Jump to content

Gruppe a coil vs cosworth 4x4 coil


Ghost00

Recommended Posts

 

 


Hoj, lurte litt på om det er stor forskjell på disse 2.

Ja det er stor forskjell.
På tradisjonelle sylindriske coiler ligger magnetfeltet på utsiden av coilen og dette reduserer effektiviteten.

Coiler av nyere teknologi er de såkalte E-coilene. Disse holder magnetfeltet innvendig noe som øker effektiviteten. Gr.A er av sistnevnte utgave.

Andre eksempler er MSD Blaster SS. Blaster 2 er tradisjonell type.

 


Jeg spør fordi jeg lurer. smile.gif

Hva skal man med mer? Det tenner vel uannsett vist alt er friskt.
Kan være at man trenger vist man har annen type bensin!?!

Grunnen er pluggåpning.
Den korrekte pluggåpningen er 1,5 - 1,7 mm, men ingen har tenningsanlegg til dette. Man kniper i stedet pluggåpningen og kaller det gode greier.

Ett seriøst tenningsanlegg derimot, det takler dette fint. Da få man lettere start, lavere forbruk, mer dreiemoment og effekt osv osv.

Med ett kraftig tenningsanlegg kan man kjøre kaldere plugger uten at de soter ned. Dette hjelper mot tenningsbank.

Til orientering kan nevnes at jeg f.eks kjører 24V inn på coilen ved ladetrykk for å få en så bra gnist som mulig.
Resultatet av dette beskrives slik:
"Will fire spark plugs with up to 2,5 mm gap and 2,0 + BAR boost. 2500 microseconds vs. 200 for CD's."
"Over 2 amps at the plug (10 times more than OEM and 4 times more than other aftermarket ignition systems)."
Inkl. Zetec. 1,8T, LS coil og alt mulig oppskrytt dritt.

Her en annen beskrivelse av ett moderne multicoilanleggs prestasjoner: "The Ford Mustang Cobra's ignition (see below) was not igniting all the fuel mixture at 8 psi above 2500 rpm. We activated the ™at 3 psi and made 50HP."

En Accel Ultra coil er det rette valget for de aller fleste. Hvis man så lader denne med 16 - 24 volt så har man sveiseapparat der fremme. smile.gif

 

Edit 04.01.2016.

 

Langt om lenge kan man by på ett praktisk eksempel. Ikke Ford, men det får gå da det viser prinsippet. Motor med originale coiler, datasprut og iridiumplugger lukket til 0,55 mm. Det ble tatt flere drag og effektkurven snudde brått og hakkete. Hmmm, her må noe gjøres.

 

BCR 8 plugger ble massert og montert sammen med en kjent og kraftig amerikansk coilpakke som ble lånt fra en bekjent. På 6500 o/min førte dette til en effektøkning på meget hyggelige 61 hk!! :)

 

12506486_10156382731840635_1557060363_n.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette var en lærerik post :) flink rådgiver! :-D takk

 

Så om jeg monterer litt kaldere plugger og gruppe a coil samt plugg kabler så er det en liten mulighet for at det blir litt mindre bensinforbruk, jeg tar sjangsen på det altså :-)

Edited by Ghost00
TbwraZY.jpg
Link to comment
Share on other sites

Er det noe bil produsentene har fokus på så er det å holde kostnadene nede. Ergo tenningsanlegget skal være akkurat bra nok til å innfri egne og myndighetenes krav.

Selvfølgelig kan det gjøres veldig mye bedre enn det må være.

Nei,motor ingeniørene er ikke dumme.

Edited by a.nilsen

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det noe bil produsentene har fokus på så er det å holde kostnadene nede. Ergo tenningsanlegget skal være akkurat bra nok til å innfri egne og myndighetenes krav.

Selvfølgelig kan det gjøres veldig mye bedre enn det må være.

 

Fullstendig klar over att kostnadene skal holdes nede,men nå som 1000ccm motorene yter 130hk,så vil jeg tro att det blir brukt ganske higtech teknologi på tennings anlegget:-)

Men pluggene har fremdeles 1,1mm åpning ser jeg...:-)

Link to comment
Share on other sites

Dette var en lærerik post :) flink rådgiver! :-D takk

 

Så om jeg monterer litt kaldere plugger og gruppe a coil samt plugg kabler så er det en liten mulighet for at det blir litt mindre bensinforbruk, jeg tar sjangsen på det altså :-)

Selv takk.

 

Gr.A coilen er en oppgradering i forhold til den originale, men i mine øyne er den ikke noe særlig. Prisen bekrefter forsåvidt også dette.

Forbruket reduseres bare dersom du åpner pluggåpningen til 1,0 - 1,4 mm. Tror du Gr.a Coilen takler dette?

 

Kaldere plugger i seg selv hjelper bare mot tenningsbank.

 

Jeg må skyte inn et dumt spørsmål her når vi først er igang:

 

Finnes det noe som helst mulighet for at "gnisten" kan hoppe til feil terminal i fordeleren når man har coil som gir lengre/mange gnist i startøyeblikket?

På gamle V8 fordelere med små fordelerlokk hvor terminalene er tett plassert er dette tidvis ett problem.

 

På en 4 syl. motor er det 90 grader mellom terminalene dvs. 180 veivakselgrader så her er problemet i praksis ikke-eksisterende.

 

RS100 : vist det perfekte plugg gapet er 2mm,hvorfor benyttes ikke det på dagens turbo bensin biler? Vist både HK,dreiemoment,kjørbarhet,startegenskaper blir bedre og forbruket blir mindre.

Som det har vært nevnt før,motor inginørene er vel ikke dummme? :-)

Såpass store pluggåpninger er ikke kompatibelt med 30 - 40 000 km serviceintervaller og knøttsmå billigcoiler.

 

Én fabrikant forsøkte å spesiefiser 2,5 mm pluggåpning, men i praksis ble det mye fusk og fanteri da kundene i praksis ikke var i stand til å følge opp serviceintervallene. Lettvindtløsningen var å spesifisere mindre pluggåpninger.

 

Nei,motor ingeniørene er ikke dumme.

Problemet er ikke ingeniørene, men sjefen over dem som er en ***** blåruss.

"Ja dette ser flott ut, men er er alt for kostbart.

Nå prøver dere å gjør dere det samme til 40% av kostnadene og så går vi for det!"

 

Alt er nedskviset pga. økonomi og inntjening.

 

Fullstendig klar over att kostnadene skal holdes nede,men nå som 1000ccm motorene yter 130hk,så vil jeg tro att det blir brukt ganske higtech teknologi på tennings anlegget:-)

Men pluggene har fremdeles 1,1mm åpning ser jeg...:-)

Folk har alltid fokus på "alle hestene", men det er ikke det som er problemet. Problemet er å tenne en blandig ved høye sylindertrykk dvs NM pr. sylinder og sylindervolum.

 

Slik jeg ser det ligger all high tech-en i selve tennpluggene som er spec. og som må brukes. Intet nytt under kjolen på selve tenningsanlegget.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har sett og erfart mange ganger att gutta som kjører med store og flotte coilpakker må ned på 0,7 i pluggåpning for å unngå fusk,og det på "moderate" ladetrykk og ellers alt på stell,mens jeg med min gammle fordeler kan kjøre 0,8 i åpning å 2bar ladetrykk....

Å nå snakker jeg om kjente coilpack merker....synes det er veldig rart:-/

Alt som glittrer er ikke gull sikkert. ;-)

Edited by cossie power
Link to comment
Share on other sites

Har sett og erfart mange ganger att gutta som kjører med store og flotte coilpakker må ned på 0,7 i pluggåpning for å unngå fusk,og det på "moderate" ladetrykk og ellers alt på stell,mens jeg med min gammle fordeler kan kjøre 0,8 i åpning å 2bar ladetrykk....

Å nå snakker jeg om kjente coilpakk merker....synes det er veldig rart:-/

Alt som glittrer er ikke gull sikkert. ;-)

Presis! Du skal også legge merke til at de kjører Iridiumplugger med tynne senterelektroder. Med en QC57C eller BCR 8 plugg så måtte de ha knepet åpningen enda mer.

 

Ett standard tenningsanlegg leverer vanligvis en gnist på 50 mA. Dette er det glade kompromiss til en helt vanlig laveffekt bruksbil.

 

Av alle tenningsanlegg jeg har sjekket opp har jeg ikke funnet noe kraftigere. Det spiller liten rolle om det er én coil og fordeler, originale 1,8T Coiler (IKKE billige kina kopier) LS coiler eller noe annet.

 

Eks.

MSD sine LS coiler er oppgitt til 150 mA og til å være 3 ganger så kraftig som de originale. Jeg sjekket opp og fikk bekreftet de originale til 50 mA.

 

Tør påstå at folk som bytter ut fordeleren på en gatebilmotor med multicoil enten har revva full i penger eller de er ignoranter på tenningsanlegg!

 

Til Racing er det meste godt nok. :o

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan målte du amperen på coilene? :)

 

Hvor ligger den "greie" verdien mellom volt og amper?

(om vi sier effekten er lik, så gir høyere spenning = mindre amper)

 

F.eks.

http://www.summitrac.../parts/msd-8203 - 45KV og 140mA

http://www.summitrac.../parts/msd-8207 - 40KV og 300mA

 

denne var da langt utafor "skalaen"

http://www.summitrac.../parts/msd-8142 - 45KV og 44,000mA?!?

Du har nok overvurdert meg. Jeg har ikke utstyr til dette, men som du ser er det info å finne bl.a. på Summit.

 

Volt sier noe om hvor langt gnisten hopper. Ampere sier noe om hvor kraftig gnisten er.

 

Som du ser er det ikke noen grunn til å velge Blaster 2 coilen etter at Blaster SS coilen ble introdusert.

 

På den annen side er det ingen grunn til å kjøpe MSD 6 anlegg når man har Crane sitt 6 anlegg som er MYYE kraftigere.

510 mA coil: http://www.summitracing.com/parts/crn-730-0892

Tilhørende CDI boks: http://www.summitracing.com/parts/crn-6000-6445

Og sjekk pris pr. mA til ett anlegg som er ratet til 20 000 o/min på en 4 syl. motor!

 

Hehehe, 44 amps Magneto. Det der er Ultrahardcore dragracesaker. Elektrodene på tennpluggene er smeltet bort etter ca. 8 sek.

 

Noe kraftigere enn denne gir mer problemer enn glede. Det er nok derfor akkurat denne brukes i Engine Masters Challange. div. time Attac biler osv. til og med som multicoil!

Avslører det meste om størrelsen på budsjettene.

http://www.summitracing.com/parts/msd-8261

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Den gir ca. 10% bedre gnist enn de originale coilene og er derfor en oppgradering.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Eller se grafen for V8 her - http://www.compu-tronix.com/DIS8.htm

 

Legg merke til den klysete drittselgeren som henvender seg til, og utnytter de som er usikker med følgende: "Regardless of brand names, or claims to the contrary... The DIS system delivers more power than any single coil system, Bar None!

Math and Physics can't be argued with."

 

Så bruker han en billig og vanlig 150 mJ coilpakke fra Megasquirt. ($69).

 

ign-4_med.jpg

 

Følgende løsning derimot, den leverer 1200 mJ og koster ca. halvparten av DIS8 systemet. http://www.summitracing.com/parts/crn-6000-6445

 

Hvordan kan dette forklares mon tro? Bløff, svindel, grådighet, idioti eller ren inkompetanse?

 

Her ett eksempel på Q and A fra noen seriøse:

 

Q: What spark plug gap should I use when using the ACCEL HEI coil?

 

A: .045 is a good starting point. Check your plugs after 100 miles of driving. The white porcelain around the electrode of a properly gapped plug should have khaki tan coloration. If the plugs look black, close the gap by .005 to .040. If the porcelain is white, open the gap by .005 to .050 to cool the operating temperature of the plug.

 

Her får vi altså enda en gang bekreftet dette med at man kan kjøre kaldere plugger og samtidig unngå å sote dem ned dersom man har ett genuint kraftig tenningsanlegg.

 

Slikt ser man aldri nevnt av Coilpakker og mulitcoil selgere da anleggene er for veike.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hiver meg på her=) så denne http://www.summitracing.com/parts/crn-730-0892 alene uten tilhørende boks er ett bra alternativ? har nå bare en vanlig grp a coil... har sett på noen accel coiler også

Flott at du spør.

 

Nei. Dette er en ren CDI coil ekslusivt designet for kraftige CDI bokser. Den er så tøff at MSD sitt 6 anlegg ikke klarer å drive den.

En vanlig tenningsmodul vil smelte.

 

Hvis man ikke har budsjett til både coil og CDI boks da er det Accel sin Ultra coil som er det rette valget.

 

http://www.summitracing.com/parts/acc-380876

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker den coilen i linken der på min ohc og på min Cosworth. Ohcen har foreløpig bare gasser. Har foreløpig ikke merket noen ulemper bortsett fra at pluggledningene krever bedre isolasjon enn det som går bra med en standardcoil. Om du har gamle pluggkalbler og coilkabel når du monterer en slik coil, vil man typisk ved første oppstart se alle hullene i isolasjonen der gnisten kan ta veien rett til jord.

Pluggkabler skal ha motstand for å forhindre radiostøy. Radiostøy kan forstyrre alt av elektronikk i bilen, samt ting som tv eller radio som befinner seg i næheten av bilen.

Strømmen fra utlading av coil tar ikke helt samme vei i plugglednigene som når du måler med ett vanlig ohmmeter.

ikke for å skryte, men biltema sin coil syntes jeg funker på mine sierraer, den ble mye mer lettstartet og gikk finere når den ble montert.

kansje fordi min var gammel og dårlig, men ikke vet jeg.

 

http://biltema.no/no...fektcoil-53403/

Kan være av det enkle faktumet at coiler av den utformingen er mer effektiv enn gamle runde typen. En rund coil klarer ikke utnytte like mye av magnetfeltet pga mesteparten av magnetfeltet faktisk befinner seg utenfor coilen.

Så man får på en måte en gratis gevinst med litt bedre gnist uten at coilen trekker mer strøm enn en rund coil.

Har selv prøv slik type billigcoil, og de har såvist gitt litt mer enn en 20år+ gammel orginal rund coil.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hva vil vare en helt grei coil til min ohc is motor og dohc motor. Alt på tenningsanlegget er nytt på begge, bortsett fra fordeler og fordelerlokk på dohc'en.

 

Når det er snakk om best mulig knist.

Hvorfor er det da en bestemt ohm i tennplugg ledningene, og dohc'en har ekstra "småskøyter" med mer ohm i seg. Dette senker spenningen som da igjen blir mindre knist?

Jeg personlig er overbevist om at Accel sin Ultra coil er den beste på markedet. Jeg tør anbefale denne hver eneste gang.

 

Det er ikke en bestemt ohm i tennpluggledningene. Det varierer med lengde og fabrikant. Grunnen er at det ikke er spesielt kritisk så sant man unngår de som er helt udempet og uten motstand.

 

Jeg anbefaler at folk vurderer Magnecor.

 

ikke for å skryte, men biltema sin coil syntes jeg funker på mine sierraer, den ble mye mer lettstartet og gikk finere når den ble montert.

kansje fordi min var gammel og dårlig, men ikke vet jeg.

 

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Tenning--glodesystem/Tenningsdeler/Coil/Hoyeffektcoil-53403/

Presis og det sier vel det meste om hvordan det står til?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...