thomas Posted November 18, 2012 Share Posted November 18, 2012 Har overhalt toppen på min sierra, pga at toppaknings havari. Men sliter nå med at den ikke går rent. Kan virke som den ikke tenner på alle sylinderne. Men når jeg drar ut en og en pluggledning gir det svært liten forskjell på motoren. Får også gnist fra alle ledningene. Har satt i nye plugger og sjekket disse etter en liten kjøretur, alle ser fine ut, ikke noe olje eller vann søl på de. Han som overhalte toppen min trykktestet den ikke, så kan det være at det er sprekker i den? Noen som har noen forslag til hva som kan være problemet? Kan det evt være at jeg har satt registerkjede feil? mvhThomas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dolk Posted November 18, 2012 Share Posted November 18, 2012 Begynn med å sjekk timingen. -Rs Cosworth- Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted November 18, 2012 Share Posted November 18, 2012 hvordan motor er det snakk om? Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.D.Wernberg Posted November 18, 2012 Share Posted November 18, 2012 Dohc, ser det ut til, se registerkjede:) Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted November 19, 2012 Share Posted November 19, 2012 Dohc, ser det ut til, se registerkjede:) ja.. høres ut som en dohc, men er jo greit å være sikker.. for vist registeret sitter feil på en dohc så er det bare å rive av toppen igjen.. for da er ventilene 99% sikkert bøyd.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted November 19, 2012 Share Posted November 19, 2012 De tåler vel ei tann på kamdreva væ? Vet om en dohc her inne hvor noe sitter litt feil. Og den går helt fint.Værre blir det om du bommer ei tann nede på veiva. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted November 19, 2012 Share Posted November 19, 2012 De tåler vel ei tann på kamdreva væ? Vet om en dohc her inne hvor noe sitter litt feil. Og den går helt fint.Værre blir det om du bommer ei tann nede på veiva. det kommer jo ann på hvem vei og hvem kam, men fusker den pga feil stilt register så har det nok gått dårlig.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted November 19, 2012 Share Posted November 19, 2012 Det er jeg nok enig i ja. Det er noen kobberfargede lenker på det registerkjedet. Satte du opp registeret ved hjelp av de? 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
thomas Posted November 19, 2012 Author Share Posted November 19, 2012 er DOHC motor ja.Når jeg monterte registerkjede igjen fulgte jeg en tegning som viste posisjoner på kammene og drevet. Mener dette var tatt fra autodata.De kobberfargede lenkene passet da ikke overens med posisjonene kammene sto i. Fulgte da tegningene jeg hadde og overså de to øverste merkene på registerkjedet. I følge han jeg snakket med på ford verkstedet i sandvika, var dette riktig valg da merkene på kjedet bare var en henvisning og ikke alltid var korrekt. Skal ihvertfall få skrudd opp alt sammen igjen å dobbeltsjekke at det står riktig.Er vel ingen måte å få finjustert tenninga på denne motoren? og er det mulig å sjekke om tenningen er feil uten å skru opp og se på kam og veiv posisjoner? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted November 19, 2012 Share Posted November 19, 2012 Tenningsignal hentes fra triggerhjul i bakkant av veiva, og derfor kan ikke tenning justeres på disse motorene.Eneste muligheten man har til å justere tenning er korrigering i forhold til hvilken oktan man kjører. Dette har ingenting med registret å gjøre. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8i TIC Posted November 19, 2012 Share Posted November 19, 2012 (edited) . Edited November 5, 2013 by 2.8i TIC Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted November 19, 2012 Share Posted November 19, 2012 (edited) er DOHC motor ja.Når jeg monterte registerkjede igjen fulgte jeg en tegning som viste posisjoner på kammene og drevet. Mener dette var tatt fra autodata.De kobberfargede lenkene passet da ikke overens med posisjonene kammene sto i. Fulgte da tegningene jeg hadde og overså de to øverste merkene på registerkjedet. I følge han jeg snakket med på ford verkstedet i sandvika, var dette riktig valg da merkene på kjedet bare var en henvisning og ikke alltid var korrekt. Skal ihvertfall få skrudd opp alt sammen igjen å dobbeltsjekke at det står riktig.Er vel ingen måte å få finjustert tenninga på denne motoren? og er det mulig å sjekke om tenningen er feil uten å skru opp og se på kam og veiv posisjoner? snudde du rundt motoren for hond for å skjekke registeret før du startet den?.. det er et par bilder ute å går som er feil, men slik skal registeret se ut.. med strammeren utløst skal merkene på kamdrevene ligge vannrett utover og det lille merket på tannhjulet på veiva stå loddrett ned.. måten å dobbelsjekke dette er å vri rundt motoren riktig vei til merkene på kamdrevene står vannrett igjen, men innover.. tenningen blir justert i fra hjernen.. å fordeler og rotor passer jo bare på en måte.. så om du ikke har en veivsensor som jukser så er nok timingen i orden.. Edited November 19, 2012 by k3nn37 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now