Rasmus Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Hei. Har en Sierra 4x4 som jeg har en defekt fjør på. Tenkte og kjøpe meg Coilovers? Men har hørt delte meninger om det på 4x4? Noen som har tips, sider? Hva anbefaler dere? Settet burde være TUV godkjent. Ford Sierra Cosworth 4x4, 1992 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Har kjørt coilovere i 12 år snart, uten problemer. Så lenge dempertårnene ikke er ihjelrustet blir ikke det er problem. Det som er et problem er at du aldri får coilovere godkjent.. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Er ikke sikker på hvordan det er med TUV til Sierra 4wd Cosworth, men disse er hvertfall godkjente til Escort Cosworth. Så vidt meg bekjent er det eneste alternativ om man skal ha noe med TUV papirer. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33947253 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Er ikke sikker på hvordan det er med TUV til Sierra 4wd Cosworth, men disse er hvertfall godkjente til Escort Cosworth. Så vidt meg bekjent er det eneste alternativ om man skal ha noe med TUV papirer. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33947253 Det der er vel ikke skikkelig "coilovere"? Kan jo ikke justere høyden bak vel? 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 coilovers er vel egentlig enkelt og greit fjør utapå demper... ingen ting anna. men det kittet til escos har vel fortsatt fjørene på org plass bak. trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted October 2, 2012 Share Posted October 2, 2012 coilovers er vel egentlig enkelt og greit fjør utapå demper... ingen ting anna. men det kittet til escos har vel fortsatt fjørene på org plass bak. Ja, og med seperat fjær bak blir det vel ikke coilover heller.. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted October 2, 2012 Share Posted October 2, 2012 H&R kitet har separat fjær og demper bak ja og det er derfor det er det eneste TÜV godkjente settet. Ser stort sett bare fordeler med separat demper/fjær bak. Belastningen er der bilen er konstruert for å ha det og slipper å "massere" innerskjermen for at det ikke skal ligge å gnisse. Høyden justerer man greit med å legge puter imellom ala mercedes men det er litt mer knot ja. Jeg har aldri følt behovet for å justere noe hardhet på dette oppsettet heller.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted October 2, 2012 Share Posted October 2, 2012 Det der er vel ikke skikkelig "coilovere"? Kan jo ikke justere høyden bak vel? Nei de er som sagt ikke høydejusterbare bak, men jeg svarte med tanke på hva trådstarter skrev: Settet burde være TUV godkjent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
adapTECH Posted October 2, 2012 Share Posted October 2, 2012 Nei de er som sagt ikke høydejusterbare bak, men jeg svarte med tanke på hva trådstarter skrev:Er ikke den svarte saken som bakfjærene står på justering da?Er slik det er på E36 med godkjent justerbart ivertfall. http://i.imgur.com/TGmL57L.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted October 2, 2012 Share Posted October 2, 2012 Er ikke den svarte saken som bakfjærene står på justering da?Er slik det er på E36 med godkjent justerbart ivertfall.Tror det bare er en gummipute eller noe sånt. Har sett mange andre biler som har justerbar skål som sitter under fjæren, hadde det selv på en bil tidligere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasmus Posted October 2, 2012 Author Share Posted October 2, 2012 Takk så langt.. Men, nå har jeg tatt av skiltene til vinteren. Bilen skal egentlig inn til EU nå, men heg tar den til vårs. Og da tenkte jeg det var besst med noe med TUV papir.. For og få den gjennom EU.. Ikke sikkert alle er like nøye på det men.. Får den går nokk ikke gjennom nå med defekt fjær. Noen som har tips? Ford Sierra Cosworth 4x4, 1992 Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted October 3, 2012 Share Posted October 3, 2012 Coilovers er sjef, jeg er veldig fornøyd med mine Gaz Gold. Men hvis du sliter med pkk så må du få tak i noe TUV-godkjente greier. Det er mulig å få gjennom coilovers på pkk dersom de ikke legger merke til det, men da må du i hvertfall ha hjelpefjører så ikke fjørene slipper skålene når bilen heises opp. 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted October 3, 2012 Share Posted October 3, 2012 Bak bør man vel ikke bruke coilovers i det hele tatt , da dempertoppen/innerskjermen ikke er laget for å bære vekten av bilen.Ender før eller siden med sprekker og mykt karroseri , og er derfor heller ikke TUV godkjent. Skal dette bli bra , må man sveise inn nytt tårn som har solide forankringer i rammevangen , og bruke stag mellom tårnene med skråstøtte ned til et festepunkt over bakre diff feste. Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted October 3, 2012 Share Posted October 3, 2012 Det er mulig å få gjennom coilovers på pkk dersom de ikke legger merke til detAlt er mulig å få igjennom på pkk hvis de ikke legger merke til det. :9Men pkk og coilovers er jo ikke akkurat verdens største bekymring da, tar jo 30 min å bytte til vanlig før og etter kontrollen. Bak bør man vel ikke bruke coilovers i det hele tatt , da dempertoppen/innerskjermen ikke er laget for å bære vekten av bilen.Ender før eller siden med sprekkerCosworth racing1 har som skrevet lengre opp kjørt med det i 12 år uten tull. Det der er nok sterkt overdrevet da lassevis av biler inkludert meg selv har kjørt med det i åresvis, uten noen form for problemer eller tegn på noe galt. Jeg sjekket over sånn iblant og den er helt fin ennå. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted October 3, 2012 Share Posted October 3, 2012 (edited) "Cosworth racing1 har som skrevet lengre opp kjørt med det i 12 år uten tull. Det der er nok sterkt overdrevet da lassevis av biler inkludert meg selv har kjørt med det i åresvis, uten noen form for problemer eller tegn på noe galt. Jeg sjekket over sånn iblant og den er helt fin ennå. " Ja , mulig jeg tar feil , men som sagt så er det vel en grunn til at TUV ikke godkjenner dette.Og ja , jeg har sett sprekker i bakenden på Sierra. Ville ikke ha gamblet med dette på en bra bil uten å minimum bruke et serøst støttende tårnstag. Edited October 3, 2012 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted October 3, 2012 Share Posted October 3, 2012 på gata er det ikkje noe problem så lenge karroseri er bar, men i motorsport sammenheng så er tårna forsterket og buret er berende. det var problem med sprekker i tårn uten forsterkinger, men den belastinga som ein rallybil++ får er skjelden att ein vanleg bil blir utsatt for. trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted October 3, 2012 Share Posted October 3, 2012 på gata er det ikkje noe problem så lenge karroseri er bar, men i motorsport sammenheng så er tårna forsterket og buret er berende. det var problem med sprekker i tårn uten forsterkinger, men den belastinga som ein rallybil++ får er skjelden att ein vanleg bil blir utsatt for.Når så du sist et Sierrakarosseri som virkelig er bra?Er vel ikke noen hemlighet at det ligger mye rust i plateskjøtene på disse bilene , og 3-dørs karosseriet er rimelig "visklær" i fra fabrikk! Det er det jo selvfølgelig/heldigvis eieren av bilen som bestemmer om han vil gamble, men som alltid er det "better safe than sorry"! Klart bruk og veistandard har mye å si her , men en sesong på Norske bygdeveier kommer fort opp i mot rallybruk Beklager , men jeg tror fortsatt mere på TUV enn vanlige "mannen i gata". Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted October 3, 2012 Share Posted October 3, 2012 det holder ikkje krava, og ford "vet" att tårna er for svake for at dei kan godkjenne dette. men om det blir problem til vanleg så vil eg og si nei, da eg har dette på min, og vet mange som har gått mange år uten problem, men vis eg virkelig skulle belaste den fult ut så ville eg ha forsterka tårn. trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasmus Posted October 3, 2012 Author Share Posted October 3, 2012 Takk! Men vet dere hvor man eventelt kan kjøpe orginalt? eller om jeg skulle velge senkefjører og dempere, hva anbefaler dere da, på en 4x4?=) Ford Sierra Cosworth 4x4, 1992 Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted October 3, 2012 Share Posted October 3, 2012 H&r er fantastisk gode og det er godkjent, eneste godkjent til sierra 4x4 så koffor spør du videre da? Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted October 3, 2012 Share Posted October 3, 2012 Bak bør man vel ikke bruke coilovers i det hele tatt , da dempertoppen/innerskjermen ikke er laget for å bære vekten av bilen.Ender før eller siden med sprekker og mykt karroseri , og er derfor heller ikke TUV godkjent. Skal dette bli bra , må man sveise inn nytt tårn som har solide forankringer i rammevangen , og bruke stag mellom tårnene med skråstøtte ned til et festepunkt over bakre diff feste. Høres jo ut som om bilene er laget av papp! Så lenge bilen er rustfri, og ikke full i rusthull i dempertårnet, ser jeg ikke problemet med coilovere! 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasmus Posted October 4, 2012 Author Share Posted October 4, 2012 Er det bare og svusje Coiloversene rett på? Om man ser bort fra forsterkinga. Eller kommer det problemer både her og der? Ford Sierra Cosworth 4x4, 1992 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rasmus Posted October 4, 2012 Author Share Posted October 4, 2012 Er det bare og svusje Coiloversene rett på? Om man ser bort fra forsterkinga. Eller kommer det problemer både her og der? Ford Sierra Cosworth 4x4, 1992 Link to comment Share on other sites More sharing options...
HoelRacing Posted October 4, 2012 Share Posted October 4, 2012 (edited) Er det bare og svusje Coiloversene rett på? Om man ser bort fra forsterkinga. Eller kommer det problemer både her og der? Som oftest må en banke litt i rammevangen/hjulhuset bak for å unngå at fjæra skal subbe borti. Har vært borti biler som en omtrent ikke har måtte gjøre noe, mens andre måtte det bankes rimelig friskt. Virker som det varierer litt fra bil til bil hvor mye som må til Er ikke noe voldsomt stort inngrep, som syns noe særlig da.. men er greit å være klar over det Edited October 4, 2012 by HoelRacing 92' Ford Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted October 4, 2012 Share Posted October 4, 2012 Mine satt jeg bare på og skrudde fast. Ingen problemer.. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now