Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heisann!

 

Har et bilcrossprosjekt på gang der planen er å bruke en 2,9 24v BOB (med manuell kasse) i en -71 Taunus... :-)

 

I utgangspunktet tenkte jeg å koble den opp med Megasquirt eller BOA ledningsnett. Men i bilcross er det jo snakk om å holde kostnadene på et minimum... :-)

 

Men i en finn-annonse leste jeg at det er mulig å kjøre denne motoren med fordeler fra en 12v v6 (tipper han mente 2,9i motoren)

Antar at det menes at resten av dyser/sprut skal styres av 12v ECU`en..

 

Men er det noen der ute som vet om dette går an???

Passer i det hele tatt en fordeler ned i hullet bakenfor innsugsmanifoilen?

Og finnes det i så fall drev på "balanseakslingen" som passer (og går riktig vei) til en fordeler..??

 

Takknemlig for all info og tips rundt dette!

 

Trommas

Posted

Er ikke noe hull under der som coilen på 24V sitter.

Elles blir det vel ikke noe billigere om det hadde gått å brukt fordeler,

men kun en dårligere løsning.

Det er ikke en ting jeg kan.

Posted

hullet er der på boa blokka ihvertfall, men det er plugget igjen, er i teorien bare å tu ut pluggen, som også er oljepumpe drev, og sette i en fordeler.

men om det blir så optimalt med 2.9 motorstyring er vel en annen ting

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Posted

Siden den har den pluggen så sitter det som nevnt kun en kort aksel stump under der som driver oljepumpa. Så da passer 2.9 fordeleren rett nedi. Så er spørsmålet om du vil bygge om manifold og kjøre 2.9 motorstyring eller å bygge om til gassere

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Posted (edited)

"Har et bilcrossprosjekt på gang der planen er å bruke en 2,9 24v BOB (med manuell kasse) i en -71 Taunus... :-)"

 

Ja , 71 Taunus er jo bare å hærje i filler....

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Posted (edited)

"Har et bilcrossprosjekt på gang der planen er å bruke en 2,9 24v BOB (med manuell kasse) i en -71 Taunus... :-)"

 

Ja , 71 Taunus er jo bare å hærje i filler....

Klart det.. All gammel ford er jo drit....

 

I noens øyne iallefall.. :mad2: :(

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Posted

Hehe!

 

Nå er dette karosseriet allerede godt brukt på banen (ikke meg som bygde bilen første gangen) :rolleyes:

 

Slik det ser ut nå så blir det en six pack med kina weber kopi forgassere, hjemmelaget innsug og 12v fordeler eller megajolt.

Tror nok jeg kommer billigere ut av det enn. MS + bensintrykksregulator + mapping på ruller osv osv.

 

http://www.youtube.com/watch?v=nrVqS-sN8QU

 

Undertegnede og Taunusen i aksjon på Gardemoen med den nåværende motoren, 2,9i 12v.

I hard kamp med Golf VR6`er og andre A-finale kandidater...

:lol:

 

Trommas

Posted (edited)

Du kan ikke bruke fordeler på Bob , akslingen til oljepumpe/fordeler går for fort rundt.

Ble drevet om for å få nok oljetrykk på tomgang til 4v toppene.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Posted

Det var jo typisk.. :blush:

 

Ikke at det har noe å si, men vet du om de ble drevet om på kjedetannhjulet foran, eller på "giret" mellom balanseakslingen og oljepumpe-akslingen?

 

Da står vel igrunn valget mellom gassere og Megajolt, eller originalt sprut med MS. Eventuellt lage brakett for montering av fordeler i framkant av den ene kammen, men det blir vel fort noe klabb..

 

Trommas

Posted

kjøp deg Mallory firestorm tenningsanlegg:-) bare å koble til triggerhjul. så har du ett fullt justerbart tenningsanlegg:-) sjekk det ut på summitracing eller malloryignition.com:-)

----------------------------------------------------------------------

1969 Ford Escort Gt - snart godkjent med Duratec motor

----------------------------------------------------------------------

Posted

Du kan ikke bruke fordeler på Bob , akslingen til oljepumpe/fordeler går for fort rundt.

Ble drevet om for å få nok oljetrykk på tomgang til 4v toppene.

 

Ser ut til at du har rett der ja.

Etter det jeg kan klare å telle på noen bilder jeg googlet fram av kam-tannhjulene og tannhjulet til balanseakselen. Så ser det ut til at kammene har 36 tenner og balanseakselen har 33 ....

 

Makan! Da ble det Megajolt..

 

Men takk for tipset!

 

Trommas

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...