Dufman Posted December 9, 2012 Share Posted December 9, 2012 En bekjent har motor og gir fra en 2wd cosworth, rødtopp. Hva er en fornuftig pris å gi for noe slikt? Den er orginal. Byttet toppakning og reg.reim på'n. Han har kjørt med chip på'n, mener han kalte det en '300 chip?'. Sier meg ikkeno, men den følger ikke med. Utgjør det noe slitasje på motor'n at den har vært chip'a? Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted December 9, 2012 Share Posted December 9, 2012 seff gjør det en forskjell på at motoren har gått med chip og at den blir slitt av det.sier seg sjøl med mer effekt så slites motoren mer.og er den i tillegg gått for fet ..som di ofte gjør..så vaskes det bort smørefilm i sylinder vegger..og i lagre..så da blir det drit. pluss at en rød topp motor er ikke akkurat noe å trakte etter.begynner å bli gamle og utrangerte di fleste etterhvert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LM-Cossy Posted December 9, 2012 Share Posted December 9, 2012 En bekjent har motor og gir fra en 2wd cosworth, rødtopp. Hva er en fornuftig pris å gi for noe slikt? Den er orginal. Byttet toppakning og reg.reim på'n. Han har kjørt med chip på'n, mener han kalte det en '300 chip?'. Sier meg ikkeno, men den følger ikke med. Utgjør det noe slitasje på motor'n at den har vært chip'a? Hvis du ikke ender opp med å kjøpe denne motoren+girkassen, kunne du sendt meg en PM med tlf hans? Kunne veldig gjernetenkt meg å kjøpe denne.. Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hår ball Posted December 9, 2012 Share Posted December 9, 2012 seff gjør det en forskjell på at motoren har gått med chip og at den blir slitt av det.sier seg sjøl med mer effekt så slites motoren mer.og er den i tillegg gått for fet ..som di ofte gjør..så vaskes det bort smørefilm i sylinder vegger..og i lagre..så da blir det drit. pluss at en rød topp motor er ikke akkurat noe å trakte etter.begynner å bli gamle og utrangerte di fleste etterhvert. åsså så negativ a gitt vill ikke si at det er chipen i seg selv som sørger for slitasjen, er nokk mer bruken som dukker opp sammen med den ekstra effekten, sammen med innkompetanse... Bilen kan like godt gå fet med orginal chip, om den har blitt tukla med. Å jo, det er fremdeles værdt penger! En helt ok 2wd motor med med girkasse, 20 tusen burde ikke være no problem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted December 9, 2012 Share Posted December 9, 2012 (edited) hehe var ikke meninga å virke negativ,glemte bare å få med meg noen smileys og sånn rundt om..var bare i farten jeg kommenterte..og fikk bare for meg at det var ett litt teit spørsmål på mange områder.og helt enig at spørsmål om slitasje også omfatter bruk og inkompetanse..men at mer effekt i en motor sliter mer..det er jo nokså selvsagt..var derfor jeg mente at spørsmålet var litt sånn på grensa til "teit" om du vil.spør du meg så er det helt hinsides å gi 20k for en sånn motor i uviss stand,men er fullt klar over at dem er "verd" det..eller at folk får mye for dem..men det får nå så være:) Edited December 9, 2012 by lowman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dufman Posted December 10, 2012 Author Share Posted December 10, 2012 Burde kanskje ordlagt meg annerledes, men jeg har null peiling på chip tuning og sånt fjas. Så jeg er bare ute etter å vite hvorvidt motoren tåler det, eller om jeg må skifte all innmaten som følge av dette. Syntes virkelig ikke det er et dumt spørsmål.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted December 10, 2012 Share Posted December 10, 2012 greit å vite om det er vingebil eller sedan motor... vingebil har litt dårlegere topp orginalt, men ikkje noe problem før det skal dras litt lenger. og att rødtopp motor er dårleg blir litt feil da dei så absolutt ikkje er verre enn noe anna, sålenge ein tar forbehold om kjente feil. trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir B Posted December 10, 2012 Share Posted December 10, 2012 Den bør nok overhales vist det ikke har blitt gjort, Får du den for en billig penge så har du litt å gå på. 86 3dr IS Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted December 10, 2012 Share Posted December 10, 2012 greit å vite om det er vingebil eller sedan motor... vingebil har litt dårlegere topp orginalt, men ikkje noe problem før det skal dras litt lenger. og att rødtopp motor er dårleg blir litt feil da dei så absolutt ikkje er verre enn noe anna, sålenge ein tar forbehold om kjente feil.i og med at en rød topp motor er en eldre motor..så er det mer sannsynlig at den har di fleste av feil som er på disse motorene. det er umulig å si hva en sånn motor er verd før en faktisk har fått motoren i biter og se hva som må gjøres.toppen på en 86 vingebil er dårligere enn en 88 mod sedan, og dette ble ytterligere forbedret på 4 hjulstrekk sedanene.205 blokka har tynnere sylindervegger enn 200 blokkar, begge typer blokker kan sprekke. Burde kanskje ordlagt meg annerledes, men jeg har null peiling på chip tuning og sånt fjas. Så jeg er bare ute etter å vite hvorvidt motoren tåler det, eller om jeg må skifte all innmaten som følge av dette. Syntes virkelig ikke det er et dumt spørsmål.. er ikke i utgangspunktet dumt spørsmål..men nå ordlegger du deg jo helt anderledes også..nå snakker du om innmaten tåler å bli trimmet,det er noe annet enn om den blir mer slitt pga det. du trenger ikke skifte innmaten i en orginal 86 rødtopp motor viss du skal ha ett "grønndyse" oppsettmen skal du ha en holdbar motor..så bør du evnt plukke motoren å gå over den ,viss ikke nåværende eier vet noe om hva som er gjort med motoren,så hadde jeg iallefall åpnet motoren før jeg gadd å hive den i en bil. og du sier så rett..chip tuning og sånnt fjas:)er enig med deg.best å kjøre orginalt:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8i TIC Posted December 10, 2012 Share Posted December 10, 2012 (edited) . Edited November 5, 2013 by 2.8i TIC Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted December 10, 2012 Share Posted December 10, 2012 du mener nok termostathuset og ikke vannpummpe Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted December 10, 2012 Share Posted December 10, 2012 Bare for å rette bittelitt, eneste forskjell på tidlig 86`topp og 88`+ topp er at de sene toppene har 3 bolthull til vannpumpe. Ellers like. Til trådstarter, min erfaring nå i disse tider, jeg skal ikke kjøpe en motor uten å plukke den i deler først... rettelse... hehe. tidlige 2wd topper med 2 skruehull til termostathuset har også mindre skiver på toppbolter, dette kan maskineres for å få på store og da er dei like bortsett fra skruehulla på termostathuset. det er derfor tidlige 2wd var mye meir utsatt for toppakning havari... trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turboterje Posted December 10, 2012 Share Posted December 10, 2012 Hva er det som er dårligere på 2wd vs 4wd toppene? Har hørt noe med forbrenningskammeret, så du kan kjøre mere tenning på 4wd uten å få tenningsbank?Hva mer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8i TIC Posted December 10, 2012 Share Posted December 10, 2012 (edited) . Edited November 5, 2013 by 2.8i TIC Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted December 10, 2012 Share Posted December 10, 2012 Bare for å rette bittelitt, eneste forskjell på tidlig 86`topp og 88`+ topp er at de sene toppene har 3 bolthull til vannpumpe. Ellers like. Til trådstarter, min erfaring nå i disse tider, jeg skal ikke kjøpe en motor uten å plukke den i deler først... det er heller ikke bare det som er forskjell.annleggsflaten til toppboltene er også anderledes,små og store skiver på toppboltene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermit racing Posted December 10, 2012 Share Posted December 10, 2012 det er heller ikke bare det som er forskjell.annleggsflaten til toppboltene er også anderledes,små og store skiver på toppboltene.Disse "haugammle" toppene kjørte de igrunnen med i gruppe A,så jeg ikke helt sikker på om du skal bekymmre deg så mye om den. Blokken derimot....... RS 3door 4wd cosworth RS mk1escort cosworth RS focus 09 Scorpio 24v cosworth Bmw X5 09 Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted December 10, 2012 Share Posted December 10, 2012 Ang verdi på en motor så mener jeg den er verdiløs uten dokumentasjon. Kjøpte for noen år siden, 5-6 år siden mener jeg, en 2wd motor og gir. Motor og gir i god stand. Her fulgte det med orginalt vognkort på bilen dette kom fra. Ga 35K for dette. Det at denne pakka var lovlig kjøpt var viktig for meg og jeg angrer ikke for det. Prisene har gått drastiskt ned de siste åra så en plug and play motor/gir pakke med papirer, tja, 15-20K om dette er i god stand og komplett. Er helt tullete priser på dette gamle skrotet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted December 10, 2012 Share Posted December 10, 2012 å kalle det skrot er vel ikkje akkuratt riktig... men att det er mange "nyoverhalte strøkne++" som viser seg å vere overhona skrammel med kast både her og der.. kan eg vere einig i, men yb i seg sjøl er vertfall ikkje noke dårleg motor. når det gjelder papirer så er dette selfølgelig fordel uansett kva det er... men i dag er det nesten umulig å vite kor forskjellige egentli kommer fra da dei har skifta eigera så mange ganger att det blir kun å sjekke motornr for å finne ut kor dei er fra... trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted December 10, 2012 Share Posted December 10, 2012 Disse "haugammle" toppene kjørte de igrunnen med i gruppe A,så jeg ikke helt sikker på om du skal bekymmre deg så mye om den. Blokken derimot.......var toppene nye da dem brukte dem i gruppeA....eller var dem 26 år gamle skjeive,plana til over maks mål, slitte lagerhus til kammer, irra kjølekanaler? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now