Jump to content

Bytte av drivakselmansjett


RS|Stian

Recommended Posts

Skal bytte indre drivakselmansjett på venstre side på en Focus mk2 2,0 TDCi 05-modell, men sliter med å få ut selve drivakselen. Har løsnet alt på venstre side så akselen henger løst men den er tydeligvis låst av en segering inne i girkassa. Har lest at man må ut med høyre drivaksel for å få ut venstre, finnes det ingen andre løsninger? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke har sjangs til å få ut bolten som fester demperen i navet på høyre side eller dratt løs mutteren til bærekula, eller rettere sagt den sviver bare rundt og jeg får ikke holdt igjen på noe vis. Skal samtidig bytte støvmansjetter på demperne, derfor må jeg ut med demperen på høyre side også.

 

Tips mottas med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

Fikk det endelig til i dag. Siden jeg ikke klarte å vippe ut akselen fra kassa endte jeg opp med å skjære av mansjetten mens den ennå var montert på bilen, og da var det bare å dra ut akselen med leddet, mao. var det bare huset som satt igjen i kassa. Fikk banket leddet av splingsen på akselen og tredde deretter på ny mansjett. Problemet med å gjøre det på denne måten fant jeg ut når jeg skulle montere akselen på bilen igjen, da kom jeg ikke til med tang for å feste klemma rundt mansjetten. Fikk det til til slutt men det var ikke lett.

Link to comment
Share on other sites

Er man sta nok så går det som regel :)

Tips til neste gang:

Ford har spesialverktøy for å slå fra høyre side,gjennom diffen,men jeg bruker delvis 2 "formanns-jærn" (stooore skrujern):)

Slik at det ikke kniper seg..

Når opphengskuler går rundt,så hjelper det å presse den opp/ ned i festehullet som er kon, jekk,spett e.l. Når man skrur av mutteren:)

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...