ylvis Posted October 11, 2012 Posted October 11, 2012 har ein escort cossi som bruker mykje olje. spyttar ut i eksos når ein gassar. køyrer lenge utan å trø på og når ein då trør på me den so er det ein del røyk.... tips til kva det kan være? ventiltettningar?turbo? ( er veldig lite slark i den )
Per Olav Posted October 11, 2012 Posted October 11, 2012 Trimmet eller?Går den helt jevnt på tomgang, eller går den litt sånn nesten på tre sylindere? 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>
kleppemachine Posted October 11, 2012 Posted October 11, 2012 (edited) Min brukte endel olje og blårøyk etter motorbremsing. Byttet stempelringer og honet sylindrene. Nå har den ikke brukt noe olje etter 16.000 km ink banekjøring. Edited October 11, 2012 by kleppemachine
Torgeir B Posted October 11, 2012 Posted October 11, 2012 Var ikke noe slark i min Turbonetics e50 heller, men olje tetningene var helt gåen.Mye lyseblå\hvit røyk på gass på drag og motor brems. 86 3dr IS
xXx Posted October 12, 2012 Posted October 12, 2012 mulig slitte stempel fjærer eller blank polerte sylinder vegger ;-) RS Cosworth 1990 Mvh Raymond
grcossie Posted October 12, 2012 Posted October 12, 2012 mulig slitte stempel fjærer eller blank polerte sylinder vegger ;-) Eller ovale sylindrer
Jonny.B Posted October 12, 2012 Posted October 12, 2012 Eller ovale sylindrer Enig der,overdrevet høyt oljeforbruk på YB motor ender bestandig opp med overhaling av bunndel.... Prosjekt Electric orange Cossie
twin turbo Posted October 13, 2012 Posted October 13, 2012 Årsak til ovalesylindree? varme, trykk++ denne motoren er modifisert litt ivertfall. hugsar ikkje akkurat kva som er gjort, men er porta topp jenspeed, meiner den var overhalt bunn på for ein del år tilbake, kva som blei gjort veit eg ikkje. meiner den gjekk på grådyser, eller simens dyser, og rundt 350-400hk, har gått i mange år så att den treng overhaling ettervert er ikkje utrulig... men eiger har vel riktige opplysinger, da eg kjente litt til bil ved forge eiger, nå har eg kun sett den i forbifarten. trehjulsykel
Jonny.B Posted October 13, 2012 Posted October 13, 2012 ARP studs dratt til med 12kg kan gjøre blokka oval også... Prosjekt Electric orange Cossie
ylvis Posted October 13, 2012 Author Posted October 13, 2012 varme, trykk++ denne motoren er modifisert litt ivertfall. hugsar ikkje akkurat kva som er gjort, men er porta topp jenspeed, meiner den var overhalt bunn på for ein del år tilbake, kva som blei gjort veit eg ikkje. meiner den gjekk på grådyser, eller simens dyser, og rundt 350-400hk, har gått i mange år så att den treng overhaling ettervert er ikkje utrulig... men eiger har vel riktige opplysinger, da eg kjente litt til bil ved forge eiger, nå har eg kun sett den i forbifarten. ja stemmer dette :-) har fått litt ventil tikking på tomgang og så om det kan ha ein samenheng? kor bør eg begynne å leite? toppen kan vell berre skruast av med ein gong? gått 190.000kmhadde den ein tur/retur sogndal,bergen med roleg køyring uten for mykjegasspådrag å da brukte den minimalt..så tydlig at det er spesielt under pådrag den bruker..så tyder vell på turbo???turbo har vertfall begynt å rulla noken km.kor skal eg begynne...?
twin turbo Posted October 13, 2012 Posted October 13, 2012 skru av trykkslanger og se om det er mye olje inni der... da får du inntrykk av om det kommer fra den sida av turbo ivertfall, ellers så er det bare å starte opp og ta av oljepåfylling og høre om det er noe gjennomslag, eller vis du har veivhusventilasjonen så ser du om den spytter ut mye og om det er unormalt mye det blåser ut av den. men før du skrur den i filler så trykktest bunndel for å vere sikker... kjedli å demontere alt for ein lett bagatell. trehjulsykel
Ron Posted October 13, 2012 Posted October 13, 2012 har fått litt ventil tikking på tomgang og så om det kan ha ein samenheng? kor bør eg begynne å leite? Jeg ville sjekka oljetrykk, du skal ha 1.8 bar på tomgang ved 80 grader på olja. Ta også en komp test + en sylinderlekasje test, da får du litt bedre oversikt. Av smertelig erfaring burde du belage deg på en totaloverhaling av hele motoren, det KAN hende det er en bagatell i ditt tilfelle, men som sakt så ville jeg leita opp kr til en overhaling av alt. Om du kjører til det ender i ett alvorlig havari, blir alt bare enda dyrere. Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Granada 2.8 Ghia Posted October 15, 2012 Posted October 15, 2012 Uten at jeg skal påberope med noen ekspertise på Cosworth, så kan jeg jo på generelt grunnlag si at jeg ville sjekket oljtrykket som nevnt over her, samt sjekket turbo for oljesøl.Dette at den har begynt å tikke litt kan tyde på redusert oljetrykk, at den spytter olje i eksosen kan tyde på at olja har en lettvinn vei ut i eksosen, og begge disse kan jo skyldes et lite turbohavari. Men igjen, dette kan være alt fra kav utslitt motor, til trøbbel med veivhusventilasjon for det jeg vet. Men jeg ville starta med det over her. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
Stianwang Posted October 15, 2012 Posted October 15, 2012 Ville først sjekka turbo, så tatt det videre derfra
Ghost00 Posted February 3, 2013 Posted February 3, 2013 låner denne jeg. eksosen "spytter" svart guffe på bakken, men det er ikke slark i turbon. hmm toppakning? eller så kan det jo være normalt pga samling av eksos i anlegget?
Ghost00 Posted February 4, 2013 Posted February 4, 2013 (edited) Nesten...... tok ett bilde i stad. da sto den litt på tomgang. (kald motor) Edited February 4, 2013 by Ghost00
twin turbo Posted February 4, 2013 Posted February 4, 2013 normalt... er sot å drit som løsner pga kondens++ trehjulsykel
Cosworth_ftw Posted February 4, 2013 Posted February 4, 2013 (edited) Noen som har opplevd å få kondens mellom turbo og manifolden? Rant godt derfra en gang i tiden, men ikke siden Edited February 4, 2013 by Cosworth_ftw
twin turbo Posted February 4, 2013 Posted February 4, 2013 (edited) Noen som har opplevd å få kondens mellom turbo og manifolden? Rant godt derfra en gang i tiden, men ikke siden spørs hva du meiner, men vis det renner så hadde eg vert nervøs men kan forekomme med litt ja, Edited February 4, 2013 by twin turbo trehjulsykel
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now