Jump to content

Er det virkelig så mye tull med Ford?


Stian MH

Recommended Posts

På grunn av at bilene er ok - derfor burde omdømmet vær ok det også?

Joda, men omdømmet kommer jo fra kunden, så da må det jo ligge noe der som skaper dårlig omdømme?

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Joda, men omdømmet kommer jo fra kunden, så da må det jo ligge noe der som skaper dårlig omdømme?

 

Ja, det er jo nettopp det vi prøver å finne ut av her da :)

 

Hvorfor er folk misfonøyde med sin Ford - når den åpenbart holder mål når det gjelder kvalitet og bang for the buck?

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

er nok mykje merkenavn som spela inn... eg meina egentli att alle biler totaltsett er noke dritt... men vil nå illke sei att ford er verre enn andre nei. skal ivertfall lenge før ha ford enn noko VAG dritt, men ellers så må eg nok innrømme att gammelford er ok, mens ny ikkje har den samme glansen... selfølgelig hadde focusen kommet med skikkelig 4x4++ så hadde saken vert ein anna for dei er råe som f.. bortsett fra fwd, men dette er fordi det er den type biler som intreserer meg. så i dag anser eg kun evo og sti som potensial av den klassen... mens tja mondeo, bmw 5serie+ ein del mb stv som "familie/bruksbil". men må sei att det har blitt litt vel mykje plastik og "simpel" løsninger seinare år også hos Ford...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er jo nettopp det vi prøver å finne ut av her da :)

Hvorfor er folk misfonøyde med sin Ford - når den åpenbart holder mål når det gjelder kvalitet og bang for the buck?

Jepp :) Men det er jo da jeg kommer til konklusjonen om at det da ikke holder mål når det gjelder kvalitet og bang for the buck ifølge folk som sier meningen sin.

For ellers så hadde vel omdømmet vært bra.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Jepp :) Men det er jo da jeg kommer til konklusjonen om at det da ikke holder mål når det gjelder kvalitet og bang for the buck ifølge folk som sier meningen sin.

For ellers så hadde vel omdømmet vært bra.

 

Nei - jeg tror at hvis folk hadde blitt bedre behandlet fra Ford forhandler/verksted så ville omdømmet vært mye bedre. Som nevnt nå utallige ganger - bilene er uten tvil bra.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Nei - jeg tror at hvis folk hadde blitt bedre behandlet fra Ford forhandler/verksted så ville omdømmet vært mye bedre. Som nevnt nå utallige ganger - bilene er uten tvil bra.

Ja, det kan jo være en del av vurderingen. Viktig at ting er bra der også.

Men om bilene er bra er jo en smakssak, ikke en fasit.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Får et bilde i hodet mitt som er kombinert av flis, spikking, et hode og en vegg :lol:

 

Nei - bilene er bra, godt over gjennomsnittet kvalitetsmessig - det er nok av faktabasert statistikk som viser til dette.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jobbet hos merkeforhandler og det er MASSEVIS av feil med ford også. Jeg har sett transit med turboras på helt ny bil, kunden hadde ikke fått den engang, turboras generelt, strøm(batterier) har det vært mye av, gps som ikke funker mondeo, startsperre som detter ut og må programmeres på nytt, egr ventiler, dieselpumper, ledningsnett dynamo connect som ryker, masse lamper som lyser i forskjellige biler uten feil som er tilstede, vippearmsaksler på transit som løsner, diff på transit som må shimes pga slakk, vakumventil på mondeo som fryser, dobbeltmassesvinghjul som ryker osvosv. ja, jeg kan skrive i timesvis :)

Det er i dagens bilverden mye problemer hos alle bilmerkene over hele linja. Sånn vil det alltid være når det leveres i store volum og alt skal være billig. Mitt inntrykk er at elfeil dominerer, fordi det ikke er testet godt nok ut før de lanserer det i en eller annen bil.

Men å sitte her på fordforumet og diskutere ford sitt rykte er inhabilt. Her sitter alle fanboysa og drar frem feil med alle andre merker for å stille ford i et bedre lys. Det funker dårlig. :)

 

Tenkte jeg bare måtte kaste meg på den her jeg, jeg jobber hos merkeforhandler av ett merke som selger vannvittig mye biler som veldig mange tror er feilfri,men jeg kunne forlenget listen til Breda her jeg med feil som Toyota har,men jeg tenkte bare å si at Ford er ikke være enn Toyota når det kommer til feil på bilene. :) Og joda,Hiace,samt Hilux er gode biler med lite feil,men,men.....det er de modellene.. ;) derfra begynner moroa :o

Edited by R.S
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner poenget ditt med Hiace mot andre "konkurrenter". I bunn og grunn så velger folk Toyota, fordi de ikke har gjort noe med bilen. De byttet design i 1996(?) og den fikk en facelift, så var epoken over.

Både Transport og Vito kom med nye modeller og flere motorvalg enn det Toyota hadde.

Uansett, så valgte folk toyota, nettopp pga driftssikkerheten som du sier og at det er lite feil. Det er alfa omega for et firma at bilen er på veien, ikke på 4 søylern.

 

Det jeg vil frem til, er at det blir for meg veldig feil å sammenligne

Audi A6 2.0 TDi som starter på 513.700 ,-

BMW 520d som starter på 503.300,-

Mercedes E200cdi som starter på 536.400,-

 

Mot en Mondeo 2.0 TDCi AUT som starter på 372.600,-

Det skiller langt over 130.000,- mellom disse, FØR man skal krysse av på utstyr. Det blir som å sammenligne pil og bue med en rifle.

 

Derimot, det å sammenligne Mondeo med Passat, I40, Avensis, 508, C5 osv er mer riktig. Dette er biler som ligger relativt jevnt over på samme prisene, da er det mer korrekt konkurranse. Passat 2.0 TDi DSG f.eks starter på rundt 387.700,- før utstyr.

 

Da mener jeg at man kan begynne å prate om hva man får for pengene i forhold til konkurrenter.

 

I alle sammenligningstester er pris en veldig vesentlig faktor. I allefall vil jeg personlig ha mest mulig bil for pengene. Og statusen et merke gir er meg revnende likegyldig. Så personlig vil jeg grundig vurdere om f.eks en Audi A6 2,0 TDI i virkeligheten er verdt over 130.000 kr. mer enn en tilsvarende motorisert, men sannsynligvis bedre utstyrt Mondeo.

 

Åsså som Breda er inne på i en post her. Hvis man får 100.000 kr. ekstra, vil man fortsatt kjøpe Ford? Ja, selvfølgelig ville jeg ha gjort det, fordi da kunne man ha kjøpt en Mondeo til enda 100.000 kr. til og fått en vesentlig fetere utgave. Og da kunne jeg med visshet ha trekt på smilebåndet og lagt Audien med de sure 140 hestene og spartanske utstyret bak meg :D

Ser på det som et entusiastisk valg av bil. Hadde statusen derimot betydd mer enn kjøregede hadde jeg nok i stedet valgt en kjedeligere motorisert og dårligere utstyrt Audi, BMW eller Mers til samme prisen... :(

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Annen og tredjehåndsverdien er jo en ting man bør tenke på. Og her er vel riktignok ikke en skikkelig påkostet Mondeo

med grom motor det mest gunstige valget kansje :(

Men det er jo egentlig ikke bilen sin feil, men takket være de særnorske og kunstig høye nybilavgiftene her til lands!

 

Ikke at situasjonen for Mers egentlig er noe bedre. En kamerat kjøpte i `06 en `02 W210. Typisk sølvgrå 220 CDI stv med Executive utstyr, og så traust, kjedelig og behagelig at man må være 69 år for synes at bilen er grom... Fire år gammel var det riktignok fortsatt dyr bil, men i dag får han ikke solgt den for 30.000 kr. til tross for at han kun har kjørt på den 40.000 km :(

 

Vi tar en øl, og da blir det gjerne litt uhøytydelig tullprat. Men faktum er at jeg betalte 40K for den gamle Granaden min, også det i `06. Km lengden er faktisk også lik, 40.000 påkjørte km siden den gang. Bare med den forskjellen at jeg i dag har et konkret og stående bud på 80.000 kr. på den gamle Forden. Har riktignok brukt litt mer penger på den enn kompis har brukt på Mersen sin da men :whistling: Seff bortsett fra innkjøpspris, som gjør Mersen til et pengesluk!

Så moralen er: Gammal Ford holder seg bedre i pris enn nyere Mercedes :D

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

En kamerat kjøpte i `06 en `02 W210. Typisk sølvgrå 220 CDI stv med Executive utstyr, og så traust, kjedelig og behagelig at man må være 69 år for synes at bilen er grom

Vi skjønner at verden er forskjellig, for i januar så hadde jeg letet veldig lenge og fant endelig en kjempefin 02 S210. Typisk sølvgrå 220 CDI stv med avantgarde utstyr. Storkoste meg i den fram til juli, da jeg fikk et god tilbud og kjøpte en S211, typisk sølvgrå 220 CDI med avantgardeutstyr og overlot 210`en til samboer. Skal legges til at jeg nok også brukte endel mer kroner en kompissen din, siden begge bilene aldri har gått som drosjer og fremstår som meget pene med km under 200 og enten du tror det eller ei, absolutt 0 rust. Jeg vurderte ikke engang å kjøpe noen år nyere mondeo til samme pris. Jeg er langt ifra 69 år, men syntes både 210 og 211 er helt sjefsbiler (klart 211 er jo klart hakket bedre :)) og de går alle Forder en høy gang når som helst. Ford er ikke i nærheten engang faktisk.

 

IMAG0978.jpg

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Vel, 211 har i det minste fått et lekkert design :)

Og kansje har de blitt hakket mer underholdende å kjøre slik at også en 61 åring synes den er grom :lol:

 

Og ellers da Breda :) Er det ikke gøyere å ha den svarte Sierra`n?

Så denne nydelige Cosworthen på Jessheim i fjor sommer. Stod parkert i storgata utenfor Haven.

La merke til at den fikk en del nyfikne blikk. Tenkte at eieren er sikkert stolt av den ;)

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Vel, 211 har i det minste fått et lekkert design :)

Og kansje har de blitt hakket mer underholdende å kjøre slik at også en 61 åring synes den er grom :lol:

Ja, designet er jo endel freshere.

Man kjøper ikke en mercedes for at det skal være morsomt å kjøre. Man kjøper for å nyte en tur i bil som i sofaen hjemme.

 

Og ellers da Breda :) Er det ikke gøyere å ha den svarte Sierra`n?

Så denne nydelige Cosworthen på Jessheim i fjor sommer. Stod parkert i storgata utenfor Haven.

La merke til at den fikk en del nyfikne blikk. Tenkte at eieren er sikkert stolt av den ;)

Takk for det:) Klart, sierraen var ufattelig morsom og leken, men det er biler i to forskjellige kategorier. Jeg har ikke bygd sierran for å kjøre komfortmessig på langtur liksom.

Og merca er kjøpt for behagelige langturer, siden jeg pendler endel oslo-sandefjord for tiden.

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Takk for det:) Klart, sierraen var ufattelig morsom og leken, men det er biler i to forskjellige kategorier. Jeg har ikke bygd sierran for å kjøre komfortmessig på langtur liksom.

Og merca er kjøpt for behagelige langturer, siden jeg pendler endel oslo-sandefjord for tiden.

 

Forstår jo det :)

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg bare måtte kaste meg på den her jeg, jeg jobber hos merkeforhandler av ett merke som selger vannvittig mye biler som veldig mange tror er feilfri,men jeg kunne forlenget listen til Brede her jeg med feil som Toyota har,men jeg tenkte bare å si at Ford er ikke være enn Toyota når det kommer til feil på bilene. :) Og joda,Hiace,samt Hilux er gode biler med lite feil,men,men.....det er de modellene.. ;) derfra begynner moroa :o

 

Kundene tror de er feilfrie :lol:

Når de har de på service så bytter verkstedene en haug med deler på garanti uten å si noe til kundene.

Byttemotorene står stablet i bakgården :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Vi skjønner at verden er forskjellig, for i januar så hadde jeg letet veldig lenge og fant endelig en kjempefin 02 S210. Typisk sølvgrå 220 CDI stv med avantgarde utstyr. Storkoste meg i den fram til juli, da jeg fikk et god tilbud og kjøpte en S211, typisk sølvgrå 220 CDI med avantgardeutstyr og overlot 210`en til samboer. Skal legges til at jeg nok også brukte endel mer kroner en kompissen din, siden begge bilene aldri har gått som drosjer og fremstår som meget pene med km under 200 og enten du tror det eller ei, absolutt 0 rust. Jeg vurderte ikke engang å kjøpe noen år nyere mondeo til samme pris. Jeg er langt ifra 69 år, men syntes både 210 og 211 er helt sjefsbiler (klart 211 er jo klart hakket bedre :)) og de går alle Forder en høy gang når som helst. Ford er ikke i nærheten engang faktisk.

 

Ford har heller aldri prøvd å konkurrere med sofabrakka heller da :)

 

Jeg syns også sølvgrå 210 & 211 avantgarde er pene biler :) Kunne helt klart tenkt meg det selv :) For en liten stund siden titta jeg litt på en 00 210 280(?) 4matic, avantgarde, i drosjesølv men med beige interiør og alt var bare helt riktig, ikke gått som taxi :wub: Den ble solgt litt for raskt syns jeg :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Kundene tror de er feilfrie :lol:

Når de har de på service så bytter verkstedene en haug med deler på garanti uten å si noe til kundene.

Byttemotorene står stablet i bakgården :whistling:

 

Men bryr kunden seg hvis man ikke merker noe til det tror du?

Nei, fordi folk flest vil ha noe som starter om morran og tar deg til butikken for å kjøpe melk..

 

Ford har et dårlig rykte, ikke bare i norge.

Fix Or Repair Daily er et internasjonalt uttrykk selv om det ikke stemmer i praksis.

Hvor mange synes Opel er noe særlig f.eks? De er ikke mye værre.

VW er da virkelig ikke noe kvalitetsmerke, men blir nesten sett på som premium light. Hvorfor? Merkevarebygging og opplevd kvlitet..

 

Jeg har hatt en del biler nå og kan ærlig si at de Fordene jeg har hatt har hatt LITE feil, bortsett fra Cosworthen.

Makan til drittbil. Vil påstå at det eneste bra med denne modellen er motoren. Det andre får man leve med.

BMWen er og langt fra feilfri, men følelsen av å kjøre den bilen gjør at jeg er noe tilgivende..

Link to comment
Share on other sites

Men bryr kunden seg hvis man ikke merker noe til det tror du?

Nei, fordi folk flest vil ha noe som starter om morran og tar deg til butikken for å kjøpe melk..

 

Ford har et dårlig rykte, ikke bare i norge.

Fix Or Repair Daily er et internasjonalt uttrykk selv om det ikke stemmer i praksis.

Hvor mange synes Opel er noe særlig f.eks? De er ikke mye værre.

VW er da virkelig ikke noe kvalitetsmerke, men blir nesten sett på som premium light. Hvorfor? Merkevarebygging og opplevd kvlitet..

 

Jeg har hatt en del biler nå og kan ærlig si at de Fordene jeg har hatt har hatt LITE feil, bortsett fra Cosworthen.

Makan til drittbil. Vil påstå at det eneste bra med denne modellen er motoren. Det andre får man leve med.

BMWen er og langt fra feilfri, men følelsen av å kjøre den bilen gjør at jeg er noe tilgivende..

 

Jeg skjønner hva du mener, men når kunden tror de at de kjører rundt i feilfrie biler så blir jo ikke det helt riktig på statestikker over biler med feil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner hva du mener, men når kunden tror de at de kjører rundt i feilfrie biler så blir jo ikke det helt riktig på statestikker over biler med feil.

 

Det er godt mulig - men jeg tror du får noen meget fornøyde bileiere. Og det er nok det viktigste. For biler i klassen som Ford tilbyr så tror jeg dette er alfa og omega. Da disse bilene ikke tilbyr særlig status eller sportyhet.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Det er godt mulig - men jeg tror du får noen meget fornøyde bileiere. Og det er nok det viktigste. For biler i klassen som Ford tilbyr så tror jeg dette er alfa og omega. Da disse bilene ikke tilbyr særlig status eller sportyhet.

 

Nettopp.. For et så etablert merke som Ford så kan det nok bli vanskelig å endre image da det alltid har vært et "melk og brød" produkt.

Link to comment
Share on other sites

Det som har vært den store forskjellen på Toyota,og Ford ta gjerne med de hele gjengen med andre europiske bilmerkene sammtidig det er kundebehandlingen,kommunikasjon og oppfølging når bil er på verksted,og hva som er garanti,reklammasjonsbetinget,og ikke. Ikke minst hvor lenge skal slitedeler holde osv osv. Her har Toyota alltid egentlig alltid vært best,tror ikke mange har noe å utsette på den uttallesen. Toyota har til i nyere tid sagt er det 3 års garanti så er det det på ting,slitedeler har det vært litt opp og ned rundt,men kunde har kommet meget godt ut av det i de fleste tilfeller.Vi kan vel si det sånn at jo mindre en kunde må betale for ting som ryker på bilen jo `bedre` blir den.Altså en fornøyd kunde = En meget god bil(merke) !! ^_^

I Toyota skal kunden prioriteres,og lyttes til når det er noe.Ikke krangle om alt mulig når noe ryker innfor garantitid eller reklammasjonstid. Her har sikkert mange noe å lære av Toyotasystemet.Det går mange rykter rundt hva som Toyota har gjort,og ikke gjort på service,men det står noe om taushetsplikt i min kontrakt så jeg kan ikke si alt jeg vil. -_-

Men som tråd handler om her er Ford en dårlig bil,jeg sliter med å tro det. :) De fleste har ikke egne erfaringer om div merker,det er vel noe i har hørt fra en som kjenner en rykter,og noe gammelt oppgulp fra den gangen det gjerne var mye feil med ett bestemt merke. B)

Det å blande inn Ford Cosworther som en gjorde i en liten `notis` i dette blir vel litt feil,for en orginal Sierra/Escort Cosworth er vel ingen dårlig bil,ikke mye som ryker(ting kan skje ja) når holder serviceintervalene på disse,og kjører man sånn bortimot normalt(Hvis mulig).Tror ikke jeg tar mye feil når jeg sier at steg 1 trimmet Sierra/Escort Cosworth også er en holdbar bil ihht dagens alder på bilen.Etter det er det veldig mye rart som kan skje,da kan det fort bli ``Fiks Og Reperer Daglig`` ;) .Kjørestil har vel mye å si her. :D

Edited by R.S
Link to comment
Share on other sites

Ford har heller aldri prøvd å konkurrere med sofabrakka heller da :)

 

Jeg syns også sølvgrå 210 & 211 avantgarde er pene biler :) Kunne helt klart tenkt meg det selv :) For en liten stund siden titta jeg litt på en 00 210 280(?) 4matic, avantgarde, i drosjesølv men med beige interiør og alt var bare helt riktig, ikke gått som taxi :wub: Den ble solgt litt for raskt syns jeg :)

 

Er bare å kjøpe kameraten min sin det. Gir du han 50.000 blir han glad.

Den har forresten gått ca 160.000 km. Er litt rusten da men..

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...