Jump to content

Bygg en OCH!


LM-Cossy

Recommended Posts

Jeg gjør om denne tråden litt.

 

OCH'en min får i førsteomgang tildelt 15.000 kr for å piskes opp litt.

 

 

Foreløpig spec:

 

Høyeffekt coil

Asley grenrør

2"eksos

32/36 dgav gasser.

IS topp med nye kamlager osvosv..

 

Krav:

 

- Nogelunde holdbarhet. Heller 140 holdbare hester, enn 180 du får brukt et kvarter om gangen :)

- Dere trenger ikke tenke på gassere. da Det blir 45DCOEx2 med tilhørende innsug!

 

Lag veldig gjerne handleliste, da jeg ikke alltid greier å finne igjen tingene dere snakker om!

 

-LM

Edited by LM-Cossy

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha 150 ærlige sugehester så må du regne med å punge ut opp mot 20K for å få det til... Et enkelt turbo-oppsett vil gi deg den effekten for en mye billigere penge ;)

Kan få turbo, grenrørsovergang, trykkbryter og dyse av meg for 5 lapper :)

Edited by cossiemk1
Link to comment
Share on other sites

Sitter grenrør allerede. Hvilke gasser, eventuelt innsug?

 

Må nok opp på 2x45 Weber DCOE(liggende forgassere) med tilhørende innsug. Eventuelt 2x44 Weber IDF(stående forgassere).

Kan bruke en dobbel Weber 38DGAS forgasser også, da disse visstnok kan være med på opp i mot 150hk med riktig dysing.

Edited by sierraracing

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

ka var vitsen med denne tråden når du skal ha cosw motor i??

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Hm. En hel mnd til neste lønning og eventuell delehandling. Men skal ha det i bakhodet når neste lønning titter inn :)

 

Ikke noe stress for min del, delene sitter på bilen min ennå, og den er parkert for vinteren. Skal inn med større turbo for mer effekt selv, derfor jeg selger dette. Funker helt topp på 0.6-0.7bar, og ladetrykket kommer fra 2000 omdreininger :)

Link to comment
Share on other sites

Om det er for noen mnd bare, så ville jeg strekt kravet ned til 130 hk, og heller spart penger til motorbytte. Da trengs det ikke så mange dyre deler. Om du allerede har grenrør og effektanlegg er du ett steg på vei. Det neste jeg ville anskaffet var ett FR32 kamkitt og nye kamlagre, og eventuelt ett justerbart kamdrev. Anngående porting så unngå for all del å gjøre porten større. Bruk litt tid på innerradie på innsugskanalene, utjevning av ujevnheter fra maskinering rundt ventilsetene, og utforming av ventilstyringer. Plan toppen kanskje 1mm eller litt mer.

Gå til anskaffelse av en DGAV gasser med innsug og tilhørende deler som trengs. Eventuelt ett overhalingskit fra webcon koster ikke mye når du først holder på. På innsuget portes rommet under gasseren til det får trakter som går fra litt under gasserflensen og i en fin radie ned mot alle løpene. Slip en fin radie på skilleveggene mellom løpene også.

Når kammen er innkjørt så stilles tenning ved 4000rpm og uten vakum til 38 grader.

392 diffutveksling. Jeg ville gjerne lettet svinghjulet 2-3kg også, og samtidig helst montere det tilbake med ARP bolter.

Gjøres dette rett er faktisk opp mot 140hk mulig, med friskt drag fra 2500rpm opp til turtallsperre eller 6500rpm

Kostnad på rundt 5000,- med de delene jeg nevner her, tipper jeg.

Selvfølgelig monterer du ny registerreim og pakningsett samtdidig, og ny olje med filter.

Bruk gjerne victor rienze pakning og ventiltetninger. Det er billige deler med god kvalitet. Jeg kjøpte nylig billig på ebay fra UK, så du vet hvor du kan lete :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Porting av ohc topp finner du nok bilder av om du søker på google. Har prøvd å ta bilde av de innsugene jeg har portet uten hell. Men innsuget skjønner du nok når du begyner. Du finner nok bedre forklaring på det i noen eldre tråder her.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Porting av ohc topp finner du nok bilder av om du søker på google. Har prøvd å ta bilde av de innsugene jeg har portet uten hell. Men innsuget skjønner du nok når du begyner. Du finner nok bedre forklaring på det i noen eldre tråder her.

 

Har lett mye i de eldre trådene, uten suksess når det gjelder veldig bra bilder. Men som du sier, jeg skjønner det nok når jeg først titter inni der :)

 

 

Mener det er en turbo fra transporter, ingen slakk noen vei, perfekt når man ikke skal kjøre mye trykk :)

 

Hm. Høres ikke dumt ut det der! Skal det bli turbo må det ihvertfall være dagligbruk kjørbart.. Orker ikke null go til 4500 rpm, da blir det lite kjørbarhet :)

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis målet er 150 hk er det da mye bedre å sette nedi en 2,9 motor. Den har motorkarakter som man bare kan glemme å oppnå ved å trimme en 2,0 ohc, dessuten slipper man den kjedelige firer-lyden.

 

Uff. Nei takk! Ingen 6´er på meg gitt.. Haha, er det noe jeg ikke er enig i, så er det at lyden er kjedelig :)

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

Uff. Nei takk! Ingen 6´er på meg gitt.. Haha, er det noe jeg ikke er enig i, så er det at lyden er kjedelig :)

 

 

hehe skikkelig speca suge ohc er rå lyd i ja, men koster også litt å få den skikkelige snerren i dei... men eg liker v6 og... men org er dei for daue synes eg...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

hehe skikkelig speca suge ohc er rå lyd i ja, men koster også litt å få den skikkelige snerren i dei... men eg liker v6 og... men org er dei for daue synes eg...

 

Så absolutt! Men når det kommer til ultimat motorlyd, så trumfer 5'ere i mine øyne. Synd Ford ikke har kommet med det :(

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

Jo, Ford har biler med 5syl motorer.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg velger å være vrien i dag :) Og påstå at ingen 5 syl motorer er spesielt trimingsvennlige sammenlignet med f.eks 4syl og 6syl motorer.

Men lyden av en trimma 5er ser jeg deg på :D Har selv hatt en småtrimma 5er.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...