tuszi Posted November 17, 2012 Share Posted November 17, 2012 Om man ser bort fra det faktum at dette eksosanlegget ikke har katalysator så er under 0,5 i CO ingen umlighet å oppnå på en "orginal" cosworthmotor uten katalysator.Enkelte verksteder gir feil bare pga det faktumet at du mangler katalysator, og da nytter det ikke.Min som har 87 mod karosseri, og maks lovlig CO opp til 2,5% hadde sist kontroll 0,2 i CO om jeg husker rett. Jeg justerte AFR til det magreste den gikk pent på, som var oppimot 15:1 en plass.3,5 ikke 2,5 før 86 tror jeg det var så er det 4,5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted November 17, 2012 Share Posted November 17, 2012 Mulig det er huskeleif ja. Er vel 8 år siden sist jeg selv utførte en PKK, så noe er nok i glemmeboka. Poenget var uansett at CO var lavere enn kravet for en 90 mod. Det var ikke engang spesielt vanskelig å justere den til det. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted November 17, 2012 Share Posted November 17, 2012 Mye rare regler ja, men det er jo masse av dette, som ikke er gjeldene på en eu kontr. Står jo ikke at vi skal sjekke om luftfilteret er org osv. Hva biltilsynet gjør på ute kontr, er en annen sak selvsagt.Det kan jeg for lite om til å være påståelig, men antar at de som utfører EU kontroller er pliktig til å skrive mangellapp / rapportere om ulovlige ombygginger og definisjonen av dette er omfattende. Montering av hengerfeste er vel ett eks? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted November 18, 2012 Share Posted November 18, 2012 Det kan jeg for lite om til å være påståelig, men antar at de som utfører EU kontroller er pliktig til å skrive mangellapp / rapportere om ulovlige ombygginger og definisjonen av dette er omfattende. Montering av hengerfeste er vel ett eks?når blei det noe som skulle skrives opp? mulig vis bilen ikke har noe i vognkort om hengervekt, men skjønner ikke helt hva du mener her. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted November 19, 2012 Share Posted November 19, 2012 Det kan jeg for lite om til å være påståelig, men antar at de som utfører EU kontroller er pliktig til å skrive mangellapp / rapportere om ulovlige ombygginger og definisjonen av dette er omfattende. Montering av hengerfeste er vel ett eks? Et tilhengerfeste, er ikke noe, som blir ført inn i vognkort ved ettermontering. Det er ikke noen regel ang eu kontrol, som sier at du må sjekke om det er brukt org hengerfeste. Er det byttet motor, så blir det selvsagt en annen ting, den skal jo stemme med vognkort Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghost00 Posted November 25, 2012 Author Share Posted November 25, 2012 Målte støyen i eksosen nå. 104db på 4000rpm. 92.3 db på 2000rpm hehe men dette var med mobil app da, så den er vel ikke 100%.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted November 25, 2012 Share Posted November 25, 2012 Hvordan målte du da?Hvor hadde du måleren i forhold til endestussen? Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghost00 Posted November 25, 2012 Author Share Posted November 25, 2012 Jeg hadde målern ca en halvmeter fra endestuss og i ca 45graders vinkel. hva er foresten grensen på støy? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra_2.9 Posted November 25, 2012 Share Posted November 25, 2012 er det bare å ha på E85 på en hvilken som helst motor uten at det er noe problem? kun for å få ned CO? '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted November 26, 2012 Share Posted November 26, 2012 (edited) . Edited November 17, 2013 by alelys Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted November 26, 2012 Share Posted November 26, 2012 er det bare å ha på E85 på en hvilken som helst motor uten at det er noe problem? kun for å få ned CO?til en viss mengde ja. Litt forskjellig fra bil til bil. Da raser Co ned. Blir det for mye E85, så blir AF feil og problemene kommer. min ville ikke gå på E85. Men når folk snakker om pkk og E85 er det snakk om å fylle 50/50 eller rent E85 på tanken?Med ren E85, så går ikke bilen som vanligvis går på 95/98/99 oktan. Men du kan blande ut og prøve deg fram da det varierer hva hver enkelt motor klarer. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 Er det ikke rundt 20% E85 som bruker å gi ca ønsket resultat da? '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghost00 Posted November 27, 2012 Author Share Posted November 27, 2012 (edited) Fikk den EU godkjent selv med mongoose på Jeg GLISTE når jeg gikk ut fra verksted.. hehe yey Edited November 28, 2012 by Ghost00 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansien Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 Shell på nes du godkjente bilen hos? Pleier å være litt rundt i kantene, innenfor fornuftens grenser, ut i fra hva jeg har erfart med de. '09 Ford Ranger Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 bra du fikk den godkjent, men vis den er litt under tvil godkjenning bør ikkje dette legges ut offentleg... blir litt feil å si takk for den, med at Bt stikker forbi og spør om det er sånn at dei ikkje utfører eu kontroll etter regelverket... trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghost00 Posted November 28, 2012 Author Share Posted November 28, 2012 ja, altså bilen er jo bra, unntatt det eksos anlegget. det er jo bra det å, men skal jo ha på orginalt. da går den jo igjenom uannsett =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8i TIC Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Noen som har erfaring med montering av katalysator på et mongoose anlegg? Jeg var på eu med min i dag og målte 10,8.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Er jo egentlig bare å tig`e på en det Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8i TIC Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Er det noe særlig effekttap å snakke om ved å montere en 3" kat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Noen som har erfaring med montering av katalysator på et mongoose anlegg? Jeg var på eu med min i dag og målte 10,8.. Co % ?? Da trengs det mere enn en cat! Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8i TIC Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Hehe ja 10,8..... Den går på grønndyser.. Skal ha en full service på bilen å bytte alt i tenningsanlegget.. Burde hjelpe litt det og.Veit ikke hvor mye en cat kan hjelpe jeg?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan300 Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Hehe ja 10,8..... Den går på grønndyser.. Skal ha en full service på bilen å bytte alt i tenningsanlegget.. Burde hjelpe litt det og.Veit ikke hvor mye en cat kan hjelpe jeg??Er nok ikke bare tennings systemet.Katalysator vil hjelpe ca 0.2%.Bilen min har 0.5-0.6 uten katalysator,med katalysator 0.4-0.5 tror jeg det var. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Kjør bilen på så mye utblandet E85 den klarer, så raser Co ned. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Trenger nok en grei mengde justering også når du har så mye for høy Co Kontroll av bensintrykk og justering av co-skru, i tillegg til dette du nevner vil nok gjøre et stort utslag Og viss du fortsatt har problemer er innblanding av E85 løsningen Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 CO på 10,8 tilsvarer en AFR på nesten 10,5:1. Noe som er mer drivstoff enn det som er bra. Klarer du å få den til å gå rent med AFR rundt 14,5-14,7 så er CO straks under 0,5 selv uten kat. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now