Hardangermannen Posted September 30, 2012 Posted September 30, 2012 Ser på tuning sider at man kan chippe opp 140 hesteren med langt mer hestekrefter og mye mer dreiemoment enn hva man kan med 136 Hesters motoren. Hva er hovedforskjellene på disse to motorene ? Har selv den 140 Hk motoren i min 2012 modell.
Hardangermannen Posted September 30, 2012 Author Posted September 30, 2012 BSR tilbyr tuning til Ford Kuga 2.0TDCi 136/140/163HK. Tuningen utføres enkelt via PPC, og tar bare et par minutter. Du kan når som helst velge mellom tunet eller original innstilling på bilen, uten å åpne panseret. Oppgraderingen gir deg:2.0TDCi 136: 166Hk/386Nm2.0TDCi 140: 199Hk/386Nm2.0TDCi 163: 199Hk/386Nm
Stianwang Posted October 1, 2012 Posted October 1, 2012 Ville jo tippe at hovedforskjellen her er Turboen, som du ser kan du chippe 140 og 163hk til akkurat det samme.. da er nok 140hken bare en "nedjustert" utgave av 163hken !
grcossie Posted October 1, 2012 Posted October 1, 2012 (edited) 140hk er euro5 motor, med bla annet innsug. Turboen er et skille på i 2010, men brukes samme turbo på alle effektene Edited October 1, 2012 by grcossie
Hardangermannen Posted October 1, 2012 Author Posted October 1, 2012 Ja, da skulle jo BSR tuning være det mest optimale på denne motoren og bilen. De tar jo høyde for 4 x 4 regenerering av partikkelfilter etc. samt gir de garanti på 120 000 km
Strutlur Posted October 15, 2012 Posted October 15, 2012 Er det noen som med hånda på hjertet kan si at de føler at trimming er verdt det?Statistikken sier visstnok at folk som chipper én bil, ikke nødvendigvis gjør det på sin neste bil. De som har chippet skryter uhemmet, og de som ev. opplever problemer sier ingen ting. Jeg tenker kun biler til normalt bruk. Racing og trimming utover enkel chipping er noe helt annet mener jeg, eller bruk til regelrett råning er også noe annet etter mitt syn. Jeg tenker normal bilkjøring. Av folk jeg kjenner såpass at jeg stoler på det de sier, er det flest som chippet da dette fenomenet kom for alvor, eller da de kjøpte sin første turbodiesel av nyere modell, men har latt være på senere biler. De som chipper har ofte også bilene relativt kort tid, så derav sier heller ikke historiene noe om ev. problemer på sikt. Det vi vet er at nyere dieselbiler ofte får trøbbel med dyser og turbo, etc. fra 150.000km og oppover, selvfølgelig med mange unntak. Hvor mange av disse var chippet på en eller annen måte, og hvordan påvirket det ev. positivt eller negativt? Og hvor mange som chipper kjører slik at de benytter de ekstra kreftene i praksis i daglig bruk? Og kjøre bilen på max sliter jo uansett, og ekstra max da? Så er det dette med partikkelfilter. Jeg har allerede fått byttet mitt pga av problemer med kulde og egr. Nå er garantien utgått, men jeg har kjøpsloven. Biler som er chippet og som ikke har partikkelfilter, ryker normalt definitivt mer enn de som ikke er chippet. Jeg blir jo fristet. Mer power er jo alltid fristende, men til daglig må jeg si at jeg ikke føler det er preserende. Kugaen har jo bra trøkk som det er, drar campingvogna lett som bare det, er ganske nøysom på forbruket, og har mer enn nok power til de aller fleste forbikjøringer. Jeg er ikke noen prest i trafikken. Hva er det med chipping som er verdt ca 7-8.000,-, og ev. risiko for bråk med forhandler om ev. garantier, og videre ev. bråk med forsikringsselskap om uhellet skulle være ute? Bare nysgjerrig. Skal ikke dømme noen :-) 2014 Ford Kuga Titanium X 140hk2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk
Granada 2.8 Ghia Posted October 15, 2012 Posted October 15, 2012 En del av dem som har trimmet bilene med såkallte powerbokser, har kanskje innsett at selv om det står ett lavt forbruk i kjørekomputeren, betyr ikke dette at bilen bruker lite, de fleste CR motorer blir trimmet med øking av railtrykk eller dyseåpning, uten at ECU veit om det. Boksen veit lite om forholdene utenfor ledningene den er koblet inn på. Dette resulterer fort i feilkoder, unødig soting, kanskje feil kaldstartsprogram, høyere slitasje på dyser, feilvisning i kjørekomputer med mere.Dette har jeg prøvd å forklare mange som er kjempefornøyde med trimboksene sin, men ingen får det inn i hodet sitt, de nekter å forstå det."åsså bruker den så mye mindre" En omprogrammering vet alt bilens ECU normalt ville visst, og ett program som er vellagd vil fungere mye bedre, dog er det vel ett fåtall som vet så mye om akkurat den motoren i den bilen bedre enn de som laget akkurat den motoren og den bilen, så kompromisser tror jeg man MÅ inngå, kanskje disse kompromissene blir verre mer tiden ;-) Den eneste måten å få en motor til å gå billigere og bedre på samme turtall, det er å endre innsprøytningstidspunktet, tidligere, dette gir høyere forbrenningstemperatur, og høyere NOx-verdier, og ikke minst større termisk påvirkning av motoren, dette gjør ikke powerbokser. Dermed forurenser bilen mere enn den har lov til, og er nok ikke usannsnlig at avgasstester for dieselbiler blir mere omfattende enn røykgasstesten med årene. Skulle jeg trimmet en CR-motor, ville jeg nok gått for en seriøs omprogrammering, dette kan gi mye krefter, avhengig av hvor store kompromisser man inngår, driter man i miljø, kan dette gi mere krefter, lavere forbruk, korrekt visning i kjørekomputer, men fremdeles ikke noen større senking av motors levetid, driter man i miljø, lang levetid, drivverk, og kanskje til og med endre litt på hardware, kan man øke effekten veldig drastisk oppover. Men man må være klar over at man inngår kompromisser ved slik trimming, det er bare en stor fordel at man vet hvilke kompromisser man inngår, og det er det ikke alltid Geir Nedlastningsvik ved Bakgårdsgata Mopedverksted og Engine-tuning AS kan skjønne selv heller, siden hann bare laster ned din orginale programvare, sender den på mail til Tyskland(eller Korea, Kina eller noe sånt), og får en modifisert programvare tilbake fra noen som ikke aner hvor kald temperatur vi forventer problemfri kladstart i norge. Derfor bør man være ytterst forsiktig med hvem man lar trimme bilen sin. Man bør også være klar over at programvaren blir skiftet ut på service noen ganger, og da nytter det ikke å klage på verkstedet at bilen går mye dårligere etterpå. Så man er i grunnen avhengig av ett merkeverksted som kan vite at bilen er tuklet med og ikke sier dette videre... `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
Hardangermannen Posted October 15, 2012 Author Posted October 15, 2012 BSR har holdt på i årevis med Volvo motorer og Volvo har anbefalt dem om man vil oppgradere bilen, avgiftene og vognkortet. PPC fra BSR på Volvo er enkel å bruke og man laster tilbake orginal program like før service. Det var samme opplegg de gjorde på Kuga motoren også.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now