Jump to content

Coilovers Sierra Cosworth 4x4


Rasmus

Recommended Posts

Hei.

 

Har en Sierra 4x4 som jeg har en defekt fjør på. Tenkte og kjøpe meg Coilovers?

 

Men har hørt delte meninger om det på 4x4?

 

Noen som har tips, sider?

 

Hva anbefaler dere?

 

Settet burde være TUV godkjent.

Ford Sierra Cosworth 4x4, 1992

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på hvordan det er med TUV til Sierra 4wd Cosworth, men disse er hvertfall godkjente til Escort Cosworth. Så vidt meg bekjent er det eneste alternativ om man skal ha noe med TUV papirer.

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33947253

 

Det der er vel ikke skikkelig "coilovere"? Kan jo ikke justere høyden bak vel?

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

H&R kitet har separat fjær og demper bak ja og det er derfor det er det eneste TÜV godkjente settet.

Ser stort sett bare fordeler med separat demper/fjær bak.

Belastningen er der bilen er konstruert for å ha det og slipper å "massere" innerskjermen for at det ikke skal ligge å gnisse.

Høyden justerer man greit med å legge puter imellom ala mercedes men det er litt mer knot ja.

 

Jeg har aldri følt behovet for å justere noe hardhet på dette oppsettet heller..

Link to comment
Share on other sites

Det der er vel ikke skikkelig "coilovere"? Kan jo ikke justere høyden bak vel?

 

Nei de er som sagt ikke høydejusterbare bak, men jeg svarte med tanke på hva trådstarter skrev:

 

Settet burde være TUV godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Nei de er som sagt ikke høydejusterbare bak, men jeg svarte med tanke på hva trådstarter skrev:

Er ikke den svarte saken som bakfjærene står på justering da?

Er slik det er på E36 med godkjent justerbart ivertfall.

http://i.imgur.com/TGmL57L.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er ikke den svarte saken som bakfjærene står på justering da?

Er slik det er på E36 med godkjent justerbart ivertfall.

Tror det bare er en gummipute eller noe sånt. Har sett mange andre biler som har justerbar skål som sitter under fjæren, hadde det selv på en bil tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Takk så langt..

 

Men, nå har jeg tatt av skiltene til vinteren. Bilen skal egentlig inn til EU nå, men heg tar den til vårs. Og da tenkte jeg det var besst med noe med TUV papir.. For og få den gjennom EU.. Ikke sikkert alle er like nøye på det men.. Får den går nokk ikke gjennom nå med defekt fjær. Noen som har tips?

Ford Sierra Cosworth 4x4, 1992

Link to comment
Share on other sites

Coilovers er sjef, jeg er veldig fornøyd med mine Gaz Gold. Men hvis du sliter med pkk så må du få tak i noe TUV-godkjente greier. Det er mulig å få gjennom coilovers på pkk dersom de ikke legger merke til det, men da må du i hvertfall ha hjelpefjører så ikke fjørene slipper skålene når bilen heises opp.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Bak bør man vel ikke bruke coilovers i det hele tatt , da dempertoppen/innerskjermen ikke er laget for å bære vekten av bilen.

Ender før eller siden med sprekker og mykt karroseri , og er derfor heller ikke TUV godkjent.

 

Skal dette bli bra , må man sveise inn nytt tårn som har solide forankringer i rammevangen , og bruke stag mellom tårnene med skråstøtte ned til et festepunkt over bakre diff feste.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig å få gjennom coilovers på pkk dersom de ikke legger merke til det

Alt er mulig å få igjennom på pkk hvis de ikke legger merke til det. :9

Men pkk og coilovers er jo ikke akkurat verdens største bekymring da, tar jo 30 min å bytte til vanlig før og etter kontrollen.

 

Bak bør man vel ikke bruke coilovers i det hele tatt , da dempertoppen/innerskjermen ikke er laget for å bære vekten av bilen.

Ender før eller siden med sprekker

Cosworth racing1 har som skrevet lengre opp kjørt med det i 12 år uten tull. Det der er nok sterkt overdrevet da lassevis av biler inkludert meg selv har kjørt med det i åresvis, uten noen form for problemer eller tegn på noe galt. Jeg sjekket over sånn iblant og den er helt fin ennå.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

"Cosworth racing1 har som skrevet lengre opp kjørt med det i 12 år uten tull. Det der er nok sterkt overdrevet da lassevis av biler inkludert meg selv har kjørt med det i åresvis, uten noen form for problemer eller tegn på noe galt. Jeg sjekket over sånn iblant og den er helt fin ennå. "

 

Ja , mulig jeg tar feil , men som sagt så er det vel en grunn til at TUV ikke godkjenner dette.

Og ja , jeg har sett sprekker i bakenden på Sierra.

 

Ville ikke ha gamblet med dette på en bra bil uten å minimum bruke et serøst støttende tårnstag.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

på gata er det ikkje noe problem så lenge karroseri er bar, men i motorsport sammenheng så er tårna forsterket og buret er berende. det var problem med sprekker i tårn uten forsterkinger, men den belastinga som ein rallybil++ får er skjelden att ein vanleg bil blir utsatt for.

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

på gata er det ikkje noe problem så lenge karroseri er bar, men i motorsport sammenheng så er tårna forsterket og buret er berende. det var problem med sprekker i tårn uten forsterkinger, men den belastinga som ein rallybil++ får er skjelden att ein vanleg bil blir utsatt for.

Når så du sist et Sierrakarosseri som virkelig er bra?

Er vel ikke noen hemlighet at det ligger mye rust i plateskjøtene på disse bilene , og 3-dørs karosseriet er rimelig "visklær" i fra fabrikk!

 

Det er det jo selvfølgelig/heldigvis eieren av bilen som bestemmer om han vil gamble, men som alltid er det "better safe than sorry"!

 

Klart bruk og veistandard har mye å si her , men en sesong på Norske bygdeveier kommer fort opp i mot rallybruk ;)

 

Beklager , men jeg tror fortsatt mere på TUV enn vanlige "mannen i gata".

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

det holder ikkje krava, og ford "vet" att tårna er for svake for at dei kan godkjenne dette. men om det blir problem til vanleg så vil eg og si nei, da eg har dette på min, og vet mange som har gått mange år uten problem, men vis eg virkelig skulle belaste den fult ut så ville eg ha forsterka tårn.

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

H&r er fantastisk gode og det er godkjent, eneste godkjent til sierra 4x4 så koffor spør du videre da?

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Bak bør man vel ikke bruke coilovers i det hele tatt , da dempertoppen/innerskjermen ikke er laget for å bære vekten av bilen.

Ender før eller siden med sprekker og mykt karroseri , og er derfor heller ikke TUV godkjent.

 

Skal dette bli bra , må man sveise inn nytt tårn som har solide forankringer i rammevangen , og bruke stag mellom tårnene med skråstøtte ned til et festepunkt over bakre diff feste.

 

Høres jo ut som om bilene er laget av papp! Så lenge bilen er rustfri, og ikke full i rusthull i dempertårnet, ser jeg ikke problemet med coilovere!

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Er det bare og svusje Coiloversene rett på? Om man ser bort fra forsterkinga. Eller kommer det problemer både her og der?

 

Som oftest må en banke litt i rammevangen/hjulhuset bak for å unngå at fjæra skal subbe borti. Har vært borti biler som en omtrent ikke har måtte gjøre noe, mens andre måtte det bankes rimelig friskt. Virker som det varierer litt fra bil til bil hvor mye som må til :) Er ikke noe voldsomt stort inngrep, som syns noe særlig da.. men er greit å være klar over det :)

Edited by HoelRacing

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...