sierra "cossi" Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Har en ombygd sierra 4x4 cosworth med L6 ledningsnett, 330 oppsett, progresiv btr og GT3076 kopi turbo.Nå til problemet den fjusker til et par ganger når jeg kommer til ca 5000-5500 så dør den ut og stopper (lite gunstig baklengs på isbane)hvis jeg skrur av tenninga og starter den igjen så virker den normalt til neste gang det skjer, Lader ca 1 bar hvis det har noe å si.Problem nr 2 er at bilen er litt tungstarta og at tomgangs motor mangler styring (15 strøm er i kontakten) gir jeg litt gass så starter den lettere.Er det noen ute her som har opplevd noe av det samme?Mvh Nils Erik Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 sjekk om veivsensoren sitter fast og med riktig avstand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan300 Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 330 oppsett og gt3076 turbo hører vel ikke helt bra ut.Har du sjekket afr verdiene over 4000omdr.? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierra "cossi" Posted February 4, 2013 Author Share Posted February 4, 2013 Ja den sitter fast og ligger 0,5 unna, føler er ny. Ikke sjekka afr verdi nei men bilen har funka bra med den turboen før ihvertfall.. Må få tak i bredbåndslambda for å finne ut av afr da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan300 Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 fasesensoren kan ha slike symtomer.Du burde sjekke bensinblandinga fordi en slik turbo du kjører med gir mye mere luft enn en t3 turbo.Hvilken bensitrykkregulator har du? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierra "cossi" Posted February 4, 2013 Author Share Posted February 4, 2013 Fase sensor er også skiftet samtidig som veiv sensor.Husker ikke merke på btr men er 1:1 ihvertfall. 3 bars grunntrykk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan300 Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 3 bars grunntrykk ja.På et 330 oppsett med grønne dyser skal du ha 3,5 bar uten vakum på tomgang.Vil anbefale deg å ikke drive med aktiv grisekjøring før du har sjekket bensin/luft blandingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Er chipen laget til den turboen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierra "cossi" Posted February 4, 2013 Author Share Posted February 4, 2013 3 bars grunntrykk ja.På et 330 oppsett med grønne dyser skal du ha 3,5 bar uten vakum på tomgang.Vil anbefale deg å ikke drive med aktiv grisekjøring før du har sjekket bensin/luft blandingen. Oi....Er en oppi dalen her som kunne fortelle meg at 3,5 bars grunntrykk var beregnet på det han omtalte som max ladetrykk på 330 oppsett ca 1,5 bar.Ja vil ikke ha no mere motor ras ihvertfall... kosta en del kr den bunndelen jeg har nå..Men minimum 3,5 grunntrykk da?Mvh Er chipen laget til den turboen?? Tror chippen er laget til helt "standar" 330 oppsett Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janna Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 (edited) Tror chippen er laget til helt "standar" 330 oppsett Sånt er gjerne grunnen til at folk har en oppfatning at det er mye problemer med Cosworth. . . "TROR" Deler må passe sammen. Edited February 4, 2013 by Janna Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Oi....Er en oppi dalen her som kunne fortelle meg at 3,5 bars grunntrykk var beregnet på det han omtalte som max ladetrykk på 330 oppsett ca 1,5 bar.Ja vil ikke ha no mere motor ras ihvertfall... kosta en del kr den bunndelen jeg har nå..Men minimum 3,5 grunntrykk da?Mvh Tror chippen er laget til helt "standar" 330 oppsett Da er du dømt til å få problem og stor sjans for havari. Chipen leverer ikke nok bensin, til den turboen, vil gå magert og fare for stempel smelting. Aldri bruk en chip, som ikke er tilpasset din motor, dyser, turbo osv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Oi....Er en oppi dalen her som kunne fortelle meg at 3,5 bars grunntrykk var beregnet på det han omtalte som max ladetrykk på 330 oppsett ca 1,5 bar.Ja vil ikke ha no mere motor ras ihvertfall... kosta en del kr den bunndelen jeg har nå..Men minimum 3,5 grunntrykk da?Mvh Tror chippen er laget til helt "standar" 330 oppsett du skal ikkje justere bensintrykkregulator etter turbotrykk... er liksom det som er heile jobben til bensintrykkregulatoren... så få deg ein chip som passer til ditt totale oppsett. trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierra "cossi" Posted February 4, 2013 Author Share Posted February 4, 2013 Takk for alle svar, Ble veldig mye klokere!! : ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Du må huske på at den turboen, leverer mer luft på samme trykk, enn en t3 eller t34, som chipen antakeligvis er laget til. Mer luft gir magrere blanding, siden dysene ikke vil gi mer pga map trykket er det samme. Slik som du har det nå, er vell noe av det som er største grunnen til havari. Jeg hadde ikke kjørt med den, før du får en tilpasset chip og rette dyser Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Har du cosworth bensintank? Du skriver at problemet kan oppstå når du har ræva først! The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierra "cossi" Posted February 5, 2013 Author Share Posted February 5, 2013 Har du cosworth bensintank? Du skriver at problemet kan oppstå når du har ræva først! Tror det er cosworth tank ihvertfall, skjer ved hardt pådrag rett fram og så.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierra "cossi" Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Du må huske på at den turboen, leverer mer luft på samme trykk, enn en t3 eller t34, som chipen antakeligvis er laget til. Mer luft gir magrere blanding, siden dysene ikke vil gi mer pga map trykket er det samme. Slik som du har det nå, er vell noe av det som er største grunnen til havari. Jeg hadde ikke kjørt med den, før du får en tilpasset chip og rette dyser Lurte og litt på hvorfor den leverer mere luft og foresten?Trykket er jo likt og ventilene er jo like stor uansett størelse på turbo så kanskje noen kan utdype det litt? : ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Lurte og litt på hvorfor den leverer mere luft og foresten?Trykket er jo likt og ventilene er jo like stor uansett størelse på turbo så kanskje noen kan utdype det litt? : ) En større turbo, leverer mer luft på samme turtall, enn en liten. Større kompressor leverer mer luft, selv om trykket er det samme. Sikkert noen som kan forklare det bedre enn meg her. Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Tenk deg ett vannrør Ø50mm med 10 bar trykk kontra en ett vannrør med Ø500 med 10 bar trykk. Hvem av rørene fyller bøtta først? '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierra "cossi" Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Da har vi forskjelden sånn sett men i realiteten sitter det vell en restriktor i begge rørene på 20mm (ventiler)Blir ikke bøttene like fort fylt da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 du har større motstand i liten turbo enn stor på ein måte... baktrykket før turbo da... trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierra "cossi" Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Et spørsmål til her, hvilken av de 2 svarte kontaktene skal inn på fordeler? fant ei ledig kontakt som og passer på fordelermen det var forskjellig låsinger på kontaktene..Skal det sitte en føler i trykkrør imellom innsug og intercooler?L6 ledningsnett. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 nei, den skal stå PÅ innsuget,er brun Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Et spørsmål til her, hvilken av de 2 svarte kontaktene skal inn på fordeler? fant ei ledig kontakt som og passer på fordelermen det var forskjellig låsinger på kontaktene..Skal det sitte en føler i trykkrør imellom innsug og intercooler?L6 ledningsnett. Sannsynligvis til bankesensor, sjeldent i bruk, har du 4WD blokk (200 blokk), eller L8 nett? Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Hvorfor er bankesens sjelden i bruk? Galskap? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now