Gess Posted November 29, 2012 Share Posted November 29, 2012 Jeg måtte nettopp bytte fjør på min 2004 modell Mondeo 2.0 TDCi. Dette er jo en hekkans jobb iallefall om man ikke har lyst til å løsne spindel og drivknute. I etterpåklokskapens tegn så burde jeg nok tatt av spindel fra nedre bærearm og aller helst løsnet boltene på foringene også. Uansett, etter at den nye fjøren nå har kommet på plass har jeg fått en vibrasjon i drivverket ved litt tung akselrasjon, spesielt med litt rattutslag. Det er jo forsåvidt enklt å unngå, bare la være å dra på på de to første girene, men av og til er man jo faktisk nødt. Det jeg lurer på er rett og slett hva som kan forårsake disse vibrasjonene. Kan jeg ha skadet akslingen? Jeg har opplevd lignende på en 1.8 bensin av samme årsmodell. Vibrasjonen merkes bare ved stor belastning. Jeg har tidligere merket disse vibrasjonene dersom jeg dro godt på etter å ha kjørt nedi en dump, altså med støtdemperne presset sammen. Er dette noe somer vanlig på Mondeo eller er min bil unik? Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021 Link to comment Share on other sites More sharing options...
GlennAre Posted November 29, 2012 Share Posted November 29, 2012 Er nok drivakslingen som det har blitt kast i ja. ikke noe uvanlig på disse bilen det - Jeg kjører ikke gammal Ford fordi jeg må, men fordi jeg kan! <3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galaxis Posted November 30, 2012 Share Posted November 30, 2012 Eller svinghjulet, dobbelmassesvinghjul på disse modellene som det også er byttet en del av. Galaxis. Ford Mondeo Titanium X 2010 2.0 TDCI 140hk MK4 (Panter Black)Ford Mondeo Ghia 2004 2.0 TDCI 130hk MK3 (INK BLUE)Solgt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gess Posted December 3, 2012 Author Share Posted December 3, 2012 Tror ikke det er svinghjulet. Det har jeg byttet før og den oppførte seg annerledes da. Er litt redd for at akslingen har fått seg en trøkk. Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021 Link to comment Share on other sites More sharing options...
HoelRacing Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 På høyre side du har byttet? Isåfall, sjekk at drivakselen sitter som den skal i "huset" rett ved opplagringa der. Har vært borti at den kan gli litt ut hvis en herjer litt mer akselen 92' Ford Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gess Posted December 4, 2012 Author Share Posted December 4, 2012 Nei, det var på venstre siden jeg herjet, men det er jo et sånt tripod ledd der også, kanskje det har glidd litt langt ut. Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021 Link to comment Share on other sites More sharing options...
dangaute14 Posted December 10, 2012 Share Posted December 10, 2012 Du bør prøve og bytte akslingene forran. Har selv hatt problemer med vibrasjoner når eg akselerere. Vis du skal bytte bør du bytte begge. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts