D.D.Wernberg Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Heisann:) Fikk bytta termostat her om dagen og samme kvelden var bilen så god og varm, som den aldri noen sinne har vært. Dagen etter så var det stikk motsatt... Blåser kaldt og motor tempen legger seg så vidt over nederste strek på måleren... Såå, kan jeg ha klart å satt termostaten feil vei, eller tyder dette på luft i systemet? Har fylt etter, så vann er det nok av, er heller ikke noe mer enn normalt trykk i slanger etter å ha stått en stund på tomgang. Da jeg starta den i stad, blåste det lunk i bilen, men måler fortsatt langt nede, kjørte så en tur og det blåste bare kaldere og tempen sank litt... Takker på forhånd:) Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Det blir meget godt å varmt i apparatet selvom du setter termostaten feil vei.(Har prøvd) Høres ut som luft for meg. Det jeg pleier å gjøre er å parkere i svak oppoverbakke å fylle ekspansjonstanken helt opp også klemme å dra litt i alle slanger mens bilen går. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.D.Wernberg Posted January 31, 2013 Author Share Posted January 31, 2013 Okei, da slipper jeg å demontere den att ihvertfall, får prøve mer i mårra:) Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Om du lar luftenippel på termostathus være åpen mens du fyller på kjølevæske til det kommer ut, så er motoren ferdigluftet uten at du engang trenger å starte motoren. OHC er veldig lett å lufte, men det kan være nødvending å etterfylle en liten mengde væske etter første varmkjøring.Om det likevel kommer luft i systemet etter du har kjørt så er det noe galt som gjør at du får luft i systemet. F.eks at termostaten åpner så sent at det begyner å koke litt. Eller f.eks lekkasje i toppakning.Om du har såkalt vintertermostat, og du kjenner varme i øvre radiatorslange før motoren er driftsvarm, så kan du være uheldig å ha fått deffekt termostat, eller gummipakningen er lekk. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.D.Wernberg Posted February 1, 2013 Author Share Posted February 1, 2013 Om du lar luftenippel på termostathus være åpen mens du fyller på kjølevæske til det kommer ut, så er motoren ferdigluftet uten at du engang trenger å starte motoren. OHC er veldig lett å lufte, men det kan være nødvending å etterfylle en liten mengde væske etter første varmkjøring.Om det likevel kommer luft i systemet etter du har kjørt så er det noe galt som gjør at du får luft i systemet. F.eks at termostaten åpner så sent at det begyner å koke litt. Eller f.eks lekkasje i toppakning.Om du har såkalt vintertermostat, og du kjenner varme i øvre radiatorslange før motoren er driftsvarm, så kan du være uheldig å ha fått deffekt termostat, eller gummipakningen er lekk. Åja, er ikke verre nei:) Tror jeg da holder en knapp på den gummipakningen... Kjøpte på biltema, og der var det bare med en pakning som var alt for tjukk, så denne måtte deles i to, kanskje legge på litt silikon i tillegg:) Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Jeg tenkte altså på pakningen som tetter/holder på plass termostat mot termostathus, om jeg var litt utydelig der. Termostaten skal sitte helt tight inni termostathuset ved hjelp av fjæren, da den ikke blir klemt fast når man skrur fast termostathuset til toppen. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Også er det som oftest ett lite hull i "kroppen" på termostaten, dette bør stå mest mulig oppover da hjelper med luftinga. Prøv å sett bilen i oppoverbakke, topp opp med kjølevæske mens du holder 1500-2000 rpm på varm motor. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.D.Wernberg Posted February 1, 2013 Author Share Posted February 1, 2013 Jeg tenkte altså på pakningen som tetter/holder på plass termostat mot termostathus, om jeg var litt utydelig der. Termostaten skal sitte helt tight inni termostathuset ved hjelp av fjæren, da den ikke blir klemt fast når man skrur fast termostathuset til toppen. Åja, ja der er det i tilegg tetta med silikon rundt, men nå er ny termostat med sikklige pakninger handla inn, så får bytte den i kveld, pluss få på noen gule foringer i ræva på på denna bilen:) Også er det som oftest ett lite hull i "kroppen" på termostaten, dette bør stå mest mulig oppover da hjelper med luftinga. Prøv å sett bilen i oppoverbakke, topp opp med kjølevæske mens du holder 1500-2000 rpm på varm motor. Skal prøve det om det ikke blir bedre etter bytte i kveld:) Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now