Jump to content

Recommended Posts

Posted

heisann..

 

 

 

har akkuratt kjøpt en 1987 modell pajero 2.5 turbo diesel som hmm ikke går helt som den skal.

 

den drar litt dårlig. Jeg kan jo lage en liten liste over det som er "feil"

 

 

 

*montert feil type glødeplugger (lang glødetid istedet for kort som det skal være)

 

*det er montert åpent filter på den

 

*det er en liten eksoslekk på eksosmanifoilen.

 

 

 

det er ikke slark i turboen. det er byttet motor i denne så i følge sist eier skal den ha gått ca 70.000km, men rart det skal være feil på den alt.

 

hmm den går ikke helt som den skal på tomgang heller.

 

er det noen som har tips til hva som kan være galt?

 

hva skal foresten turbotrykket ligge på? er en liten harrytass som har hatt denne før meg, så er montert turbotrykksmåler osv :P hehe

TbwraZY.jpg
Posted

tryket skal være ca 0,8-0,9 bar tror jeg. min 2,3td og min 2,5td hadde det

 

mulig den drar luft i dieselen.

 

hadde ca samme feil på min, prøvde en båt tank rett inn på dieselpumpen og da funket den helt fint.

var et lite rusthull i diesel røret bake ved tanken

08 mondeo titanium X

91 sierra 2,5 turbodiesel prosjekt --> http://www.fordclubn...8-td-til-25-td/

76 volvo 242 turbo prosjekt

94 pajero GLS 33" dekk <---selges

Posted

Siden den lader litt over 1bar tenker jeg den har blitt justert opp, spørs om han har justert dieselpumpe også. Hvis ikke kan det gi utslag "feil vei".

Posted

hmm sikkert teit spørsmål, men vil ikke det bare merkes på høyt turbotrykk at den ikke får nok diesel?

helt fersk når det kommer til diesel hehe

TbwraZY.jpg
Posted

På 2,5 er hele innsprøytningen mekanisk, i motsening til f.eks min 2,8 som har elektronisk røykbegrensing. Tviler sterkt på at den vil gå dårligere med litt høyere ladetrykk pga diesel ikke er justert opp. Det vil i såfall være første gang jeg har hørt om det. Prøvd å skifte dieselfilter? Min fjusket litt på tomgang på kald motor, og stoppet i blant, før jeg skiftet dieselfilter i høst. Uten at jeg fikk varsling på vann i filter.

Men så er det også slik at 2,3 og 2,5 motorenene har noen kjente problemer med å holde toppakning tett, og toppene kan få sprekker og bli skjev. Ettersom din tydeligvis er justert litt opp så er det vel desto større sjangse for det. Prøv komp. test og sylinderlekkasjetest.

Noen har også vært plaget med dårlig register, der den lange reima kan havarere før intervall, eller den korte reima til balanseaksel ikke har vært skiftet under registerbytte, slik at den har slitt seg og ført til havari på den langer reima. Forrige eier kan høres ut som typen som bare har satt på ei ny reim uten å undersøke om motoren er skadet, slik at noen ventiler er skadet. Har vært borti ett tilfelle der en Pajero 2,5 har startet med ny reim etter registerhavari, men med fjusking pga utette ventiler.

Men med dårlig futt og dårlig tomgang ville jeg prøvd komp. test og sylinderlekkasjetest først, nest etter feilsøking på dieselsystemet for falskluft eller tett filter.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Posted (edited)

ok :) jeg regner med at jeg demonterer turboen og eksosen i morgen så får jeg se. gikk over det meste av diesel rør i dag, så greit ut. men kan være at det er vann i dieselfiltret siden den har stått en stund. går det ikke ann å skru av filtret og tørke det? :whistling:

Edited by Ghost00
TbwraZY.jpg
Posted

Prøv å drener det. Det er en liten tappeskru i bunn av filtret om du kan løsne litt. Men om du ikke vet når det er gjort sist så er det like greit å skifte det. Om du skal skifte hele filtret, så kan det være enklere å ta ut hele filterholdere. Den sitter bare med 2 skruer, 2 slanger og ledningene til vannsensoren. Filteret har en tendens til å sitte veldig godt fast i filterholderen.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Posted

Stemmer :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Posted

Tror egentlig ikke at det er det som er feilen hos deg...

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Posted

tømte filtret i dag, var endel vann der. så den gikk bedre etter det, men det blir nok bedre aav å tette eksosen tenker jeg.. hmm...

TbwraZY.jpg
Posted

er nok pga eksosen i manifoilen..

 

ble verre når jeg startet ned i dag, så nå går gode 50% ut i motorrommet :) så blir nok litt skruing på meg gitt. går fint ann å sveise i den eksosmanifoilen vel?

TbwraZY.jpg

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...