Jump to content

Råd vedr. elektrisk bil


Fordman

Recommended Posts

Lurte på om dere kunne gi meg råd vedrørende elektrisk bil.

 

Vi tenker å kjøpe en elektrisk bil (rundt 2000 modell) som bil nummer 2.

Tenker da en en elektrisk bil som ser ut som en vanlig bil (f.eks. Citroen Saxo, Citroen Berlingo, Peugeot 106, VW Golf etc)

Jeg er helt blank på elektrisk og vet ikke hva jeg skal se etter av positive og negative ting.

Har forstått at bilen trenger årlig batterivedlikehold samt at det av og til må byttes (Usikker om det er snakk om hele batteriet eller battericeller)

Hva er lang kjørelengde for en elektrisk bil (er 55.000km langt)

 

Kan dere sette opp en punktliste over ting en må se etter før en kjøper elektrisk bil?

 

På forhånd takk :)

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Hva har dere i budsjett da?

 

Ny batteripakke til disse bilene koster for noen tusen når det må skiftes, samt at rekkevidden er ikke akkurat mye å skryte av.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Hva har dere i budsjett da?

 

Ny batteripakke til disse bilene koster for noen tusen når det må skiftes, samt at rekkevidden er ikke akkurat mye å skryte av.

Budsjett = 40.000 - 50.000 kroner.

Ser at det ligger endel elektriske biler ute til denne prisen innenfor denne årsmodellen.

Trenger ikke enorm rekkevidde, skal bare være en bybil til og fra jobb..

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Tror det er en fordel før dere går til innkjøp av dette, at dere sjekker pris på ny batteripakke og hva som er "levetiden" på batteripakken. Så dere ikke får overaskelsesregning på 40-50.000 kr på nye batterier.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

tror nokk heller jeg ville vurdert en veteranbil med drivstoff gjærrig motor.

Det kan vell ikke bli stort billiger å kjøre elektrisk sammenligna med 0,4 mila? samt forsikring å årsavgift for under 1000 lappen året?

Man slipper jo unna alt av bompenger, alt av dyre avgifter i parkeringshus samt at veiavgiften for en elbil er på 400 kroner.

En veteran er jo gammel og en kommmer nok ikke unna mekking og skifte av deler. I tillegg slipper man ikke bompenger, parkeringsavgifter m.m

Drivstoff i seg selv er jo ikke billig heller...

 

Escort RST WRC og Dolk:

Kan dere utdype litt? Har dere erfaring med elbiler ettersom dere kommer med slike argumenter?

Edited by Fordman

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mekaniker, eller bilelektromekaniker.

 

Men kan ikke du bare kjøpe en sånn el.bil og prøve en sånn, så kan du komme med dine synspunkter om bilen. :)

Edited by Dolk

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mekaniker, eller bilelektromekaniker.

 

Men kan ikke du bare kjøpe en sånn el.bil og prøve en sånn, så kan du komme med dine synspunkter om bilen. :)

Det er jo jeg som spør om synspunkter og håper folk kan komme med det (begrunnede synspunkter)

 

"Hvis du er uvenn med lommeboka skal du bare kjøpe deg en brukt el.bil til 40 000/50 000,- " sier meg faktisk ingenting. Det er du vel enig i? :)

 

Hva er det som er så galt med de elektriske bilene?

Hva er det som fungerer dårlig?

Er det ting som ryker ofte på disse?

Hva er det som er kostbart med disse?

Er det noen positive sider med dem?

etc etc....

Edited by Fordman

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

det eineste positive er vel dei få avgiftene du slipper unda(men kor lenge går det før det kommer andre snikavgifter å henter ut det allikevel?)

nå har eg ikkje sett meg inn i desse elbil, da det lille eg har hatt med dei å gjort og erfaringer fra folk som har prøvd dei har vert negative... dette er kunn eit av nikkedukka stoltenberg og CO bullshit om miljøvennlege ting... men eg skjønner godt att du vil ha ein til bybil da det er positive ting der, men er redd for att gevinsten fort forsvinner med bakdeler som kan dukke opp...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mekaniker, eller bilelektromekaniker.

 

 

Her også.

Og Think ble en ganske stor hit i mitt nærområde pga. Trekantsambandet (bom),

så dermed har jeg sett hvordan desse har gått dukken sakte men sikkert.

MYE problemer, dyre deler, og alt i alt er dette veldig kostbare biler.

Dette med el.biler frem til i dag er mest et samvittighetssak i mine øyne.

Det føles bra å ha en el.bil siden det i manges øyne oppfattes som miljøvennlig.

 

Men det som er realiteten er jo at det å drifte en el.bil med lading etc. (mtp. kraftverkdrift på nattestid etc./import og eksport av kraft) absolutt ikke er så miljøvennlig som alle skal ha det til.

 

Skal en el.bil forurense mindre fra den blir bygget til den blir kastet, så må jo batteripakkene vare i ca 150000km! Dette er i allefall ikke tilfelle i praksis.

Har byttet et stort antall batteripakker på Think, og det er et fåtall som har nærmet seg 100000km.

Er ikke få som har fått flere batteripakker nye faktisk.

Og det er allerede tomt for nye batteripakker, det er rett og slett ikke å få tak i lengre....

 

 

Skal du ha en billig bil som er billig å ha ville jeg MYE heller kjøpt en bil med en liten bensinmotor.

Billig i innkjøp, billig å drifte, billig å reparere etc.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Har en del erfaring med Think, da man i en tidligere jobb fikk i oppdrag å montere fjærbein med H&R fjærer på et bestemt antall biler. Fjærbeina kom for øvrig fra Peugeot (samme som på lille 104). I den forbindelse kjørte man i en kortere periode Think-bil tur retur fra arbeisplassen, til Think fabrikken i Aurskog.

Dette var mens Think satset stort og var på topp i overgangen fra nitti til totusen-tallet. Siden gikk det nedover.. Åkkesom, å kjøre en Think-bil var overraskende greit, og som en rendyrket bybil mener jeg at en brukt el.bil er et suverent valg! Dette var i allefall det klare inntrykket jeg fikk den gangen. Men et stort ankepunkt mot Think i dag er jo som det nevnes batteripakka.

 

De fleste brukte el.biler vil jeg tro sånn noenlunde er verdt pengene. Men som nye er de totalt konkurranse-udyktige. Unntaket er muligens Nissan Leaf.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Think inne på jobben sist vinter, boltene som holder calipperet fast i navet, hadde løsnet på ene siden, og det var ingen gjenger igjen. Resultatet ble skifting av komplett fjærbein, som kom med bemse skive, calipper og hele greia. Ventet i en evighet på delen, som Valtra i Finland har kjøpt opp. Etter dette, solgte eieren bilen.

Leaf selger vi faktisk mye av nå, det er en annen klasse på den enn de andre små el bilene jeg har vært borti

Link to comment
Share on other sites

Har en del erfaring med Think, da man i en tidligere jobb fikk i oppdrag å montere fjærbein med H&R fjærer på et bestemt antall biler. Fjærbeina kom for øvrig fra Peugeot (samme som på lille 104). I den forbindelse kjørte man i en kortere periode Think-bil tur retur fra arbeisplassen, til Think fabrikken i Aurskog.

Dette var mens Think satset stort og var på topp i overgangen fra nitti til totusen-tallet. Siden gikk det nedover.. Åkkesom, å kjøre en Think bil var overraskende greit, og som bybil mener jeg at en brukt el.bil er et suverent valg! Men et stort ankepunkt mot Think er jo som det nevnes batteripakka.

 

De fleste brukte el.biler vil jeg tro sånn noenlunde er verdt pengene. Men som nye er de totalt konkurranse-udyktige. Unntaket er muligens Nissan Leaf.

 

Fjærbein og bremser, bakstilling etc. kommer fra Peugeout 106 ja. Men bremser etc. er ofte problem siden det skjelden blir bremset med fotbrems. Mest motorbrems (lading) som gjelder..

Bakstillinger har det også blitt byttet en del av, siden de ryker i torsjonsinnfestningen på sidene og får stor slakk sideveis.

 

Det er dessverre ikke bare batteripakkene som ryker, dog er dette det dyreste. Det har også blitt byttet en hel haug med ladere,

styringsbokser, etc. Dyre deler som har blitt vanskelige å få tak i. De siste mnd'ene har det blitt mye plukking av deler for å få sammen komplette biler, fra alle de "kondømte" bilene som står uten tilgjengelige deler.

 

Slik det er pr. idag så hadde jeg ALDRI kjøpt en el.bil, heller ikke en ny el.bil.

De sliter som bare juling med å bli kvitt desse nye opphypede el.bilene som japsene lager også. Det står masse biler rundt om på lager som de ikke blir kvitt, fabrikkene legges ned etc.

 

Nei, sånn situasjonen er så er det absolutt ikke noe smart valg å kjøpe el.bil idag., hverken ny eller brukt!

 

Men det blir bedre utover, selvfølgelig.

Men til de aller fleste situasjoner her tillands er man best tjent med å eie en billig bensinbil kontra en el.bil.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Har en del erfaring med Think, da man i en tidligere jobb fikk i oppdrag å montere fjærbein med H&R fjærer på et bestemt antall biler. Fjærbeina kom for øvrig fra Peugeot (samme som på lille 104). I den forbindelse kjørte man i en kortere periode Think-bil tur retur fra arbeisplassen, til Think fabrikken i Aurskog.

Dette var mens Think satset stort og var på topp i overgangen fra nitti til totusen-tallet. Siden gikk det nedover.. Åkkesom, å kjøre en Think bil var overraskende greit, og som bybil mener jeg at en brukt el.bil er et suverent valg! Men et stort ankepunkt mot Think er jo som det nevnes batteripakka.

 

De fleste brukte el.biler vil jeg tro sånn noenlunde er verdt pengene. Men som nye er de totalt konkurranse-udyktige. Unntaket er muligens Nissan Leaf.

 

Fjærbein og bremser, bakstilling etc. kommer fra Peugeout 106 ja. Men bremser etc. er ofte problem siden det skjelden blir bremset med fotbrems. Mest motorbrems (lading) som gjelder..

Bakstillinger har det også blitt byttet en del av, siden de ryker i torsjonsinnfestningen på sidene og får stor slakk sideveis.

 

Det er dessverre ikke bare batteripakkene som ryker, dog er dette det dyreste. Det har også blitt byttet en hel haug med ladere,

styringsbokser, etc. Dyre deler som har blitt vanskelige å få tak i. De siste mnd'ene har det blitt mye plukking av deler for å få sammen komplette biler, fra alle de "kondømte" bilene som står uten tilgjengelige deler.

 

Slik det er pr. idag så hadde jeg ALDRI kjøpt en el.bil, heller ikke en ny el.bil.

De sliter som bare juling med å bli kvitt desse nye opphypede el.bilene som japsene lager også. Det står masse biler rundt om på lager som de ikke blir kvitt, fabrikkene legges ned etc.

 

Nei, sånn situasjonen er så er det absolutt ikke noe smart valg å kjøpe el.bil idag., hverken ny eller brukt!

 

Men det blir bedre utover, selvfølgelig.

Men til de aller fleste situasjoner her tillands er man best tjent med å eie en billig bensinbil kontra en el.bil.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Se her ja, nå ble jeg klokere. Var mange råd her.

Det var faktisk en liten bensiner jeg begynte å kikke etter, men så fristet elektrisk etterhvert...

 

Men det er en ting jeg lurer på... I løpet av innlegget er det bare Think som er blitt nevnt. Hva med de andre merkene? Er det tilsvarende vanskelig å få fått i deler til disse? Varer batteripakkene like kort i dem? Hva koster en batteripakke (sånn omtrentlig)?

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Nå er det Think jeg har førstehåndserfaring med, men vet det har vært en god del plunder med de andre el.bilene også.

De er ikke så populære blant mekanikere fra andre merker de heller for å si det sånn ;)

 

Think er jo helt på trynet mtp. deletilgang siden det er konken, men levetid på batteripakke etc. er like problematisk på alle ja.

Det er ikke mange av desse elbilene med høy km.stand for å si det sånn ;)

 

Nå har jeg ikke ekstakt prisen på batteripakkene, men det er DYRT for å si det sånn ;) Flere titalls tusen..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...