Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei! om det er dårlig toppakning kan den gjøre så att varmapparatet til tider blåser kaldt under kjørig?? tempmåleren går opp mot rødt, men stopper på N og da blåser den kaaaald luft.. ;(

Men den går nesten med engang ned igjen til og ligge på rundt M-R og blåser da varmt... og syns det er litt irriteremde da det ikke er noe varmt ute :P

Så noen som har noen formeninger om det??

Posted

Er mulig jeg missforstår deg, men det skal ikke blåse varmt før termostaten åpner. Så jeg synes dette høres helt normalt ut, for temperaturen vil stige frem til termostaten åpner, for så å stabilisere seg på normalt nivå :)

Posted

sjekk nivået i kjølevæske tanken din du. hør etter når du starter opp om d surkler ifra dasjbordet på høyre side, d kan være en indikasjon på for lite væske i kjølesystem eller tett register

d skal blåse varmt så snart vannet er blitt såpass oppvarmet at man kan hente noen form for varme ifra d, siden vannpumpa sirkulerer igjennom varmeregistret

termostaten åpner når motor er blitt såpass varm at den skal kjøles ned igjen. å når motorn er blitt såpass nedkjølt så stenger termostaten for å oppnå samme temp som før termostaten åpner

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Posted

det har vært nok vann på den... men idag såå fant den ut den ville gå på kok..... og det i ørten og førti kuldegrader... og på drifts temp så blåste den kun kaldt idag... normalt sett så bruker den og få bra varme ut av varmapparatet... så veit ikke helt hvorfor den gikk på kok heller med nok vann osv osv.... og er skifta registret på den i februar eller noe sånt! :) så noen andre ideer? :) kan toppakningnen gjøre så det kjøres trykk i systemet, men ikke bruke vann? for ryker ikke hvitt eller noe av den! :)

Posted

viss d er stort trykk i kjølesystemet kan d hende at motor kjører eksostrykk i kjølesystemet,

men har du sirkulasjon av vannpumpa da ? sjekk den tynne slangen inn på tanken, du ser om d kommer stråle fra den ved å ta av lokket på tanken når den er varm

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Posted

det stinker nå eksos oppi ekspansjstanken da såå :P meeen tror det er det som har gjort att den sender smått ut kald luft i bilen, meen trodde ikke den skulle gjøre så den gikk på kok -,-"

Posted (edited)

har du skjekket termostaten?.. eller sensoren?.. har du kjent (etter varme) på slangene for å skjekke sirulasjon?..

Edited by k3nn37
Posted

ja, den har klart seg greitt lenge nå med og bare sende av og til kald luft ( når temp målern nærmer seg rødt) så om det er trykket som gjør det veit ikke jeg :P men nå funker ikke varmapparatet lengre og den bare koker -,- sååå må vel kanskje bytte toppakningen da??? ;/ og har hørt rykter om stål akningen til scorpio er ett bra valg? :P

Posted

Som nevnt, kjenn på slangene inn og ut av varmeapparatregisteret ditt. Hadde lignende problem på min, at temperaturmåleren levde sitt eget liv, og varmeapparatet blåste bare kaldt. Da var det varmeapparatregisteret som var tett. Prøvde å skylle raskt gjennom med plumbo, men det hjalp ikke lenge. Skifta hele registeret og fikk tilbake varmen, samt at temperaturmåleren gikk tilbake til normalen.

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Posted

litt dumt om det må byttes fleire ganger i året da :P men men kan jo prøv for all del! :P kan jo bytte begge delene så er man jo sikker da :) bare dumt det er så kaldt ute -,-"

Posted

Åja, fikk ikke med meg at det nylig var byttet. :) Byttet du med ett nytt eller ett brukt da?

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Posted

meen er vel tett igjen siden det blåser bare kaldt... og alle slangene virker da varme... men ikke helt sikker på den som går fra torpedoveggen og til vannpumpa blir så varm.. da den ligger ved manifolen og er litt vanskelig og kjenne om det er vannet som er varmt eller varmen fra manifolen som varmer den :P

 

Men den kan jo gå lenge på normal før den plutselig skyter fart mot rødt og koker! :P og slipper man ut trykket i ekspansjonstanken med jevne mellomrom før den koker.. så går den tilbake til norm, eller gjerne enda lengre ned så motorn ikke har normal temp... O_o

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...