twin turbo Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 (edited) . Edited February 25, 2013 by twin turbo trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 ja som topic, så må eg til med breathersystem på sedanen så da lurer eg på beste måte å lage dette til på... har sett litt på dei vanlege systema, men veit ikkje om dei blir gode nokk eller om det er noke bedre å lage til når ein først driver på. lurer mest på dette første... men vet ikkje heil kor mykje jobb det blir å få tilpassa dette.http://www.autospecialists.co.uk/Cosworth-Grp-A-Oil-separator--Catch-tank---Pro-Series-Satin-Black-Product-935.html ellers er jo dette gode gamle kurant kansje...http://www.burtonpower.com/parts-by-category/engine-components/engine-bay-tanks/bailey-oil-separator-tank-cosworth-mirror-image-bmost16-1.html Nei det der holder ikke skal man tro motorsportsguruene.. wrc breatheren eller spec-r oppsettet skal være det "beste"Men det koster.. Så kan man jo vente litt så erfaringene fra grombyggene her til lands kommer.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted October 23, 2012 Author Share Posted October 23, 2012 (edited) . Edited February 25, 2013 by twin turbo trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Jeg klarte meg jo fint med den vanlige "mirror" tanken som sitter på andre dempertårnet. Med en slange fra toppen og en fra blokka. Dette gikk videre til en tank som samlet opp det som ble åndet fordi jeg kjørte på E85. Da rant ikke oljen tilbake på motor. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Er det ikke mulig å lufte fra begge sider på blokka au? Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Er det ikke mulig å lufte fra begge sider på blokka au? Stemmer det, gjør det selv, med en 3ports breather, fra GGR Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted October 23, 2012 Author Share Posted October 23, 2012 (edited) . Edited February 25, 2013 by twin turbo trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Er det ikke mulig å lufte fra begge sider på blokka au? Jeg har fra begge sider av blokka, 16mm innvendig slanger som går i Baily mirror tank. Har 25mm åndings filter, egen slange til tapping av evnt ånding. Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Står vel litt i denne tråden : http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/57676-avlufting-pa-motor/page__p__544222__hl__breather__fromsearch__1entry544222 1990 Sierra RS Cosworth 4x4 1990 Sierra 2.0 Doch 4x4 2004 Passat tdi 4-motion Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermit racing Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Er det ikke mulig å lufte fra begge sider på blokka au?To utluftinger. En på orginal plass under innsug og en i pluggen bak på blokk under eksosmanofoild.(AN12 slanger)Retur av olje inn i bunnpanne under oljenivå.Da har du et velfungerende luftesystem. RS 3door 4wd cosworth RS mk1escort cosworth RS focus 09 Scorpio 24v cosworth Bmw X5 09 Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 ja den GGR lurte eg litt på også, kor mykje maskinering er det på den 3port systemet? Er ingen maskinering. Skru ut pluggen under eksos, der bankesensor ledningen er festet, kjøp nippel og skru inn der (kjøpte på tess)fjern org nyra, og slå inn nippel der (finner på ebay) og bruk org retur, som går under oljenivå i bunnpanna. Breatheren, har an koplinger hos meg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Er ingen maskinering. Skru ut pluggen under eksos, der bankesensor ledningen er festet, kjøp nippel og skru inn der (kjøpte på tess)fjern org nyra, og slå inn nippel der (finner på ebay) og bruk org retur, som går under oljenivå i bunnpanna. Breatheren, har an koplinger hos meg Er bare 4wd panna som har nippel for retur. Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted October 23, 2012 Author Share Posted October 23, 2012 (edited) . Edited February 25, 2013 by twin turbo trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Jeg klarte meg jo fint med den vanlige "mirror" tanken som sitter på andre dempertårnet. Med en slange fra toppen og en fra blokka. Dette gikk videre til en tank som samlet opp det som ble åndet fordi jeg kjørte på E85. Da rant ikke oljen tilbake på motor. Så lenge man ha skikkelig diameter på slangen fra blokka går jo dette fint det. Regner med du ikke dro 9500rpm som trådstarter tenker å gjøre. Å ånde fra toppen kan skape problemer da.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 er 4x4 så det går bra på denne. men godt poeng.. Jeg mente det var 4x4 du har ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCos2wd Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 er det ikke lønnsomt å ha utlufting fra toppdekselet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted October 23, 2012 Author Share Posted October 23, 2012 (edited) . Edited February 25, 2013 by twin turbo trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Tanken er vel at olja ikke renner så lett ned igjennom topplokket igjen med mye gjennomtrekk. Derfor er det bedre å lufte fra blokka før det trekker opp igjennom topplokk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted October 23, 2012 Author Share Posted October 23, 2012 (edited) . Edited February 25, 2013 by twin turbo trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Det er en kanal i bakkant av topp/blokk som gir en åpning direkte mellom toppen og veivhuset, så teoretisk sett så er det vel samme hvor man tar ut luftingen. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted October 23, 2012 Author Share Posted October 23, 2012 (edited) .. Edited February 25, 2013 by twin turbo trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Tar man fra toppen kan det skapes undertrykk i veivhusventilasjonen som tømmer toppen for olje..Dette har skjedd flere ganger faktisk og er værre med turtallet.. Hva GGR som brukte disse i racing sier.. Why do GGR breathe from the crankcase, & not the cam cover? As explained above, most of the pressure is created in the cylinder block by piston ring blow-by. If the engine is vented from the top, the rush of crankcase pressure to the top of the engine will prevent the oil fed to the cylinder head from draining back into the sump. Admittedly, the oil vapour is more dense in the bottom of the engine, this is why we have the oil / air separators. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 ja men den er vel ikkje åpen inn til selve toppen? Jo, den har direkte åpning rett inn i toppen. Why do GGR breathe from the crankcase, & not the cam cover? As explained above, most of the pressure is created in the cylinder block by piston ring blow-by. If the engine is vented from the top, the rush of crankcase pressure to the top of the engine will prevent the oil fed to the cylinder head from draining back into the sump. Admittedly, the oil vapour is more dense in the bottom of the engine, this is why we have the oil / air separators.I mine øyne da, siden kanalen fra veivhuset har direkte åpning inn i toppen, så vil trykket være like høyt der om man tar ånding fra toppen eller ikke. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 (edited) Jo, den har direkte åpning rett inn i toppen. I mine øyne da, siden kanalen fra veivhuset har direkte åpning inn i toppen, så vil trykket være like høyt der om man tar ånding fra toppen eller ikke. Mener å ha sett litt på den kanalen der før og kom til en annen konklusjon.. får sjekke neste gang motoren er i biter.. Din konklusjon er da at uten å ånde fra toppdekslet vil man sette toppen under trykk? Edit.. Var å sjekket et toppdeksel nå og det hullet du snakker om går ikke inn i toppen men gjennom.. Edited October 23, 2012 by Tore_TJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Mener å ha sett litt på den kanalen der før og kom til en annen konklusjon.. får sjekke neste gang motoren er i biter.. Jeg har en topp liggende her, så kan ta bilder imorgen hvis det er ønskelig. Din konklusjon er da at uten å ånde fra toppdekslet vil man sette toppen under trykk? Så lenge det er åpent mellom veivhuset og toppen, så vil det jo være samme trykk der uansett om man har lufting fra her eller der. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now