca 13-1400kr for fire stk.Sjekk tråden min for tips. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/ 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Står litt om turbo på dohc motor i min prosjekttråd også. Mer i retning av datasprut enn Per Olav og tukk sin tråd da. Link ligger i signaturen min.Som flere over beskriver, så vil kompsenking være en lur ide. Da får du litt større marginer for havari. Orginalstemplene er kraftige, så de kan fint dreies av en god del. Det som bør oppgraderes ellers i motoren er råder. Slik kan en orginal råde til en dohc tubo bli sende ut etterhvert om du lader litt. Rådene havarerte ikke i denne motoren, men det har ikke vært langt unna.Sterkere råder er altså sterkt å anbefale.Ellers av oppgradering så anbefales ståltoppakning. Man får en type stålpakning med gummibelegg på hver side, som tåler mye juling.Nytt register. Toppen kontrolleres nøye for sprekker. Om den er god men har litt tæringer kan en liten planing være nødvendig. Rød kjølevæske vil gi lengre levetid.Helst en kraftigere coil enn orginalt.Motorstyring kan løses på flere måter. En måte er som RS 1000 beskriver. En annen måte er datasprut. Ogrinalhjernen kan også omprogrammeres med en chipmodul, som f.eks TwEECer. I alle fall må det gjøres noe med motorstyring.Jeg har sansen for dohc turbo fremfor ohc turbo pga dohc turboen får mye mer moment fra lavt turtall enn ohc. Det gjør at den føles mye sterkere, og vil i de fleste tilfeller gi bedre kjørbarhet. Edit:Enig med Per Olav at utfordringen kan være vell så interesang og morsom som å kjøre det ferdige produktet - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Den stålpakningen er vel den du får hos ford om du kjøper pakning til DOHC. Delenr som SlåstadRS har oppgitt i den tråden som heter DOHCmotorens problemer er vel det riktige. Ellers så har jeg delenr på en kvittering her ett sted. Koster ca 450kr forresten. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stianwang Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 hørt at IS'en er sterkere enn cossien jeg? kan hende jeg tar feil da?da tar du veeeeldig feil :-) innmaten i cossie tåler 550hk+ er blokka som sprekker(205) Link to comment Share on other sites More sharing options...
S1ndr3 Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 Som sagt, er helt ny på detta, så setter STOR pris på svar Kunne kjøpt en cossie motor, men vil bygge selv^^Var bare en liten fuggel som viska meg i øret at cossie motoren var shit..ska jeg bygge motor, gjør jeg det ordentlig, skal ikke være noe orginalt innmat ^^tenker det blir å spare litt gryn nå, skaffe seg en ekstra motor, og begynne og hamstre deler Link to comment Share on other sites More sharing options...
S1ndr3 Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 kom til og tenkte på en ting, passer veiva fra cosworth over på Doch? for noe oppi hue mitt sa at den var vesentlig bedre enn Doch motoren sin..Men veit no ikkje e da ^^ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 NEI. Ingenting ifra den standard dohc motoren passer over på is/cosworth! Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Som sagt, er helt ny på detta, så setter STOR pris på svar Kunne kjøpt en cossie motor, men vil bygge selv^^Var bare en liten fuggel som viska meg i øret at cossie motoren var shit..ska jeg bygge motor, gjør jeg det ordentlig, skal ikke være noe orginalt innmat ^^tenker det blir å spare litt gryn nå, skaffe seg en ekstra motor, og begynne og hamstre deler Den fuggeln bør du slutte å mate for han har VIRKELIG ikke peiling.. finn andre 4sylindra motorer fra 80tallet som tåler 550+ på standard innmat.. gi 205blokka litt filler så tåler den mye den og.. Cosworth har et noe frynsete holdbarhets rykte basert på ola dunk som mener han kan trimme like godt som profesjonelle.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S1ndr3 Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 NEI. Ingenting ifra den standard dohc motoren passer over på is/cosworth! slapp nu av, bare lurte da :S som sagt har ikke peiling og vil bare lære.... Men hva må man gjøre med ledningsnettet for og putte inn en IS/cosworth motor? og må man bygge om noe mer? forstilling osv? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now