RsMuffe Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 hvilken toyota motor kommer disse rådene i fra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 (edited) 1.a.Ved å endre slaglengden til 81mm. hvilken volum ender man oppi da? b. Hvor lange råder skal passe til dette? Og hvilke stempler blir brukt?Originalvolum er 1993 ccm. 1993/76,95*81 = 2098 ccm.Det avhenger av hvor lave stempler du skal bruke.Det blir nok Custom stempler det. 2.Hvor går grensen ved å bruke uportet topp? Det spørs hvordan man ser det. En orignal uportet Cosworthtopp rekker til 170 hk v/7000 o/min på sug. Dette med tilhørende ville sugekammer.Disse sugekammene rekker da til 340 hk med 1,0 BAR ladetrykk og ca. 510 hk med 2,0 BAR trykk, HVIS DU KJØRER SVÆRT GRENRØR OG SVÆR TURBO.Effekten på 4000 o/min med ett slikt oppsett forventes å være mellom 80 og 100 hk. 3.Noen som vet hva motor/turbo Spec det er på denne "AB07 motoren" i kentcams katalogen? Jeg sendte mail til Kent og spurte om dette, men de gadd ikke svare. Hvis jeg skal tippe så tipper jeg 7,6:1 i komp. portet topp og Turbotechnics sin T34 turbo med A/R0,55 turbinhus. - Er veldig nysgjerrig på denne motoren her. Det er ingen tvil at denne her er artig å kjøre. 4.Må man ha dobble ventilfjærer ved å bruke bd14/Ab07?Helt garantert. Maks dreiemoment på 3500 o/min er sykt. Nei. Oppgraderte enkle holder til BD14, AB07 er 100% bolt on på helt original motor. 5.a.Er det noen enkle oppsett som gir mye kjøre glede ved å kun bytte hoved deler som kammer og turbo? b. bør man porte toppen uansett? Foreslår AB07 på innsug, Turbosmart sin eboost-2 boost controller og T34 med A/R0,55 turbinhus her. Turbotechnics har denne turboen. (Hvis man ikke er avhengig av 100% bolt on så bør EFR6258 også vurderes.)Nei, ikke uansett. Porte-delen av budsjettet kan heller brukes på EFR turbo. 6.Bør man f.eks. bruke kun bd14 på innsug og org. eksos kam for å best mulig spool opp? Andre forslag? Takk for svarene,så langt.Med original topp og urørte originalstempler foreslår jeg at AB07 eller Catcams 826 vurderes på innsug. Man beholder den originale eksoskammen.Det kan skaffes en meget aggressiv "rallykam" med lite durasjon og mye løft. Denne vil gi mye krefter på lave turtall og derfor god spool up, men den krever dobble ventilfjærer og helst portet topp for å komme til sin rett. Du kommmer langt med AB07 på innsug og da trenger du ikke uoriginale ventilfjærer eller ventillommer i stemplene heller. Værsågod. Edited December 2, 2012 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 (Hvis man ikke er avhengig av 100% bolt on så bør EFR6258 også vurderes.)Maks 400hk på den? Hvorfor ikke EFR 6758 feks? Seinere ladetrykk?Bare Lurer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 (edited) Maks 400hk på den? Hvorfor ikke EFR 6758 feks? Seinere ladetrykk? Bare Lurer...En original 2WD T3 turbo er 46,5 mm.En original 4x4 T3 turbo er 47,5 mm. En T34 er 49,5 mm.EFR6258 er også 49,5 mm. GT3071R er 53,1 mm. EFR6758 er 53,9 mm. 49,5 mm er tilstrekkelig på en mild Cosworthmotor. Hvis man ønsker maksimalt bunndrag og respons så kjøper man den minste turboen som akkurat klare å levere den maksimale luftmengden man trenger. T34 turboen har ett uvanlig godt kompressorkart, men EFR6258 er bedre. På generelt grunnlag virker det som folk er livredd for å velge litt for liten turbo selv om dette alltid gir gode resultater i praksis.For stor turbo gir alltid meget skuffede eiere med surge og dritt. EFR6258 klarer 2,0 BAR ladetrykk helt ned til 185 hk så du klarer bare ikke å presse den inn i surge. De fleste andre sliter med surge under 300 hk med 2,0 BAR. Se her hvordan EFR6258 utrydder GT2871R (kan i denne sammenheng kalles GT7154)som er 53,1 mm Svært mye tidligere spool up og betydelig høyere effekt gjennom hele registeret til tross for lavere ladetrykk! Edited December 3, 2012 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 En T34 er 49,5 mm. Genuine Garrett T34 Compressor Wheel as fitted to the ESCORT RS COSWORTH (big turbo) Part No 441341-0002 Exducer 69,00 Inducer 47,65 Dette er hva delekatalogen sier om Ex/In målene!! , eller er det en annen "T34" du mener? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 (edited) Genuine Garrett T34 Compressor Wheel as fitted to the ESCORT RS COSWORTH (big turbo) Part No 441341-0002 Exducer 69,00 Inducer 47,65 Dette er hva delekatalogen sier om Ex/In målene!! , eller er det en annen "T34" du mener?Vel, i tilfellet skal man ikke bekymre seg for at EFR6258 ikke er stor nok, ikke sant? Nei, det er bare én T34 turbo, men jeg vil utfordre den påstanden der. Jeg kan innrømme at jeg husket feil, bommet og "skrøt på meg" 0,6 mm, men ikke mer : http://turbocharger.en.gasgoo.com/auto-products/1531265.html E&E P/N Model OEM No. Description Inducer Diameter Tip Height Exducer Diameter Blades200# T3 441341-0002 Super back 48.9 5.7 68.9 7 long 7 short This Compressor Wheel is applied to the followed turbocharger: Turbo OEM No Turbo Model Fitted To Make Fitted To Model CHRA452059-0001 TB3403 FORD Cosworth-performance-MAR M 247 wheel 409853-0093 Edited December 3, 2012 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 hvilken toyota motor kommer disse rådene i fra? Mener det er 3SGTE Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/69472-rader-til-stroka-org-veiv/ trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 Twin turbo: siden du har 3stk råder. hva er måla på dem? og hvilke mål har stempla? Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 hehe det husker eg ikkje... blir nye begge deler i denne motoren... er custom stempel som må spesialbestilles i sett... trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted December 4, 2012 Share Posted December 4, 2012 hehe det husker eg ikkje... blir nye begge deler i denne motoren... er custom stempel som må spesialbestilles i sett...Strålende avgjørelse. Dette blir det interessant å følge med på. Har du budsjett til 4 stk. større innsugsventiler også? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted December 4, 2012 Share Posted December 4, 2012 Strålende avgjørelse. Dette blir det interessant å følge med på. Har du budsjett til 4 stk. større innsugsventiler også? ja, men kan si det sånn att denne motor er fåreløpig utsatt pga skulegang... 4 større innsugventiler ja?? er det noe serlig å hente på dette? Kvs lager ventiler å seter til så dei egentlig tilsvarer større ventiler... men har sett att dette blir gjort med bra resultat av nokon... nå koster jo 4 stk ventiler ikkje så allverden vis ein tenker totalen... blir sikkert nye ventiler på alt allikavell. trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now