Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heisann! Jeg har en Ford Mondeo 2003 modell og har nylig oppdaget ett problem. Det oppstår røyk og lukt av svidd gummi fra undersiden av bilen(framsiden). Det er også en lyd av en vifte noe som jeg regner med er rimelig vanelig, men det oppstår noen ganger en litt hissing lyd, nesten som om noe brenner. Forhåpentligvis er det ikke noe som brenner, har tatt en titt under bilen når problemet oppstår men finner ikke feilen annet enn lukten og røyken. Dette oppstår kun når bilen ikke har vært kjørt, altså når den er kald. Er det noen som har en viss ide om hva dette kan være?

Posted

Webasto dieselvarmeren, starter sikkert under en viss temperatur, og vifta du hører kan tyde på vifta på Webasto.

Det at det alltid skjer når bilen er kald kan også tyde på at det er den, den skal hjelpe motoren med å få opp temperaturen raskere ettersom diesel motorer idag bruker lite drivstoff noe som fører til at motoren utvikler mindre varme det er da Webasto hjelper til.

PS. noen monterer en bryter slik at man kan hindre at den starter opp på småturer, dette kan føre til at den soter mere.

Mvh.

Galaxis

Ford Mondeo Titanium X 2010 2.0 TDCI 140hk MK4 (Panter Black)

Ford Mondeo Ghia 2004 2.0 TDCI 130hk MK3 (INK BLUE)Solgt!

Posted

Så dette er altså ikke noe problem? Virker veldig sært at lyden er såpass høy i tilegg til at det oser røyk ut i forskjellige mengder. Røyken kommer ikke ut med eksosen, men fra framsiden av bilen :s

Posted

Uten å skremme deg for mye så kan det hende du trenger en rens av varmeren din. Lyden er det ikke mye å gjøre noe med, men den skal ikke ryke kraftigere enn att du knapt ser det. Og i de temperaturer som vi har nå enda burde du ikke se røyk overhode. Den starter forøvrig automatisk ved 5 grader eller lavere.

Jeg har selv hatt deffekt brenner på min 06 modell. Da så det ut som bilen sto i brann hver gang jeg parkerte. Brenneren går nemlig ei stund etter du stopper for å brenne ren. Bilen min forsvant nesten i all røyken på kalde dager.

Posted

Uten å skremme deg for mye så kan det hende du trenger en rens av varmeren din. Lyden er det ikke mye å gjøre noe med, men den skal ikke ryke kraftigere enn att du knapt ser det. Og i de temperaturer som vi har nå enda burde du ikke se røyk overhode. Den starter forøvrig automatisk ved 5 grader eller lavere.

Jeg har selv hatt deffekt brenner på min 06 modell. Da så det ut som bilen sto i brann hver gang jeg parkerte. Brenneren går nemlig ei stund etter du stopper for å brenne ren. Bilen min forsvant nesten i all røyken på kalde dager.

Har hatt langt ifra så mye røyk :P Var kun slik at du så det steg litt røyk opp, og i og med at jeg ikke var klar over at det satt en slik varmer i bilen så så det litt skummelt ut. Kan ikkr si det ser sunt ut når man ser litt røyk siger opp fra undersiden av motor rommet. Varmeren har også kun slått inn når det har vært ned mot 0 grader. De to siste dagene nå har det vært 7 grader og da har jeg ikke sett eller hørt noe fra varmeren:)

• 4 months later...
Posted

Fant du ut hva som gjorde dette? Har samme prob, bilen er nesten borte i røyk når jeg starter/avslutter turen :P

• 2 weeks later...