Jump to content

Dieselbesvær!


kimsa

Recommended Posts

Jeg har faktisk gode erfaringer med min combo. 1,3 diesel. 5 min på tomgang så har jeg is frie ruter, og sterter lett.

hatt 26-27 minus her uten prob. 2. vintern nå.

eneste feil var at brekket hang seg på etter den hadde stått ei helg med det på, uten bruk.

Faktisk eneste Opelen jeg har hatt gode erfaringer med. og bruker lite ja.

Og bare så det er nevnt, JEG har ikke kjøpt den, jeg bare bruker den. :)

Spennende å høre.

 

Vår er faktisk slik att når den først begynner å gå så skjer det ingenting om en trykker på gassen de først 30 sekkundene. Så klarer ikke bilen gå på tomgang av seg selv så stopper den rett og slett for det er ikke mulig å ruse den eller noe.

 

Skulle nesten tro gassen ikke var koblet til.

 

Da foreslår jeg at du legger frem dette for Dama til Kimsa som har inngått et kjærlighetsforhold til denne bilen :whistling: Kjenner jeg damer rett, så ønsker jeg deg lykke til :)

Du har EI SLIK EI heme du også ja :lol:

 

TEMPERATURmåleren inni bilen ja, da er jeg med. :) Termostatmåler finnes ikke.

Om alt skal være rett så er det vel egentlig visningsklokken for temperaturmåleren vi snakker om her :smartass:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du har EI SLIK EI heme du også ja :lol:

 

Bortsett fra at min syns bilen min er for stor :whistling: Så da må man bare kjøpe større da :) Vurderer Chevrolet Suburban :whistling: Også tør hun ikke å bruke bilen min fordi hun mener jeg er for glad i den(ja, det er så helvetes kostbart å ha biler på skadeverksted i Norge!!!) Vinn-Vinn for min del :D

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra at min syns bilen min er for stor :whistling: Så da må man bare kjøpe større da :) Vurderer Chevrolet Suburban :whistling: Også tør hun ikke å bruke bilen min fordi hun mener jeg er for glad i den(ja, det er så helvetes kostbart å ha biler på skadeverksted i Norge!!!) Vinn-Vinn for min del :D

Hehe

 

Mi liker ikke Mondeoen noe serlig. Setet har for mye korsryggstøtte. Girkassa er vond å gire. Den har sota ruter. For dårlig fjernlys og den bruker alt for mye bensin!

 

MEN!!!!

 

Nå som vi aldri veit om Opelen starter, og den i tilegg ikke blir varm i kupeen. Hvem trur dekk det er som kjører Mondeo og er blid og fornøyd da??? :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Hehe

 

Mi liker ikke Mondeoen noe serlig. Setet har for mye korsryggstøtte. Girkassa er vond å gire. Den har sota ruter. For dårlig fjernlys og den bruker alt for mye bensin!

 

MEN!!!!

 

Nå som vi aldri veit om Opelen starter, og den i tilegg ikke blir varm i kupeen. Hvem trur dekk det er som kjører Mondeo og er blid og fornøyd da??? :twisted:

 

Hahahahhaa Epic! :D De damene de damene.. Hva gjør man ikke for dem :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Har hatt noen sånne Opeler i firmaet, og de har alltid startet lett på vinteren og så sett fungert helt greit. Problemet i ditt tilfelle er nok heller en defekt termostat, og/eller defekt dieselbrenner, og en feil med dieselforsyninga. Enten filteret tett eller fullt i vann, eller det samme med tanken eller en liten lekasje der imellom. Altså ikke fordi det står Opel på bilen.

 

Tror nok heller ikke du bør kjøpe deg nyere mondeo diesel om du har lyst på en bil som starter i -30... De er ikke lett å få liv i da, hovedsakelig pga for dårlig kapasitet på det bittelille batteriet de har dytta i de.

 

Har forøvrig inntrykk av at de dieselbila som ALLTID starter er Hiace/lux/Landcruiser, og mest pga to store batterier.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har hatt noen sånne Opeler i firmaet, og de har alltid startet lett på vinteren og så sett fungert helt greit. Problemet i ditt tilfelle er nok heller en defekt termostat, og/eller defekt dieselbrenner, og en feil med dieselforsyninga. Enten filteret tett eller fullt i vann, eller det samme med tanken eller en liten lekasje der imellom. Altså ikke fordi det står Opel på bilen.

 

Tror nok heller ikke du bør kjøpe deg nyere mondeo diesel om du har lyst på en bil som starter i -30... De er ikke lett å få liv i da, hovedsakelig pga for dårlig kapasitet på det bittelille batteriet de har dytta i de.

 

Har forøvrig inntrykk av at de dieselbila som ALLTID starter er Hiace/lux/Landcruiser, og mest pga to store batterier.

 

Og ikkeminst Amerikansk Ford, fadern hadde en Econoline for noen år siden, den startet uansett vær og vind.. Og varm ble den ganske så fort :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Har selv en combo 1,3 cdti og den starter alltid.Starter lett på første forsøk ved -15 hvertfall. Bruker alltid motorvarmer men starter lett uten og, min blir driit varm så må vel være noe tull med dieselvarmeren din.Kondens i tanken eller vann i dieselfilteret kanskje siden den er vanskelig å starte?

Edited by Bdt

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

Det er betryggende å høre att det er flere andre som har maken bil og uten problemer.

 

Med vår er det nok noe fundamentalt galt. Når jeg startet den i dag tidlig hørtes det ut som noen sto og slo to hule jernrør mot hverandre. :o

 

Går egentlig bare å venter på motor havari på den.

I morgen skal den leveres på Opel, de skal ha den stående over helga for å prøve å starte den mandag morgen. Jeg ønsker de lykke til med det :whistling:

 

 

 

MEN!!! DAMA HAR SETT LYSET ;) Hu begynte å se etter ny bil i går! Synd det er så få biler det er plass til hundeburet vårt i. :glare:

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37564547 denne er vel stor nok?

Regner ikke med at dere har 20 kubikk bikkje :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å bekymre deg unødvendig, men feilen du beskriver at bilen dør hvis man gasser på tomgang "sliter" nyere pajero med også. Da er dieselpumpa klar for utskifting..

Hmm. Den dør ikke av att en gasser. Det er mere slik att den dør fordi en ikke får gasset liksom.

 

Jeg kan trå gassen i bunn uten att det gir noen som helst form for respons hverken i form av motorlyd eller utslag på turtelleren.

 

Om så skulle være dieselpumpa så vil jeg anta att denne er langt billigere enn diesel varmeren som vi sikkert også må bytte ut.

 

nå er vell flere typer hundebur å få kjøpt da :P

Jo da. Det er det. Så buret kan byttes ut, men ikke bikja. Og vi (les DAMA) er litt låst på att vi må ha en spesiell type bur fordi dette merket er overlegent når det kommer til sikkerhet i en kollisjon.

 

Trolig ender vi vel opp med å måtte få plass bygget ett spesialbur.

 

De eneste bilene jeg veit det buret vi har i dag får plass i er. Mondeo, Focus, Vectra, 9-3, og V70.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37564547 denne er vel stor nok?

Regner ikke med at dere har 20 kubikk bikkje :)

Og selvfølgelig den du linker til her da.

 

ARTIGPER :lol:

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bry folkens. Det er kaldt igjen, og Opel brasket starter ikke.

 

Nå ble vi forsikret sist om att alt skulle være bra. Fulgte selvfølgelig med en regning på nesten 7000kr med den lovnaden men akk nei.

 

Ved sist runde ble det nye glødeplugger. Igjen! (3 settet nå på 6 måneder) Ny glødeplugg på dieselvarmeren. Og nytt batteri. Det var visstnok godt en celle på det gamle. Nå har det vært 20 blå i natt. Og forsøkte å starte den i 16. Ingen mulighet. Det nye batteriet gikk.også tomt for strøm veldig raskt. Det gamle "ødelagte" klarte seg fint på temperaturer som nå.

 

Hva gjør vi?

 

Og hvilke rettigheter har vi egentlig når ett verksted aldri klarer å løse problemet men tar betalt hver gang.

 

Dette skyldes ikke bruk da Bilen ble brukt over lengre periode sent i går ettermiddag og starter ikke på formiddagen i dag.

Link to comment
Share on other sites

dette blir vel litt juridisk etterhvert, men eg hadde ivertfall ikkje betalt regninga vis problemet ikkje er borte... vis dei er så ubruklige og bare bytter deler heile tida uten att problemet forsvinner så hadde eg sett fyr på regningen og reist til eit meir seriøst verksted som faktisk klarer å fixe problemet...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Når dem nå har byttet det de mener skulle byttes og sier at problemet nå er løst, så ja, da kan du reklamere på jobben da det ikke ble noen forbedring. Tau den ned dit så de har den på Mandags morgen.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har fatt start i kveld. Dro den etter en traktor, og med mye risting og pining startet den til slutt. Men slik skal det jo ikke være.

 

Vi hadde den inne 3 ganger på våren 2012 også har den vært 2 ganger nå før jul. Alle gangene for samme problemet. Nye deler byttes hver gang, men symptomene er alltid like. Regningen er desverre betalt da problemet sjelden kommer før det begynner å nærme.seg 20 blå.

 

Blir skikkelig krangle runde på mandag tror jeg. Det finnes null interesse hos meg for å betale noe mere for dette nå. Vi har tross alt passert 15.000kr i reparasjoner på under ett år for akkurat samme.feilen. uten att noe hjelper

Link to comment
Share on other sites

er det strøm inn til glødepluggene?

Hvis ikkje sjekk gløderelet.

 

er det noen external tempsensor som styrer glødinga?

 

Diesel er egentlig greitt sånn. kompression,diesel og litt gløding så går den

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

er det strøm inn til glødepluggene?

Hvis ikkje sjekk gløderelet.

 

er det noen external tempsensor som styrer glødinga?

 

Diesel er egentlig greitt sånn. kompression,diesel og litt gløding så går den

Jeg har ikke kunnskap nok til å svare på noen av spørsmålene dine. Men i og med att vi bytter gløde plugger oftere enn olje så vil jeg nesten tro det må være strøm der, og kanskje til og med alt for mye?

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

opelcombo_zps0463cb41.jpg

 

Dette er vel den som styrer glødinga.

 

ps som kunde har du krav på alle delene som de har bytta,defekte eller ok.

 

Glødeplugger kan du sjekke i friluft med eit batteri (12v) og ein startkabel.

 

Gjengedelen (kun gjengene) på minus og pluss på skruetilkoblingen.

 

Hvis du har bytta 8 stk plugger +++ og bilen ikke starter så er det noe annet.

 

Har kjørt diesel i mange år og har sikkert verdens seigeste diesel å starte men det har med pumpeinnstillingen å gjøre.(for å unngå bank med høge ladetrykk) og 4 av 6 glødeplugger som virker.

 

som sagt. kompression ,diesel og litt gløding så går den

Edited by capri-rs

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

ikke gjør det før du har forsikret deg om at glødepluggene er 12 v. er vel en fiat motor dette og fiat bruker mye 3 v plugger nå om dagen

 

Good point.tenkte ikkje på dette.

 

kan også måle motstanden i de, skal være rundt 0.8 Ohm på disse.

 

Når eg leser gjennom tråden her.Instrument som går bananas,vanskelig å starte og dårlig drag ville eg nok sjekka ut ECT ja.

 

Kan måle rett på sensor med varm motor (90grader). motstand mellom stikkene i sensor skal være rundt 250 Ohm på 90 grader.

 

hvis den funker,sjekk ledningsnett for brudd på ledninger.

Edited by capri-rs

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

Good point.tenkte ikkje på dette.

 

kan også måle motstanden i de, skal være rundt 0.8 Ohm på disse.

 

Når eg leser gjennom tråden her.Instrument som går bananas,vanskelig å starte og dårlig drag ville eg nok sjekka ut ECT ja.

 

Kan måle rett på sensor med varm motor (90grader). motstand mellom stikkene i sensor skal være rundt 250 Ohm på 90 grader.

 

hvis den funker,sjekk ledningsnett for brudd på ledninger.

nei er ikke mange som gjør det :) hehe. jobbet med fiat før derfor jeg er litt obs på det :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...