Complexity Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Hei! Har 13.5V laddespenning på min sierra doch, men måler 14.1V rett ut av dynamoen, så tenkte å slenge på nye ledninger. Det er ikke noe sikring på den orginale kabelen? ser at den forsvinner inn i torpedoveggen for så å komme ut en annen plass? Bare å røske av den gamle å legge ny direkte fra dynamoen å til batteriet, eller burde jeg ha den parallelt med den orginale? Vil bare være sikker så jeg ikke kuker det til. Mvh.Complexity Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt Tesla Model 3 AWD LR 2019 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Hvis det er en sierra det er snakk om, så kan du legge en ledning direkte, og den gamle kan du bare la være der. Regner med det er litt stereo inne i bildet her, siden du vil gjøre dette?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 På alle mine sierraer har lade kabelen gått rett på batteriet. Pleier ikke å være sikring. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Complexity Posted January 18, 2013 Author Share Posted January 18, 2013 Er litt stereo i den, men det har det vært i flere år uten problemer Er en sierra ja Tenker bare at det er unødvendig å ha en kabel med tap i, så vil legge opp ny. Takker for svar Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt Tesla Model 3 AWD LR 2019 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossyman85 Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 tapet kommer av att den trekker strøm av batteriet når bilen går, klart man kan ha litt tap i kabler, men ikke betydelig. trenger ikke sikring, om noe er galt går det ikke + ut av dynnamoen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 La den gamle ledningen være tilkoblet. Regner med dette er likt Granada, Scorpio og mk.I at dynamoledningen går til ett sentralt koblingspunkt i ledningsnettet, og kobles til batteriet via den orginale sikringskabelen. Legg opp en ny 6 mm2 kable fra dynamo til batteriets plusspol paralellt med den orginale plussen. La den gamle ledningen være tilkoblet. Regner med dette er likt Granada, Scorpio og mk.I at dynamoledningen går til ett sentralt koblingspunkt i ledningsnettet, og kobles til batteriet via den orginale sikringskabelen. Legg opp en ny 6 mm2 kable fra dynamo til batteriets plusspol paralellt med den orginale plussen. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 6 kvadrat ???? ilag med den orginale ??? ehh. skal man nå først legge opp skikkeli kabel fra dynamo til batteri legger man ihvertfall 21kvadrat !!6 bruker jeg til ekstralys !! å for all del, lodd kabelskoa !! Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Man trenger ikke å overdrive heller da. Sierra er ikke så alt for lett at man trenger tynge den ned med overdreven kobberbruk Når man dimensjonerer ledninger fra dynamo til batterie så dimensjonerer man ikke etter dynamoens kapsistet på 55/70/90A, men ut fra hva som er maksimalt strømforbruk.Har demontert en del Sierraer, og det går ledning direkte fra dynamo og til batteri, men kan også gå direkte fra dynamo og til sikringsboks i tillegg. 2 6kvadrat ledniger fra dynamo og til batteri vil nok holde lenge. Men om du først har spenningsfall kan det være lurt å måle fram til hovedstrømmen i sikringsboksen også. Jeg hadde 2-3 volt spenningsfall til sikringsboksen på en Sierra, som medførte varmgang ved høyt strømforbruk. Spenningsfall på jording er også vanlig. Spesielt jordingspungtet i motor/girkasse. Ettersom du tydeligvis driver med stereo er jording til karosseri også verdt å gi litt oppmerksomhet. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Når vi er inne på jording, er stort sett hele ledningsnettet i Sierra jorda under framlampene? Ser det er en bunt med brune ledninger på hver side der. Noen flere punkter som er verdt å nevne? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Complexity Posted January 24, 2013 Author Share Posted January 24, 2013 (edited) Takker for svar folkens Blir en ny feit kabel, og kabelskoene skal klampres og loddes godt ja Bilen sto nylig i 3 uker i en garage, og batteriet var da nede i 6V, var slik jeg oppdaget dette med ladespenningen.Den bruker ca 100mA fra batteriet når den står ubrukt, noe som virker lite men blir en del amperetimer på på 3 uker Edited January 24, 2013 by Complexity Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt Tesla Model 3 AWD LR 2019 Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 (edited) Når vi er inne på jording, er stort sett hele ledningsnettet i Sierra jorda under framlampene? Ser det er en bunt med brune ledninger på hver side der. Noen flere punkter som er verdt å nevne? er nok noen til innvendig ivertfall. lurer på om det ikkje er ein nede på a stolpen? noen baki?++ er ei stund sia eg tok ut eit nett nå... husk att jordinga også må vere kraftig... hjelper ikkje med feit + vis jording er dårlig... heiter vel seg att jording skal vere minimum like tjukk helst dobbelt av+... mine med annlegg har eg alltid lagt opp ekstra jord til motor/dynamo og ein til karroseri. vis du ser den tynne som er org til jord fra batteri til karros så sjønner vi korfor mange sliter med dynamostøy... eg har aldri hatt dynamostøy i mine og der har strøm og signal ligget strød omhverandre.. lodding er både ja og nei.. vis du har skikkelig tang og sko er dette bedre, lodding kann miste kontakt pga vibrasjon... Edited January 24, 2013 by twin turbo trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Complexity Posted January 24, 2013 Author Share Posted January 24, 2013 La opp ny jording fra batteri til karosseri med en gang jeg fikk bilen. Utrolig at de kan ha en så tynn jordingskabel orginalt Dynamostøy har aldri vært problem her heller. Klemper den godt fast, for så å varme den godt opp med en varmluftspistol og ha i sølvloddetinn, så tror jeg det blir bra Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt Tesla Model 3 AWD LR 2019 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now