Jump to content

Ford sierra


olai

Recommended Posts

2.9i 12V

 

145 hk orginalt, ikke umulig å hente ut noen ekstra hk uten store ødeleggelser av kjøregleden pga motorvolum og lav trimningsgrad orginalt.

 

2.0 OHC har 100-105 hk som sugemotor/lavkomp i-motor og 115 hk som innsprutmotor, går fint å trimme opp mot din ønskede effekt, men ting bør gjøres rett, er ikke gratis og det er vel ikke akkurat noen daglig cruiser lenger. 140 hk er mulig, men de fleste ligger nok betraktelig under dette.

 

2.0 DOHC har 120 hk(tar ikke med forgasserugaven da den ikke er solgt i Norge), trimdeler vokser ikke på trær, de lar seg trimme, men neppe for en lavere kostnad enn OHC.

 

Med pustehjelp tror jeg begge kan nå denne effekten lett, men man stopper sjelden der.

 

De med erfaring får korrigere meg.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Må starte ved å si at du ihvertfall er på vei til å kjøpe riktig bil! ;)

 

Jeg har både dohc og ohc.

 

Jeg hadde gått for ohc pga det er mer trim vennlig og lettere å skru på en dohc, mindre som kan gå gale og billigere å lettere å få tak i deler syntes jeg. Ohc er veldig turbo vennlig i forhold til dohc og med en orginal ohc med turbo kan du presse ut 180hk med orginal innmat uten problemer, kan bygge turbo på dohc og men det krever mer tid :)

 

Det jeg gjorde med dohc'en var å porte toppen og skifte til grenrør, men jeg er ikke fornøyd ennå... :P

 

Går du for DOHC har jeg portet topp og grenrør til salgs ;)

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg tulla rundt med dohc de siste 6åren og jeg må si det begynner å bli stadig lettere å finne deler og kunskap om disse.. å bare her inne i klubben begynner det å bli mye bra resultater og dokumentasjon for trimming av dohc.. å det som er glimmrende med dohc'en er at man kan skli under en 2.3l fra scorpio uten at det er lett synelig på feks eu kontroll.. man fikk den også i mk5 escort rs2000 å da med 2l blokk 16v topp og 150hk, scorpio frosk 2,3l 16v 147hk..

 

du kan skjekke ut prosjekttråden min for 2.3l med 8v topp + + + +

DSC00158.jpg

 

 

Per Olav sin for 2l 8v turbo trimming

 

eller Slåstad RS sin for 2.3l 16v trimming

Link to comment
Share on other sites

Takk for mye bra svar :) Men får jeg godkjent med turbo? og en 2,9 bruker ikke den mye bensin? også har jeg hårt at doch har aluminiums topp som ikke tøler så mye? men scorpio dem har vel runt 140hk? men hvet ikke om dem er noe å satse på?

Link to comment
Share on other sites

har lyst å kjøpe en 2,0 is og trime den opp til 140-160hk uten turbo. hva må jeg gjøre? hvem deler må jeg byte ut og hvor får jeg tak i deller. vil lege lit penger i det men vil ikke ha turbo. skal bruke den på vei så hvet ikke hvor mye og hva jeg burde trime den med for at den ikke skal bruke for mye bensin? her noen noe tips, eventuelt noen nett sider som selger deler. og burde jeg gjøre noe med girkasse eller understel?

Link to comment
Share on other sites

har lyst å kjøpe en 2,0 is og trime den opp til 140-160hk uten turbo. hva må jeg gjøre? hvem deler må jeg byte ut og hvor får jeg tak i deller. vil lege lit penger i det men vil ikke ha turbo. skal bruke den på vei så hvet ikke hvor mye og hva jeg burde trime den med for at den ikke skal bruke for mye bensin? her noen noe tips, eventuelt noen nett sider som selger deler. og burde jeg gjøre noe med girkasse eller understel?

 

Hvis du kjøper datasprut, trimkam, grenrør og eksos, så kommer du i nærheten av den effekten, så regn med minst 15.000kr før dette er oppe og går.

Kjøper du et enkelt turbokit med trykkbryter og ekstra dyse, så har du 150-180hk for en brøkdel av prisen ;)

Link to comment
Share on other sites

har lyst å kjøpe en 2,0 is og trime den opp til 140-160hk uten turbo. hva må jeg gjøre? hvem deler må jeg byte ut og hvor får jeg tak i deller. vil lege lit penger i det men vil ikke ha turbo. skal bruke den på vei så hvet ikke hvor mye og hva jeg burde trime den med for at den ikke skal bruke for mye bensin? her noen noe tips, eventuelt noen nett sider som selger deler. og burde jeg gjøre noe med girkasse eller understel?

 

I tilegg til det som er nevnet kan du porte topp, lette svinghjulet betraktelig, oppgradere clutch (biltema sin clutch har posetivt rykte og tåler mye) anbefaler deg tårnstag foran og bak + Polyforinger i for og bakstilling, forsterket demper foringer og gjerne coilovers så du kan justere stivheten. Sveiset diff eller bytte til cosworth diff er også noe du kan gjøre for å få det gøyere. Mye unødvendig vekt i sierra så vist du tåler litt bråk så kan du jo fjerne asfalt plater mye vekt i det...

Kanskje du nærmer deg dette magiske tallet 140 da :P Hadde heller bygget turbo, skal selv gjøre det på min ;)

Edited by Fredrik92
Link to comment
Share on other sites

140 hk er i teorien oppnåelig med kun 0,4 bar ladetrykk på en ohc med forgasser. På samme ladetrykk med IS motor er 160 hk teoretisk mulig. Dette er mulig på rimelig lavt budsjett hvis man er flink til å bruke opp igjen deler å er litt kreativ. Jeg har til sammen kjøpt brukte deler for under 3000kr som vil være mer enn gode nok for ett oppsett av denne klassen. Da har jeg riktignok ikke alt jeg trenger men har grunnsteinene. Mangler jo en del plukk rundt det enda så prisen vil nok stige med ytterligere en tusenlapp eller to. Opp til neste skritt som nevnt under her må jeg nok regne med at det forsvinner ett par tusen til.

 

Hvis man tar det ett skritt lenger kan man oppgradere med cosworth stempler å få en nærmest skuddsikker motor selv ved mye høyere effekt uttak. Da snakker jeg om minst dobbel effekt uten å sprenge budsjett o.l. helt. Men da er det selvfølgelig tryggest å ha datasprut evt konvertere til cosworth motorstyring også.

 

Du kommer veldig langt med det oppsettet cossiemk1 har tilsalgs å det vil være en god byggekloss for videre oppgradering når du har kommet så langt at mye vil ha mer :)

 

Turbo er veien å gå for effekt uten å "sløse" med pengene :)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Ja sant det med turbo men er viktig for meg at jeg kjører ganske lovelig forhold til forsikring, hvis det skule skje noe å jeg har turbo som ikke er godkjent. blir det helvete. så vil gjerne ha turbo men da må jeg få det godkjent i vognkortet at det er turbo får jeg tør trime mer. men hvordan får jeg godkjen den med turbo?

Link to comment
Share on other sites

har lyst å kjøpe en 2,0 is og trime den opp til 140-160hk uten turbo. hva må jeg gjøre? hvem deler må jeg byte ut og hvor får jeg tak i deller. vil lege lit penger i det men vil ikke ha turbo. skal bruke den på vei så hvet ikke hvor mye og hva jeg burde trime den med for at den ikke skal bruke for mye bensin? her noen noe tips, eventuelt noen nett sider som selger deler. og burde jeg gjøre noe med girkasse eller understel?

 

Den orginale IS motorstyringen holder ikke til 140-160hk umodifisert. Dyser og luftmengdemåler tømmes på ganske nøyaktig 130hk. Omtrent det som er potensialet med Kent Cams sin FR34 kam, da den kammen er laget for å kunne brukes med orginal innsprøytning.

Det jeg ville gjort for å få 130-140 hk i en OHC i en Sierra finner du flere tråder med oppskrift i her på forumet. Oppsett som mange har prøvd før og gir helt greit resultat er Kent Cams sin FR32 kam.

Den monteres med helt monteringssett av slitedeler, men det bør samtidig skiftes kamlagre i toppen. For å sikre lavt oljeforbruk over tid skal Victor Rainz ventiltetninger vistnok være mye bedre enn Kent Cams sine, pluss at de faktisk er like lave som Kent Cams sine egne lavprofil ventiltetninger.

Motoren bygger du på en god gassermotor med f.eks 205 eller 207 blokk, helst unngå 20 blokk som har svakere råder. En motor med 205 blokk har bunndel som holder ut turtallsområde til FR32.

Om du vil legge tid å energi i bunndel så kan du polere og vektjustere råder så de tåler mer. Men til budsjettrimming holder en orginal bunndel i god stand lenge, eventuelt med nye stempelringer og honede sylindre, og såklart nye pakninger, om du ikke har tenkt å gjøre til vane og kjøre over ca 7500rpm.

Skal du ha billige pakniger med god kvalitet så har igjen Victor Rainz laget en.

Om du vil legge litt mer tid og energi i toppen så kan portene utbedres litt for en bedre profil. Ved hjelp av google finner du nok en bruksanvisning på det. Stikkord er å ikke gjøre portene større, da de er mer enn stor nok fra før. En liten kompresjonsøkning.

Den beste orginale forgasseren til ohc ble levert opp til ca 84/85 og heter Weber DGAV 32/36mm. En slik gasser i god stand, gjerne overhalt, og med portet innsug, kan holde opp mot 140hk på en godt oppsatt motor med FR32 kam.

Grenrør der rørene har rett dimensjon, og ikke er for tykk. Ett godt laget eksosanlegg på 2" med friflow potter skal være tilstrekkelig til denne effekten.

Justerbart kamdrev gjør det enklere å eksperimentere med forskjellig kamtiming.

Tenning justeres ved 4000rpm uten vakum til fordeler til 38 grader.

Ett lettet svinghjul, helst skrudd fast med ARP bolter, vil også gjøre at motoren føles mye sprekere. Samtidig bør du unngå unødvenig vekt i bilen, og helst ha diff med 392 utveksling og 5trins girkasse.

Hjuloppheng kan strammes opp med nye foringer for å gi skarpere kjøreegenskaper.

Den gamleste Sierraen jeg har nå er i helt orginal fjærhøyde, men med polyforinger i forstilling og bakstilling, der bakstillingen er opphengt i stumme alufester. Det gir litt støy, men fungerer veldig fint til iskjøring, som er det jeg bruker den bilen mest til.

Dette er altså det jeg ville gjort for å få 130-140 hk i en OHC. Rimelig bra arbeidsregister fra ca 2500-7000rpm. Motoren ser fortsatt nesten helt orginal ut, bortsett fra grenrør, men den vil ha en litt grov gange på tomgang pga kammen.

En dohcmotor lar seg også å få opp i 130 hk selv med 8v topp. Disse motorene er rimelig plombert orginalt. Det jeg liker best med dohcmotorene er det jevne draget hele veien, og betydelig lavere forbruk enn ohc, om det har noe betydning. En av de morsomste bilene jeg har kjørt på isbane er en 4x4 dohc med turbo. Den er veldig lett å kjøre pga den har mye moment fra veldig lavt turtall.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt om luftmengdemåleren på IS er sååå undermåls, samme str. på BMW 325 2ventilsmotoren, denne hender det jo blir stroket med en dieselveiv til 2,7L også, med samme LMM.

Arealet på LMM på det trangeste er ca 23,2kvadratcm, spjeldhuset med Ø52mm har et areal på ca 21,2kvadratcm uten å trekke fra arealet på aksel.

Men det hjalp merkbart å bore opp spjeldhus til 55mm

Nå har jeg brukt et ganske enkelt oppsett med Dohc dyser, 3,5 bar bensintrykk og en simpel piggyback fra MC.

Men brukte endel tid på riktig porting(iflg ekspertene) av toppen og en FR34 kam+ grenrør

Da ble det ikke noe problem med at dysene gikk "tomme"

Har noen planer om å gå litt videre med litt større volum på motor, men forsøke å beholde org. innsug, men kansje en noe vassere kam(har sett og lurt litt på GTS1 kammen fra KentCams).

Hadde vært moro og passert 150hk og 200Nm.

Link to comment
Share on other sites

Ja sant det med turbo men er viktig for meg at jeg kjører ganske lovelig forhold til forsikring, hvis det skule skje noe å jeg har turbo som ikke er godkjent. blir det helvete. så vil gjerne ha turbo men da må jeg få det godkjent i vognkortet at det er turbo får jeg tør trime mer. men hvordan får jeg godkjen den med turbo?

 

 

 

Det er akkurat like ulovlig å montere en trimkam som å montere en turbo. Men turbon syns litt lettere. Du kan vel få den godkjent med turbo ved å henvise til cosworth evt xr4i/xr4x4 å bruke bremser fra en slik modell. Alle disse har 150+ hk så jeg regner med at hvis du lager ett formelt brev hvor du tar med alle detaljer sånn som ladetrykk å diverse effektutregninger som viser til at din bil ikke har mer enn 150 hk på det valgte ladetrykket skulle det ikke være ett kjempe problem å få den godkjent.

 

Hvilken type sierra du har/skal kjøpe er også litt av betydning. Det er en fordel med bil fra før 89 for da slipper du katalysator.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

men er en orginal ohc 2,0 is holdbar med turbo på runt 150-160hk? og hva må gjøres hvem deler trenger jeg og eventuelt hva må jeg byte i understel for å få den godkjen med turbo på 140hk eller noe skrur jo bare opp tryket når den er godkjent :lol: og hvor mye vil den bruk i bensin?

seter stor pris på svar er veldig gira og har pengene så må bare fine så mye som mulig info får jeg gjør noe. TAKK

Link to comment
Share on other sites

var ikke d bm racing her som bremsa 398 gamp på en helt std ohc motor da ??

så ja en org ohc tåler fint 150 hk med turbo,bare du gir den mere bensin :)

har selv en is turbo stående. bremsa 230hk på 1bar. innmat med cosw råder\stempler. std innsprut med haltec F5 tilleggs innsprøytning med 1 ekstradyse ,330cc eller no rundt der

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt om luftmengdemåleren på IS er sååå undermåls, samme str. på BMW 325 2ventilsmotoren, denne hender det jo blir stroket med en dieselveiv til 2,7L også, med samme LMM.

Mulig at BMW bruker strammere fjær da? Har du prøvd å kjøre logging av LMM?

De loggingene jeg har hatt på IS med LMM og tyrbo, med LMM montert før turbo, viste full åpnig på ca 0,2-0,3 bar på lavere turtall. Og ved lavere trykk på høyere turtall.

Jeg kan ikke huske at jeg så noe vesentlig forandring av verdien fra LMM fra ca 0,2 bar og opp til 1 bar. Kanskje forandring ala 0,1v.

0,2 i trykk tilsvarer jo noe over 130hk.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

men er en orginal ohc 2,0 is holdbar med turbo på runt 150-160hk? og hva må gjøres hvem deler trenger jeg og eventuelt hva må jeg byte i understel for å få den godkjen med turbo på 140hk eller noe skrur jo bare opp tryket når den er godkjent :lol: og hvor mye vil den bruk i bensin?

seter stor pris på svar er veldig gira og har pengene så må bare fine så mye som mulig info får jeg gjør noe. TAKK

 

Så lenge du har kontroll på tenning å bensin er en org IS motor holdbar til 150 hk med turbo. Mister du kontrollen på disse tingene sier det fort pang.

 

Du trenger en turbo selvfølgelig. en intercooler. Du må finne en løsning for å montere turboen til motoren(adapter til den originale manifolden er en billig å grei løsning) Rør i diverse dimensjoner. Slanger av forskjellige slag. Noe til å kontrollere tenning å ekstra bensin. Det er en kort oppsummering av det du behøver. Anbefaler deg å kikke i prosjektdelen av forumet. Der er det uttalige tråder om dette.

 

Hva du må bytte for godkjenning bør du nesten spørre tilsynet om men bremser fra en sprekere modell er ihvertfall ett must.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Mulig at BMW bruker strammere fjær da? Har du prøvd å kjøre logging av LMM?

De loggingene jeg har hatt på IS med LMM og tyrbo, med LMM montert før turbo, viste full åpnig på ca 0,2-0,3 bar på lavere turtall. Og ved lavere trykk på høyere turtall.

Jeg kan ikke huske at jeg så noe vesentlig forandring av verdien fra LMM fra ca 0,2 bar og opp til 1 bar. Kanskje forandring ala 0,1v.

0,2 i trykk tilsvarer jo noe over 130hk.

Nei har ikke prøvet å logge spenning, men etter det jeg har studert på disse målerene så går spenningsigalet også via tempføleren som sitter i LMM slik at lufttemperaturen også påvirker signalet, blir nesten en luftmassemåler.

Mulig jeg tar feil her men slik har jeg forstått det.

Har prøvet LMM fra M20 mtoren på IS uten merkbar forskjell, er en kontaktpinne mer på BMW sin, men denne blir ikke brukt på Ford.

Link to comment
Share on other sites

Det meste av det 2.3GL nevner over her, har jeg til salgs for en billig penge, mangler bare intercooler og litt div slanger, og med dette har jeg kjørt 0.8bar på helt orginal motor uten problemer. Et lite triks er å koble oktanvelgerkontakten innom trykkbryteren slik at man senker tenninga 6 grader ekstra ved feks 0,4 bar trykk ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...