Jump to content

EU godkjenning med mongoose anlegg


Ghost00

Recommended Posts

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Går helt fint det, så sant bilen er eldre enn 89mod.

Viss ikke må du egentlig ha katalysator.

 

Men når det kommer til avgassmålingen kan man jo fint få ned avgassene ved å fylle litt E85 på tanken før måling.

Men har bilene katalysator org. kan det være de henger seg opp i det.

Det kommer rett og slett litt an på hvem som skal utføre kontrollen :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Noen som har mongoose i vognkortet?

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Biltilsynet godkjenner jo tross alt ombygde Cosworth'er med Mongoose montert.

Men da står det jo i vognkortet etterpå. Og siden han spør om dette, så gjør det rolig ikke det i han sin bil og da er saken en annen.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Nei, det har ikke gjort det i de tilfellene jeg har vært borti.

Hadde forøvrig Ford sin uttalelse om en ombygd vingebil som biltilsynet godkjente for en tid tilbake for en lokal kar.

Og denne hadde Mongoose med 4" ut, og dette eksosanlegget var ikke noe problem i det hele tatt.

Ble tatt bilder og greier, men ble ikke skrevet i vognkortet.

Dette var en god nok erstatningsdel i kontrolløren sine øyne.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ok. Men da føler jeg ihvertfall at det skulle stått i vognkortet, så en annen kontrollant plutselig mener noe annet.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Jeg får krysse fingerne på at den går igjenom med tanke på eksosen. :) meeeen jeg har en backup plan så eu ok blir den uannsett :D hmm jeg kan ikke si jeg er 100% fornøyd med eksosen som den står nå, så må nok kjøpe endel nytt. men vist det ikke er en A4 kar så ruller den ut igjen med glans.. i 2010 ble står det at den ble målt til 0.01 (målt avgass) men dette var nok med orginalt anlegget.

TbwraZY.jpg
Link to comment
Share on other sites

Ok. Men da føler jeg ihvertfall at det skulle stått i vognkortet, så en annen kontrollant plutselig mener noe annet.

 

Helt med på det du sier ja. Men nei, det var visst ikke nødvendig, og dette skulle ikke være noe som skulle henges opp i ved en evt. kontroll. Men man vet jo ALDRI :)

Denne kontrolløren er jo også en kar med god peiling på Cosworth, har bygget en selv bl.a.

Ikke akkurat den første kontrolløren man lurer for å si det sånn :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

støymåling skal vere på alle ved mistanke til for mye lyd... men trur ikkje det skal vere noe problem da cosworth er forhildsvis stille med bra eksosannlegg ved rusing uten belasting...

jeg hadde 99,8DB på 4000rmp, grønndyse oppsett og helt ny mongoose:P

Edited by Smistad

Busskort.

Link to comment
Share on other sites

Min gjekk ikkje gjennom med mongoose , prøvd på 2 forskjellige verksted .

Fekk visning på biltilsynet grunnet effektannlegg og større turbo av de eine verkstede :angry2:

Nei selvsagt ikke, og,

Ja selvsagt. Jeg har snakket med biltilsyn og trafikkstasjon flere ganger og reglene er egentlig absolutte og håpløse.

Det er i utgangspunktet ikke anledning til å gjøre noen endringer eller montere noen uroginale deler. Hvis dette likevel gjøres så SKAL ombyggingen godkjennes av den lokale trafikkstasjonen. Her kan og skal kontolløren kreve dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten om at innmontering av den aktuelle uoriginale delen godkjennes av dem.

 

Jeg kverulerte nok med byrokraten til at vi ble enig om at ny godkjenning etter innmontering av uoriginalt barnesete, uoriginal bilstereo og antanne til radionen ikke var nødvendig, men endring av eksosanlegg og luftfilter m.v. var helt umulig.

 

Husk at de har utformet reglende for å ta fra oss håpet. Ingenting av dette er basert på fornuft, sundt bodevett eller denne type ting.

 

Dette er idioti og sabotering satt i system pga den aktuelle "kundegruppens" tilstand.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nei selvsagt ikke, og,

Ja selvsagt. Jeg har snakket med biltilsyn og trafikkstasjon flere ganger og reglene er egentlig absolutte og håpløse.

Det er i utgangspunktet ikke anledning til å gjøre noen endringer eller montere noen uroginale deler. Hvis dette likevel gjøres så SKAL ombyggingen godkjennes av den lokale trafikkstasjonen. Her kan og skal kontolløren kreve dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten om at innmontering av den aktuelle uoriginale delen godkjennes av dem.

 

Jeg kverulerte nok med byrokraten til at vi ble enig om at ny godkjenning etter innmontering av uoriginalt barnesete, uoriginal bilstereo og antanne til radionen ikke var nødvendig, men endring av eksosanlegg og luftfilter m.v. var helt umulig.

 

Husk at de har utformet reglende for å ta fra oss håpet. Ingenting av dette er basert på fornuft, sundt bodevett eller denne type ting.

 

Dette er idioti og sabotering satt i system pga den aktuelle "kundegruppens" tilstand.

 

Mye rare regler ja, men det er jo masse av dette, som ikke er gjeldene på en eu kontr. Står jo ikke at vi skal sjekke om luftfilteret er org osv. Hva biltilsynet gjør på ute kontr, er en annen sak selvsagt

Link to comment
Share on other sites

Om man ser bort fra det faktum at dette eksosanlegget ikke har katalysator så er under 0,5 i CO ingen umlighet å oppnå på en "orginal" cosworthmotor uten katalysator.

Enkelte verksteder gir feil bare pga det faktumet at du mangler katalysator, og da nytter det ikke.

Min som har 87 mod karosseri, og maks lovlig CO opp til 2,5% hadde sist kontroll 0,2 i CO om jeg husker rett. Jeg justerte AFR til det magreste den gikk pent på, som var oppimot 15:1 en plass.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...