Jump to content

GLØDENDE MANIFOILD ?!?!?


Recommended Posts

Guest cossiegutten
Posted

no skjønner jeg ingen ting her.... på torsdag skulle jeg bytte eksospakningene mellom toppen og manifoilden, pakkningen på oljeretur røret (det som fører oljen tilbake til bunnpannnen) og jeg skulle legge varmehemmende bånd på 3" Eksosen som kommer ut ifra turboen... Jeg skrudde da også lambdaen ut selfølgelig....tømte også ut alt kjølevannet fra radiatoren...

 

når jeg hadde satt på de nye pakkningene rundt om og fått på varmehemmende bånd på eksosen og fått på alle vannslanger/oljeslangene igjen fyllte jeg på igjen kjølevæsken og sjekket oljen, alt såg bra ut...men lambdaen var helt dekket av hvit av ettellerannet, på føleren, så jeg tenkte jeg kunne no bare pusse vekk det hvite med et fint (480 eller noe sånt) pussepapir slik at visst den var litt dårlig fra før av, (har litt småproblemer med nøkking og sånt) så skulle den iallefall ikke være årsaken... så skrudde jeg den fast igjen og da var vel alt klart tenkte jeg...

 

Kjørte da hjem i FARTSGRENSEN hele veien, tror ikke jeg var over 3000 rpm på hele veien... da jeg kom frem etter en 10 min kjøring tenkte jeg at jeg bare skulle sjekke frostvæskebeholderen, at det ikke var for lite kjølevæske på... da jeg åpnet panseret fikk eg litt vondt i hjertet, der LYSTE manifoilden og litt turboen RØD... dette er altså en org. manifoild ikke noe grenrør greier, så nei dette er ikke vanlig, iallefall ikke slik som jeg hadde kjørt.

 

Noen som har en liten anelse hva dette kan være, eneste som popper opp i hodet mitt, må være lambdaen... hvordan evnt finne ut av det ? noen som har en "ny" brukt jeg kan få kjøpe/låne ? for å sjekke om det er den ?

 

 

mvh bjarte

Guest cossiegutten
Posted

ingen som vet altså ?

Guest cossi
Posted

Bruker bilen mer bensin enn vanlig? Har vært borti att bensinregulatoren ikke åpnet. Ergo gikk all bensin inn i innsug, noe som medførte att det ble så mye bensin att det renner bensin ut i eksosmanifolden, og brenner der. Da blir røret garantert rødt. Også som du skriver, er lamdan kass, så kan den også gi for mye bensin.

Posted

turboen pleier ikke og bli varm så fort selv om ikke kjøling

har ikke mistet noe i eksosen? :(

 

sjekk bensin

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Guest Pjuker`n
Posted
turboen pleier ikke og bli varm så fort selv om ikke kjøling

har ikke mistet noe i eksosen? :(

 

sjekk bensin

 

De varmehemmende bånda har ikke en isolerende effekt da?

Sånn at manifoilden ikke får avledet varmen like lett som vanlig?

 

en annen grunn kan være at du har fått "pussestøv" i lambdaen, sånn at motoren får for lite/mye bensin.

Posted

Når lambdasonen er hvit er også turbinhjulet hvitt fordi eksoen er mager og varm. Bandasje legges på for å isolere og øke eksostemperaturen ytterligere for å få bedre respons. Selvfølgelig blir det varmere da. Gløding er intet problem, men om du er bekymmret så skrur du opp CO og tar av den unødvendige bandasjen.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

Har vert borti at vesst lamdaen er gåen så gjer den alt formye bensin,da blir turbo å manifoil veldi rød å havarert turbo blir sluttresultatet,men det merker du på biln,vil gå dårli.Var jo litt mistenkeli at lamdaen var hvit,det tyder jo på mager blanding som sagt tidligere hær.Prøv å få testa det me et lamdameter du putter bak i eksosanlegget me inst. i biln å kjør en tur.Eksosbandarsen har no sine fordeler da..Vet ikke om det va til noe hjelp men..

Guest pisko
Posted

eksosen blir varmere ved for lite bensin.man risikerer da og smelte stempler og andre ting man helst ikke vil ryke. Ved for mye bensin vil bilen gå dårlig og `drukne` i bensin, men tror ikke eksosen blir no serlig varmere av den grunn.

Iallefall slik jeg har forstått det. :)

Posted

En kompis av meg ødela to turboer før han fant feilen,da var lamdafølern røket å den drukna motorn i bensin.Han sa at turboen var lyserød selv om han ikke kjørte hart,brukte noe helt sinnsykt me suppe,å gikk dårli.Er ikke ueni i det du sier men det va no det han hadde opplevd.

Posted

visst at du har for mye bensin får du jo bensin ut i eksos manifolden også anntenner den der også blir det veldig varmt, noe sånt som de der anti turbo lag prinsippene de bruker i racing

Ford Escort 1.8 si

Ford Escort 2.0i 4x4 "Cosworth"

Guest cossiegutten
Posted

ok, takker for mange gode svar.

Jeg jobber på ford selv (innkjøpspriser) så jeg har bestillt ny lambda, om det ikke er denne, så får jeg se litt nærmere på andre årsaker som dere nevnte. Jeg målte lambdaen med voltmeter, og den skal jo da ligge å veksle mellom 0,100-0,900 (om jeg ikke husker feil) men den var helt dau da jeg målte iallefall...

 

-Men hva bensintrykk bør jeg kjøre på ? (tenker på siden den var hvit så gikk den for magert) har justerbar bensintrykkregulator (på fuelrailen)

(oppsett: 270 chip, 3"eksos fra org.turbo,åpent filter)

 

-Har hørt at visst lambdaen er gåen, så går bilen i nødmodus, stemmer dette?

 

mvh

bjarte

Guest Alexander P
Posted
ok, takker for mange gode svar.

Jeg jobber på ford selv (innkjøpspriser) så jeg har bestillt ny lambda, om det ikke er denne, så får jeg se litt nærmere på andre årsaker som dere nevnte. Jeg målte lambdaen med voltmeter, og den skal jo da ligge å veksle mellom 0,100-0,900 (om jeg ikke husker feil) men den var helt dau da jeg målte iallefall...

 

-Men hva bensintrykk bør jeg kjøre på ? (tenker på siden den var hvit så gikk den for magert) har justerbar bensintrykkregulator (på fuelrailen)

(oppsett: 270 chip, 3"eksos fra org.turbo,åpent filter)

 

-Har hørt at visst lambdaen er gåen, så går bilen i nødmodus, stemmer dette?

 

mvh

bjarte

 

 

Fungerer det nå Bjarte??

Guest cossiegutten
Posted

Alexander P: japp japp..virker veldig greit no...men kommer nok ned til deg når jeg får lønning...må ha noe mer greier, går for treigt vettu :)

 

takk for hjelpen den kvelden...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...