cossiemk1 Posted November 25, 2012 Share Posted November 25, 2012 Tror jeg velger å være vrien i dag Og påstå at ingen 5 syl motorer er spesielt trimingsvennlige sammenlignet med f.eks 4syl og 6syl motorer.Men lyden av en trimma 5er ser jeg deg på Har selv hatt en småtrimma 5er. Da snakker du kun om ford-motorer sant?? For audi femmeren er vel ganske trimmevennlig? Så har du jo volvo turbo-femmer som man får ford toppdeksel til da Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted November 25, 2012 Share Posted November 25, 2012 (edited) ford sin femmer er vel opprinnelig en vw/audi femmer.. Volvo sine tidligere 2,5 dieselfemmere var stort sett samme motoren som satt i f.eks audi 100 2,5 tdi. Denne ble så videreutviklet til en bensinmotor og vips så hadde 850 fått sin motor. Med og uten turbo. Denne er så ytterligere forbedret i årenes løp. En gang i løpet av denne tiden kjøpte så ford opp volvo, og med det så fulgte det med en potent 5 syl turbomotor som de blant annet har puttet i både focus og s-max med gode resultater. Hvis man går litt tilbake i tid, og sammenlikner de gamle 2,5 tdi motorene til vw/audi og 2,2 10V turbomotorene fra audi så er de i bunn og grunn samme motorene. Og 20V motorene som kom senere har identisk blokk som 10V. Edited November 26, 2012 by Per Olav 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
LM-Cossy Posted November 28, 2012 Author Share Posted November 28, 2012 gooooooo up! Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted November 28, 2012 Share Posted November 28, 2012 ford sin femmer er vel opprinnelig en vw/audi femmer.. Volvo sine tidligere 2,5 dieselfemmere var stort sett samme motoren som satt i f.eks audi 100 2,5 tdi. Denne ble så videreutviklet til en bensinmotor og vips så hadde 850 fått sin motor. Med og uten turbo. Denne er så ytterligere forbedret i årenes løp. En gang i løpet av denne tiden kjøpte så ford opp volvo, og med det så fulgte det med en potent 5 syl turbomotor som de blant annet har puttet i både focus og s-max med gode resultater. Hvis man går litt tilbake i tid, og sammenlikner de gamle 2,5 tdi motorene til vw/audi og 2,2 10V turbomotorene fra audi så er de i bunn og grunn samme motorene. Og 20V motorene som kom senere har identisk blokk som 10V. Bensinfemmeren til volvo er nok ikke noe VAG-rester, Volvo har laget den motorn(hvitblokk) i både 4-5 og 6 sylindre, Men dieselmotorene til volvo opp til relativt nylig har vært rent VAG. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now