Gess Posted February 19, 2013 Posted February 19, 2013 Jeg har fått litt problemer med min Mondeo TDCi.Den har blitt litt treg å få i andregir når jeg akselrerer. Jeg må clutche og vente litt før den går greit i gir, det samme gjelder tredje. I tillegg så virker det som om bilen vil gå litt bakover når jeg prøver å sette den i revers, det virker rett og slett som om den går litt i gir før den faktisk er i gir. Er dette slitte synkroniseringsringer, for tykk olje, eller kan det være noe med clutchen. Det må nevnes at girkassen har rullet over 300K. Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
armani Posted February 19, 2013 Posted February 19, 2013 Jeg ville prøvd å bytte olje først, men dersom det ikke hjelper er det garantert synkroringene som er slitt og ikke klarer å akselerere opp/ned drevene dine til angitt hastighet; raskt nok. Dvs du må "vente litt" før den klarer å synkronisere. 2wd sierra cosworth
Gess Posted February 20, 2013 Author Posted February 20, 2013 Nå er ikke oljen på girkassen så gammel, ca 2 år siden jeg satte på denne kassen og byttet olje. ER redd for at det er synkronringene. Problemet har kommet gradvis. Det begynte med at den var litt vanskelig å få i revers, måtte innom et annet gir før den ville i revers, men nå er det sånn at når jeg står i garasjen og setter den i revers, så begynner bilen å rulle bakover. Tar jeg spaken ut av gir ruller bilen frem igjen. Veldig kjedelig. Det virker som om alt inni girkassen roterer mer enn det skal selv om clutchen er trykket inn. Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
Torgeir B Posted February 20, 2013 Posted February 20, 2013 Utslitt clutch, virker sånn når du beskriver att bilen beveger seg når du prøver å sette den i revers.300 000km på en clutch er langt. 86 3dr IS
Gess Posted February 21, 2013 Author Posted February 21, 2013 Clutchen har ikke gått 300K, bare girkassen. Jeg byttet Clutch og svinghjul for et par år siden, så disse to har ikke gått mer enn ca 30-40K. Girkassen sviktet like etter byttet, så da ble det brukt kasse, og den har gått ca 300K. Jeg har jo llurt på om det kunne være hydraulikken i clutch slavesylinderen, at den ikke kobler ut 100%. Det bør vel være kjapt gjort å lufte den omigjen. Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now