Jump to content

Speedometer dør ut - Focus 2000 mod


LoSLucifer

Recommended Posts

Hei igjen.

 

Har et merkelig problem. Speedometeret dør bare plutselig ut.

Pleier vel å skje mellom 50km/t og 100km/t. Kjører som oftest ca 65 på nåla ( viser litt feil ).

Noen ganger blir det bare streker (----) i tripp teller`n også + at anti spinn lampa konstant lyser.

Den kan plutselig bare komme tilbake av seg selv og være helt fin lenge eller at jeg må stoppe, skru av og starte bilen på nytt for å rette problemet.

Jeg syns selv det "butter" litt i bilen i det jeg ser at nåla faller ned på null. Føler kanskje jeg mister litt kraft men kan være innbilning.

 

Prøvde å sjekke opp dette hos SnapDrive, men de fant bare en feil kode som de ikke skjønte bæret av.

 

Noen tips?

 

* Info *

 

KJØRETØYDATA

Kjøretøy: FORD FOCUS DBW

Typ: 1.6

Registreringsår: 1998-2004

Modell: 2000

Karosseri: Personbil

Karosseritype: LUKKET MED 2 DØRER OG BAKLUKE

Edited by LoSLucifer
Link to comment
Share on other sites

Kimsa: Dette aner jeg absolutt ingenting om. Har akkurat startet min bil karriere ( som sjåfør for meg selv ) og prøver å lære mest mulig.

 

tuszi: På hele bilen? Hvor starter jeg? hehe. Jeg vet at det er en litt dårlig kabling på kondisen til subben. Derfor skal jeg nå gå ut å gjøre noe jeg skulle gjort fra dag 1! Koble den skikkelig til. ( latskapen har tatt litt overhånd i julen :( ) Denne har vært slik festet av han jeg kjøpte bilen av.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å ha lest et sted at de som fikk problemer med elektronikkdelen til abs pumpen også mistet endel funksjoner i dashen - slik som speedometer osv. Så å sjekke denne kan være en ide.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

er et deksel ved døra nede ved bena på begge sider. foran under dasjen. bunnen av a stolpen. ta av disse og du vil se endel av jordingspunktene inni. prøv å ta de av puss de rene og skru de til igjen. kjent på mk1 focus at det er jordingsfeil

Link to comment
Share on other sites

Strålende beskrevet. Dette skal sjekkes på Lørdag. Da er det satt av hele dagen for fiksing og sjekking :)

Han eller de før meg har tydeligvis gjort mye hjemmemekk på denne bilen. Funnet så utrolig mye rare og teite løsninger i det siste.

Var baki bagasjerommet nå og skulle sjekke kondisen. Leste på nett før jeg gjorde noe at man skulle lade den ut og opp før montering/demontering. Så gjorde ikke noe med denne enda ( lørdags prosjekt ).

Oppdaget da at lyset baki ikke lyste. Pirket ut det hvite plast dekselet for å se om pæra var hel og hvordan type det var. Dette var alt jeg fant :(

 

imag1418q.jpg

imag1422f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hastighets sensor, på girkassen, er et gjenganger problem på tidlige Focusèr

Samme systemet som på mondeo mk2 da? Som jeg nevnte lenger opp her?

 

Beklager hvis jeg tar feil nå, men har Focus samme elektronisk giver system som Mondeo mk2?

 

Symptomene dine er helt like de jeg hadde på min mondeo for 3 år siden. Da var det giveren som var gaen. Det er vist ett uvanlig men kjent problem på Mondeo

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Liten update:

 

Feilkoden er : u1009

Ford verksted mener det kan være hastighets sensoren i girkassa. ( som grcossie svarte )

 

Hva trur dere om dette? ( selve problemet står beskrevet øverst )

Jeg tror dette stemmer. Som sagt innledningsvis. Har hatt dette problemet selv, og alt du beskriver er nøyaktig likt.

Link to comment
Share on other sites

Liten update:

 

Feilkoden er : u1009

Ford verksted mener det kan være hastighets sensoren i girkassa. ( som grcossie svarte )

 

Hva trur dere om dette? ( selve problemet står beskrevet øverst )

 

Jeg mener forsatt det, har byttet mangen slike oppgjennom åra

Link to comment
Share on other sites

Strålende kimsa. Da er jeg litt sikrere på at det faktisk er den delen som må byttes.

 

Forhørte meg på Ford i stad om hva de skulle ha for å bytte den. 3500kr om alt gikk etter planen sa de.

Kan da ikke være SÅ vanskelig å bytte den? Eller er det delen som er så forbanna dyr? Finner ikke noe info på nett om hvordan type jeg skal ha til min bil :(

Vet den sitter litt klundrete til.

Link to comment
Share on other sites

Strålende kimsa. Da er jeg litt sikrere på at det faktisk er den delen som må byttes.

 

Forhørte meg på Ford i stad om hva de skulle ha for å bytte den. 3500kr om alt gikk etter planen sa de.

Kan da ikke være SÅ vanskelig å bytte den? Eller er det delen som er så forbanna dyr? Finner ikke noe info på nett om hvordan type jeg skal ha til min bil :(

Vet den sitter litt klundrete til.

 

Den sitter ikke så vanskelig til. Man gjør det fra undersiden av bilen, men det hender låsesplinten knekker, da kan det gå mer tid. Synest prisen der virket drøy

Link to comment
Share on other sites

Ja er ikke aktuelt å bet 3500 kr for det om jeg finner delen selv.

Har bukk ( full løfte bukk ). Liker å prøve og lære ( ikke prøve å feile :P )

Bruker veldig mye tid på å Google og youtube før jeg gjør noe. Har funnet mange fine triks der til nå som har fungert meget bra! Samt slike tips fra dere :)

Link to comment
Share on other sites

Ja er ikke aktuelt å bet 3500 kr for det om jeg finner delen selv.

Har bukk ( full løfte bukk ). Liker å prøve og lære ( ikke prøve å feile :P )

Bruker veldig mye tid på å Google og youtube før jeg gjør noe. Har funnet mange fine triks der til nå som har fungert meget bra! Samt slike tips fra dere :)

 

Prisen på delen ligger på ca 630kr ser jeg, pluss låsesplinten til ca22kr. Jeg pleier å bruke en avbiter, til å vippe ut låsesplinten litt og litt til den er ute. Visst sensoren sitter fast, så klipper jeg av toppen, skrur inn en skrue jeg har modifisert til å passe i en liten slag ters, et napp med den og den er ute. Inn med ny sensor og kople til kontakten.

Link to comment
Share on other sites

Ahhh. da skjønner jeg. For jeg har leita Google rundt snart men finner liksom ikke helt ut hva jeg ser etter :P

 

Så om jeg går til Ford ( et annet sted enn de som skulle ha 3500 kr ) og bestiller delen vil den kommer på rundt 700kr?

Håper å kunne få tak i denne delen raskest mulig. Utrolig irriterende problem.

 

Har du delenr? ( eller er det Ford konfidensielt hehe? )

Link to comment
Share on other sites

Ahhh. da skjønner jeg. For jeg har leita Google rundt snart men finner liksom ikke helt ut hva jeg ser etter :P

 

Så om jeg går til Ford ( et annet sted enn de som skulle ha 3500 kr ) og bestiller delen vil den kommer på rundt 700kr?

Håper å kunne få tak i denne delen raskest mulig. Utrolig irriterende problem.

 

Har du delenr? ( eller er det Ford konfidensielt hehe? )

 

Dele nr er offentlig selvsagt, pm meg skilt eller chassie nr, så kan jeg sjekke det, er to typer sensorer

Link to comment
Share on other sites

Når jeg prøver å sende deg PM får jeg denne:

 

Følgende feil ble funnet

Brukeren grcossie kan ikke motta nye meldinger

Den personlige meldingen har ikke blitt sendt

 

Trur du kanskje har full innboks ;)

Edited by LoSLucifer
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...