Jump to content

Multimedia (carputer) i Mondeo

Guest foxtrot

Recommended Posts

Guest foxtrot

Jeg har planer med å sette sammen og innstallere en pc i min Mondeo mk2 stasjonsvogn, en såkalt carputer. Den skal kobles til en forsterker og videre til det eksisterende lydanlegget. Jeg skal montere en touch-screen LCD (minimum 7") i dashbordet der jeg skal styre pc'en.

Jeg skal også ha en (senere to) LCD-skjerm bak setene for de som sitter bak. De skal ha muligheten til å bruke headsett.

Jeg ønsker å koble til GPS, radio, bluetooth og Wlan til pc'en.

Den største spørsmålet (hvis jeg ser bort i fra kostnadene) er hvor jeg skal plassere LCD-skjermen i dashbordet. Den første tanken var å sette den på braketten der mobiltelefonen er nå. Dette er oppe på venstre side ved luftkanalene i midten på dashbordet.

Senere slo det meg at jeg kunne mintere skjermen helt nederst på midtkonsollen. Da må jeg flytte knappene til ABS og stolvarme. De må da monteres et annet sted.

Et annet spørsmål er jo hvor jeg burde plassere pc'en. Den skal være minst mulig uten at det går utover ytelsen. Jeg vet at det finnes ferdige løsninger men det gir meg ikke stor nok utfordning.

Jeg må plassere den på et slikt sted at den er minst mulig synlig og samtidig ligger stabilt og ha tilstrekkelig ventilasjon.

Jeg må også se om jeg burde finne et fint sted for en slim dvd-rom. Den burde monteres foran i bilen så jeg kan legge inn dvd-film.

Jeg kan legge ut bilder men jeg tror at dere med Mondeo vet hva jeg prøver å forklare.

Jeg lurer nå på om det er noen her som har klart å gjennomføre et slikt prosjekt.

Dette blir omfattende. :huh: :D

Guest foxtrot

Jeg fikk noen ideer etter å ha skomlest denne hjemmesiden. http://www.stevieg.org/carpc/

Her blir skjermen montert der cd-spilleren står. Dette er dog en Focus, men jeg tror at åpningen til CD-spilleren på Mondeoen er like stor som på Focus'en. Det kan hende jeg tar feil.

Jeg er redd kona ikke blir så begeitred over å miste den kjære CD-spilleren som står der nå. <_< . hehe.

Jeg går ikke så drastisk til verks med en gang. Må nok få systemet up and go først.

Blir mye planlegging.

Edit: Jeg tok feil. Jeg har ikke plass til å frese hullet større. Knappene under er i veien. :angry:

Da blir det tenke på nytt. Jeg kan jo kjøpe en brukt konsoll som jeg kan modde. Må da finne ny plass til knappene. Får ta det til slutt i prosjektet når jeg kommer så langt.