drev91 Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 Hei! om det er dårlig toppakning kan den gjøre så att varmapparatet til tider blåser kaldt under kjørig?? tempmåleren går opp mot rødt, men stopper på N og da blåser den kaaaald luft.. ;( Men den går nesten med engang ned igjen til og ligge på rundt M-R og blåser da varmt... og syns det er litt irriteremde da det ikke er noe varmt ute Så noen som har noen formeninger om det?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 Er mulig jeg missforstår deg, men det skal ikke blåse varmt før termostaten åpner. Så jeg synes dette høres helt normalt ut, for temperaturen vil stige frem til termostaten åpner, for så å stabilisere seg på normalt nivå Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 sjekk nivået i kjølevæske tanken din du. hør etter når du starter opp om d surkler ifra dasjbordet på høyre side, d kan være en indikasjon på for lite væske i kjølesystem eller tett registerd skal blåse varmt så snart vannet er blitt såpass oppvarmet at man kan hente noen form for varme ifra d, siden vannpumpa sirkulerer igjennom varmeregistrettermostaten åpner når motor er blitt såpass varm at den skal kjøles ned igjen. å når motorn er blitt såpass nedkjølt så stenger termostaten for å oppnå samme temp som før termostaten åpner Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
drev91 Posted December 3, 2012 Author Share Posted December 3, 2012 det har vært nok vann på den... men idag såå fant den ut den ville gå på kok..... og det i ørten og førti kuldegrader... og på drifts temp så blåste den kun kaldt idag... normalt sett så bruker den og få bra varme ut av varmapparatet... så veit ikke helt hvorfor den gikk på kok heller med nok vann osv osv.... og er skifta registret på den i februar eller noe sånt! så noen andre ideer? kan toppakningnen gjøre så det kjøres trykk i systemet, men ikke bruke vann? for ryker ikke hvitt eller noe av den! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 viss d er stort trykk i kjølesystemet kan d hende at motor kjører eksostrykk i kjølesystemet,men har du sirkulasjon av vannpumpa da ? sjekk den tynne slangen inn på tanken, du ser om d kommer stråle fra den ved å ta av lokket på tanken når den er varm Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
drev91 Posted December 3, 2012 Author Share Posted December 3, 2012 det stinker nå eksos oppi ekspansjstanken da såå meeen tror det er det som har gjort att den sender smått ut kald luft i bilen, meen trodde ikke den skulle gjøre så den gikk på kok -,-" Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 (edited) har du skjekket termostaten?.. eller sensoren?.. har du kjent (etter varme) på slangene for å skjekke sirulasjon?.. Edited December 3, 2012 by k3nn37 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossiemk1 Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 Har du eksos i vannet, og det blir mye trykk i systemet, så er topp-pakningen defekt ja, og da kan den for bli litt for varm også Link to comment Share on other sites More sharing options...
drev91 Posted December 4, 2012 Author Share Posted December 4, 2012 ja, den har klart seg greitt lenge nå med og bare sende av og til kald luft ( når temp målern nærmer seg rødt) så om det er trykket som gjør det veit ikke jeg men nå funker ikke varmapparatet lengre og den bare koker -,- sååå må vel kanskje bytte toppakningen da??? ;/ og har hørt rykter om stål akningen til scorpio er ett bra valg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted December 4, 2012 Share Posted December 4, 2012 Som nevnt, kjenn på slangene inn og ut av varmeapparatregisteret ditt. Hadde lignende problem på min, at temperaturmåleren levde sitt eget liv, og varmeapparatet blåste bare kaldt. Da var det varmeapparatregisteret som var tett. Prøvde å skylle raskt gjennom med plumbo, men det hjalp ikke lenge. Skifta hele registeret og fikk tilbake varmen, samt at temperaturmåleren gikk tilbake til normalen. '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
drev91 Posted December 4, 2012 Author Share Posted December 4, 2012 litt dumt om det må byttes fleire ganger i året da men men kan jo prøv for all del! kan jo bytte begge delene så er man jo sikker da bare dumt det er så kaldt ute -,-" Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted December 4, 2012 Share Posted December 4, 2012 Åja, fikk ikke med meg at det nylig var byttet. Byttet du med ett nytt eller ett brukt da? '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
drev91 Posted December 4, 2012 Author Share Posted December 4, 2012 det var ett brukt fra en 1.8 td sierra:) og det har fungert hele tiden! funka bra i td sierran også Link to comment Share on other sites More sharing options...
drev91 Posted December 7, 2012 Author Share Posted December 7, 2012 meen er vel tett igjen siden det blåser bare kaldt... og alle slangene virker da varme... men ikke helt sikker på den som går fra torpedoveggen og til vannpumpa blir så varm.. da den ligger ved manifolen og er litt vanskelig og kjenne om det er vannet som er varmt eller varmen fra manifolen som varmer den Men den kan jo gå lenge på normal før den plutselig skyter fart mot rødt og koker! og slipper man ut trykket i ekspansjonstanken med jevne mellomrom før den koker.. så går den tilbake til norm, eller gjerne enda lengre ned så motorn ikke har normal temp... O_o Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now