heino10 Posted February 24, 2013 Posted February 24, 2013 Hei, Har en 2002 modell mondeo 1,8 som jeg har fjernet spjeldene i innsuget. sliter nå med at motoren går alt får "feit" co ligger på 7 og den sliter med og gå på tomgang og kan stoppe. har ingen falskluft og alt annet ved motorstyring er i orden samt tenning. Lurer på om noen har noe her har noe erfaring med fjerning av disse spjeldene og virkning av det? har satt meg selv en teori på at luftgjennomstrømningen i manifoilen blir får stor når tomgangsregulatoren er åpen og spjeldene egentli skal være stengt, slik at MAP giveren registrerer får stor luftgjennomstrømmning og styreenheten kompanserer dette med og gi mere fuel får og oprettholde at motoren skal holde seg gående.Vet ikke om dette er en teori som kan stemme, hadde derfår vært greit og høre erfaringer fra andre som har gjort det samme mvh. Ståle
ASK Racing Posted February 24, 2013 Posted February 24, 2013 Litt usikker på mondeo, men prinsippet er det samme som på volvos d5 motor, disse spjeldene er met for å opnes kunn ved akselerasjon., fjerning av disse skaper en hel rekke problemer. Tanken bak de er at de skal øke virvlene i forbrenningskammeret å dermed gi bedre blanding. Motorstyringen er programert for å ta hensyn til dette, å når de fjernes, blir det feil for motorstyringen, som ikke vet noe om det. Jeg anbefaler å sette de tilbake. Da har motorn best mulig utgangspungt for å virke riktig 1998 Ford Puma (ST-160 Replica) Insug Nr 138Prosjekt tråd http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/69199-ford-racing-puma/
heino10 Posted February 24, 2013 Author Posted February 24, 2013 Har vært borti BMW diesel motorer med samme problem og fjærnet spjeldene dær motoren går helt fint etterpå, å kjøpe komplett nytt innsug til mondeoen koster ganske mye. så hadde håpet på at det var like enkelt som på bmw ene. lest litt på utenlandske forumer dær di har fjærnet spjeldene uten problemer på mondeo. så kunne tenkt meg å høre om noen med mondeo har samme erfaringer som meg eller motsatt. men teorien vi snakker om hær er nokk ganske logisk...
Christer_Martinsen Posted February 24, 2013 Posted February 24, 2013 (edited) Jeg vet du kan få tak i løse spjeld, og ikke hele manifolden. Man må være nøye når man skifter disse, men det lar seg gjøre. Dra til en forhandler og spør om de kan bestille 4 X 1317276 , og 2 X 1317278. Mener å huske at disse kostet i underkant av 1000 kr for alle sammen, og ny manifold koster rundt 5-6000,- kr med alt man trenger. Edited February 24, 2013 by Christer_Martinsen Ford Sierra Cosworth 1988 2wdFord Sierra Cosworth 1990 4x4
k3nn37 Posted February 24, 2013 Posted February 24, 2013 mulig dette er et dumt spørsmål, men hvorfor vil du ikke ha de spjellene?
JChE Posted February 24, 2013 Posted February 24, 2013 tipper han har fjernet de fordi opplagringen er utslitt, og de er løse/skrangler/faller av. Vanlig feil på disse. -13 Ford Transit Custom x 04 Ford Mondeo Ambiente
k3nn37 Posted February 24, 2013 Posted February 24, 2013 så det er altså disse spjellene som er beryktet for å ta turen ned i motoren?
Escort RST WRC Posted February 24, 2013 Posted February 24, 2013 Det stemmer. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
heino10 Posted February 24, 2013 Author Posted February 24, 2013 Byttet short blokk på denne på grunn av skjæring på 2 sylindrer og veiv. kjøpte bilen med defekt motor. så oppdaget spjeldene under demontering. kjøpte faktisk orginal short blokk fra ford forhandleren i og med at det ble billigere en og borre å skifte stempler samt sliping av veiv. skiftet alle eksosventiler og fikk freset seter også. denne motoren har gått en stund med et vanvittigt oljeforbruk men ville gjerne hørt om flere har erfaringer med å ha tat bort disse spjeldene ??
Caprinut Posted February 27, 2013 Posted February 27, 2013 Innsuget koster rundt 4000, det var det jeg betalte i 08' til min... Trangt å fælt å skru, men det går ann... 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
heino10 Posted February 28, 2013 Author Posted February 28, 2013 Jepp har byttet det nå, ble mye bedre men plagdes med tomgangen en del, til jeg fant trykkbryteren til servostyringen defekt, så nå er den i orden. fikk faktisk innsuget får under 4000
FordMekk Posted June 20, 2013 Posted June 20, 2013 (edited) Du kan fint kjøre uten spjeld (les åpne spjeld), har gjort det i flere år.Muligens litt høyere forbruk, og muligens ryke på co2 på eu. Fjerner du spjeld må du tette hullene der akslingene går. Du kan sette spjeldene i åpen stilling ved å klikke ut vakumaktuatoren til spjelakslingen. Selve aktuatorarmen er gul.Spjeldene vil gå i åpen stilling. Jeg byttet allikevel hele innsugsmanifolden i frykt for at toppen skulle inhalere spjeldrester og metallbiter. Kjøpte en pent brukt på finn.no der problemet med spjeld er forbedret.Kosta 500,- med alt hengende på. Solberg bil i Skien skulle ha 11000,- -- jobb 5500,- deler 4500,- Tok ca 2 timer i egen garasje. Stian Larsen, Porsgrunn 2001 MK3 Giha 2.0 Duratec HE Edited June 20, 2013 by FordMekk
JChE Posted August 5, 2013 Posted August 5, 2013 Ble dette forbedret fra 2004? Og ble oljeforbruket også forbedret da? Min 04 har ihvertfall ingen av problemene, derfor jeg spør -13 Ford Transit Custom x 04 Ford Mondeo Ambiente
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now