Kveane Posted December 29, 2012 Posted December 29, 2012 Hei, kjøpte meg nettopp en 1996 mondeo 1,8 bensin Har skifta veldig masse deler nå og fått den eu godkjent. Problemet er at den rykker litt ved gasspådrag og i oppoverbakker, må gire ned og ha litt høgt turtall for å unngå det. Tenkte eg skulle prøve å reingjere pluggene for å sjekke om det hjalp. når eg hekta av plugghettene såg eg at det ligg velddig masse olje nede rundt alle pluggene... Kan det være gåen toppakning som er årsaka? temperaturmåleren ligg og heilt i bånn heile tida. Oljen som ligg rundt pluggene, kan eg berre skru ut pluggene og la den renne ned i sylinderene eller kan eg ødelegge noe da? om det ikke bare er olje? Sikkert dumme spørsmål, men har ikkje så mye greie på bil Fordhøggeren Kjører 1996 Mondeo stv 1,8l
Krona Posted December 29, 2012 Posted December 29, 2012 Høres ut som du må bytte toppdekselpakning. Ikke helt uvanlig på disse. Ford Escort RS Turbo S1 Ford Escort RS Turbo S2 Ford Escort XR3i 1983 Ford Escort RS1600i 1985 replika Ford Escort 1.3 1981 Volkswagen splittbuss 1967
bard Posted December 29, 2012 Posted December 29, 2012 (edited) Jeg vil tro det er toppdekselpakningen som lekker. Jeg ville prøvd å tørke opp eller skylle vekk olja. Det kan fort være litt sand og andre godsaker i den. Temperatursensoren til instrumentet sitter på fremsiden av termostathuset, delvis under. Kanskje det er oljesøl på den også? Edited December 29, 2012 by bard Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
VDtuning Posted December 29, 2012 Posted December 29, 2012 Er ikke noe ukjent med toppaking og brente ventiler på disse , men det med olja så er nok det toppDEKSEL pakningen din som er lekk.. Bare å la olja renne nedi , bare ryker litt ved start .. Bedre med en liten kjapp en , enn en stor slapp en..
Kveane Posted December 29, 2012 Author Posted December 29, 2012 Tusen takk for raske svar skal se om eg finner den sensoren og tørke av den. Defekt toppdekselpakning, kan eg kjøre med det en stund eller bør den byttes fort? Er det noe eg kan skifte sjølv eller er det som toppakning at ting på slipes og planes osv? Fordhøggeren Kjører 1996 Mondeo stv 1,8l
Etern1ty Posted December 29, 2012 Posted December 29, 2012 Tusen takk for raske svar skal se om eg finner den sensoren og tørke av den. Defekt toppdekselpakning, kan eg kjøre med det en stund eller bør den byttes fort? Er det noe eg kan skifte sjølv eller er det som toppakning at ting på slipes og planes osv? Går sikkert en liten skvett olje da men det er bare å kjøre, går litt dårligere men. Toppdekselpakning er bare å skrape vekk gamle pakninga og rengjøre så montere ny, enkel jobb og koster ikke mye 1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg1969 Ford Taunus 12M (solgt)1993 Ford Escort RS2000 (solgt)
Kveane Posted December 29, 2012 Author Posted December 29, 2012 Går sikkert en liten skvett olje da men det er bare å kjøre, går litt dårligere men. Toppdekselpakning er bare å skrape vekk gamle pakninga og rengjøre så montere ny, enkel jobb og koster ikke mye Okai, flott takk for svar. Samme med termostaten ikkje virker som den skal? ser ut til at kjølevifta aldri starter... kan det gi problemer? eller berre å kjøre med det og? Fordhøggeren Kjører 1996 Mondeo stv 1,8l
bard Posted December 29, 2012 Posted December 29, 2012 Pass på at boltene til toppdekselet skal strammes utrolig lite. Haynes oppgir 2Nm i første trinn, deretter 7Nm. Sensoren til kjøleviften(e) sitter på toppen av termostathuset. Hvis du kobler fra kontakten skal viftene starte. Hvis viften(e) ikke starter da ligger feilen sannsynligvis i selve viften(e), rele e.l.Den samme sensoren mater motorstyringa også*. Hvis sensoren er i ustand kan du risikere at motoren alltid går i kaldstartmodus ("choke"). * Egentlig styrer motorstyringa viftene Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
Siggy1 Posted December 29, 2012 Posted December 29, 2012 Har samme problem med min 1.8, og fekk fortalt det er ventiltettere som er gåen. Fiesta XR2 86 mod SolgtMondeo 1.8 stv 93 mod Tok fyrDucati 999s 03 mod med R motor Ducati 999s 05 bane Escort cab XR3i 1.6 96 modell, skal restaureres.Escort cab XR3i 1.8 130 hk skal plukke motoren i deler og overhales, og modifiseres med porting mm.
Kveane Posted December 29, 2012 Author Posted December 29, 2012 Har samme problem med min 1.8, og fekk fortalt det er ventiltettere som er gåen. Ventiltettere? korleis funksjon har di? problem å kjøre med? vanskelig å fikse? Pass på at boltene til toppdekselet skal strammes utrolig lite. Haynes oppgir 2Nm i første trinn, deretter 7Nm. Sensoren til kjøleviften(e) sitter på toppen av termostathuset. Hvis du kobler fra kontakten skal viftene starte. Hvis viften(e) ikke starter da ligger feilen sannsynligvis i selve viften(e), rele e.l.Den samme sensoren mater motorstyringa også*. Hvis sensoren er i ustand kan du risikere at motoren alltid går i kaldstartmodus ("choke"). * Egentlig styrer motorstyringa viftene Takk skal teste ut i morgon Fordhøggeren Kjører 1996 Mondeo stv 1,8l
Siggy1 Posted December 29, 2012 Posted December 29, 2012 (edited) Ventiltettere? korleis funksjon har di? problem å kjøre med? vanskelig å fikse? Dei tetter rundt ventilane, og om dei er gåen så bruker motoren olje, og ryker blått av eksosen. Er litt arbeid å fikse det dessverre Ser ikkje for meg at gåen toppdekselpakning skal føre til olje på pluggane.... Edited December 29, 2012 by Siggy1 Fiesta XR2 86 mod SolgtMondeo 1.8 stv 93 mod Tok fyrDucati 999s 03 mod med R motor Ducati 999s 05 bane Escort cab XR3i 1.6 96 modell, skal restaureres.Escort cab XR3i 1.8 130 hk skal plukke motoren i deler og overhales, og modifiseres med porting mm.
Kveane Posted December 29, 2012 Author Posted December 29, 2012 Dei tetter rundt ventilane, og om dei er gåen så bruker motoren olje, og ryker blått av eksosen. Er litt arbeid å fikse det dessverre Ser ikkje for meg at gåen toppdekselpakning skal føre til olje på pluggane.... Sikkert dårlig beskrevet av meg, oljen ligg rundt pluggene utenpå motoren Fordhøggeren Kjører 1996 Mondeo stv 1,8l
Siggy1 Posted December 29, 2012 Posted December 29, 2012 (edited) Sikkert dårlig beskrevet av meg, oljen ligg rundt pluggene utenpå motoren Aha, då er eg med. (Eg leste litt fort) Mine bader i olje på sjølve pluggen. Å bytte pakningen er fort gjort Edited December 29, 2012 by Siggy1 Fiesta XR2 86 mod SolgtMondeo 1.8 stv 93 mod Tok fyrDucati 999s 03 mod med R motor Ducati 999s 05 bane Escort cab XR3i 1.6 96 modell, skal restaureres.Escort cab XR3i 1.8 130 hk skal plukke motoren i deler og overhales, og modifiseres med porting mm.
Kveane Posted December 30, 2012 Author Posted December 30, 2012 (edited) Pass på at boltene til toppdekselet skal strammes utrolig lite. Haynes oppgir 2Nm i første trinn, deretter 7Nm. Sensoren til kjøleviften(e) sitter på toppen av termostathuset. Hvis du kobler fra kontakten skal viftene starte. Hvis viften(e) ikke starter da ligger feilen sannsynligvis i selve viften(e), rele e.l.Den samme sensoren mater motorstyringa også*. Hvis sensoren er i ustand kan du risikere at motoren alltid går i kaldstartmodus ("choke"). * Egentlig styrer motorstyringa viftene Drog av kabelen og vifta starta med en gang Pluggen som kabelen satt er da termostaten? om eg skrur ut denne vil det renne ut mye kjøleveske da? går det an å se om den er ødelakt ved å se på den? Edited December 30, 2012 by Kveane Fordhøggeren Kjører 1996 Mondeo stv 1,8l
bard Posted December 30, 2012 Posted December 30, 2012 Drog av kabelen og vifta starta med en gang Pluggen som kabelen satt er da termostaten? om eg skrur ut denne vil det renne ut mye kjøleveske da? går det an å se om den er ødelakt ved å se på den?Den mekaniske termostaten som styrer vannet sitter inni plasthuset.Den du koblet fra er temperatursensoren til motorstyringa, og motorstyringa styrer viftene. På en måte en termostat/termobryter. Du kan måle motstanden i sensoren. Det skal være rundt 100.000 ohm ved 0 grader og 2000-3000 ohm på varm motor. Den sitter så høyt at det skal ikke renne ut så mye væske. Kommer litt an på nivået i ekspansjonstanken. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
Kveane Posted December 30, 2012 Author Posted December 30, 2012 Den mekaniske termostaten som styrer vannet sitter inni plasthuset.Den du koblet fra er temperatursensoren til motorstyringa, og motorstyringa styrer viftene. På en måte en termostat/termobryter. Du kan måle motstanden i sensoren. Det skal være rundt 100.000 ohm ved 0 grader og 2000-3000 ohm på varm motor. Den sitter så høyt at det skal ikke renne ut så mye væske. Kommer litt an på nivået i ekspansjonstanken. Sikkert mye dumme spørsmål fra meg nå, men da temperaturviseren i speedometeret kun beveger seg 1-2mm oppover fra nederst når eg har kjørt bilen varm, kven av dei er det det er feil på? Fordhøggeren Kjører 1996 Mondeo stv 1,8l
bard Posted January 1, 2013 Posted January 1, 2013 Sikkert mye dumme spørsmål fra meg nå, men da temperaturviseren i speedometeret kun beveger seg 1-2mm oppover fra nederst når eg har kjørt bilen varm, kven av dei er det det er feil på?Da kan det jo hende begge sensorene er i orden, men vannet blir aldri varmt. F.eks. fordi termostaten står åpen hele tiden. Sensoren til instrumentet atår på fremsiden av termostathuset, under øvre radiatorslange. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
Kveane Posted January 5, 2013 Author Posted January 5, 2013 Da har eg fått orden på bilen skifta av toppdekselpakninga gjekk veldig greit, men såg ikkje før etterpå at skruene skulle skrues til på ei viss rekkefølge. Hadde heller ikkje momentnøkkel, men satser på at det vart bra Fikk og skifta termostaten og nå ser alt ut til å fungere, varmern blir vist i speedomteret og vifta starter opp når varmen blir for høg Tusen takk for all hjelp Fordhøggeren Kjører 1996 Mondeo stv 1,8l
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now