Etern1ty Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 Hei. Har en Mustang som jeg skal ha hel lakkert, og jeg er veldig grønn på hva jeg skal gjøre før den skal lakkes (jo mer jeg gjør selv jo mer penger sparer jeg)... Jeg har null erfaring med sparkling. Noen som kan skrive en simpel guide? vet at jeg må demontere et par ting og maskere en del andre ting, men hva med nedpuss, grunning, osv? mvh 1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg1969 Ford Taunus 12M (solgt)1993 Ford Escort RS2000 (solgt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 Hvis du aldri har gjort det før så hadde eg nok fått tak i noen gamle bulka bildører å prøva meg fram på først! Det er så nøye, å så mye jobb at du tror det ikkje før du får se det! The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 Jeg strekker meg ennå lengre og sier at hvis du ikke har gjort det før, så bruker du heller tiden din på å skaffe kronene han skal ha ekstra for å ta grunnarbeidet. Grunnarbeidet er kjempeavgjørende for hvordan resultatet blir. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dolk Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 Grunnarbeide er egentlig hele lakkeringen, selve sprøytingen er ingen kunst, det kan selv min bestemor klare. Mitt råd, vær heller med og se hva som blir gjort enn an du begynner med det selv. Hilens X-bil-lakkerer. -Rs Cosworth- Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 Han spørr hvordan han skal gå frem, ikke en haug med motgang hehe Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 Ja, og måten å gå fram på er å ikke prøve dette på en seriøs jobb første gang han gjør det. Derfor får han hjelp til å gjøre en smart ting, istedetfor å drite deg ut. Det er ikke motgang, det kalles å være hyggelig. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 Joa ser den, men jeg er like int å vite fremgangsmåten da jeg skal lakke prosjektet mitt selv, finishen trenger ikke være 100% da jeg mest sansynlig havner i sandfela en eller annen gang hehe Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
"Lakkelars" Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 Kan prøve forklare (men kan hende jeg har glemt noe og husker ikke fullt detaljer) håper noen legger til om jeg har glemt no Skaff ei bulka dør eller 3 som Tommen sier.Kjøp inn noe slipe papir i forskjellige grovheter (p240-p1000) alt ettersom hvor fint du vil prøve å gjøre testen selv...Sparkel,feks biltema spraygrunning, spraylakk fra feks biltema, og kansskje en slipefyller. Oppskrift grovt gjort (kanskje jeg har glemt noe også)slip ned døra med P320 til ujevnheter og rust forsvinner, er det rustporer burde det sandblåses.Når du ikke ser tegn til skader i lakken og ingen rust kan du legge sparkel i småbulker, er det større bulker burde de bankes ut med mothold og hammer. Eventuelt også krympes tilbake men så langt inn i faget går vi ikke:) Vask annleggsflaten og deretter påfør sparkel. La dette tørke,slip ned med slipekloss og fortsatt grovt slipepapir.Legg på nytt lag og slip ned atter en gang og fortsett til du har blitt bulken, sparkellaget skal ikke være tykkere enn 1mm? (rett meg gjerne om det er feil)avslutt sparkeljobben med P500? Vask deretter med tynner og påfør grunning på døra (blsnke metallflekker,oppå sparkelen)Legg tynne lag grunningDeretter legger du slipefyller i en grei mengde (skal se at det flyter utover men ikke renner)Legg 3 lag...første laget støver du bare på,lar det tørke for så legge feitere lag i runde 2 Slip ned slipefyller'n med kloss og P350-400 og avslutt for hånd med P600 på basic kjip hvit eller svart farge uten metallic og avslutt på minst P800 på metallic lakk.Vask med tynner eller silicon fjernerDa er du klar for å legge selve lakken. Lykke til! Mvh Morten 2005 focus 2.0 sport combi MS design1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT 3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 Grunnarbeide er egentlig hele lakkeringen, selve sprøytingen er ingen kunst, det kan selv min bestemor klare. Mitt råd, vær heller med og se hva som blir gjort enn an du begynner med det selv. Hilens X-bil-lakkerer. Hehe.. DET var nå litt overdrevet. Hvis du ikke ser forskjell på når en amatør har lakket, og en profesjonell, bør du vurdere briller 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dolk Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 Hehe.. DET var nå litt overdrevet. Hvis du ikke ser forskjell på når en amatør har lakket, og en profesjonell, bør du vurdere briller Min bestemor var flink hun. -Rs Cosworth- Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.D.Wernberg Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 Mye enig med "lakkelars" her. Bortsett fra grovheta på papir. Dette ser du veldig ann når du sliper (kommer også ann på om du sliper for hånd eller maskin, derav vil jeg anbefale maskin ved nedsliping, hvor du sparer en hel del med tid. Ps! ikke kantkjør maskina på store flater!) Om bilen er langt ifra pen i lakken ville jeg brukt p120, med dette sliper du vekk hakk og rust (ved rust bør det sandblåses som nevnt over)derav kan du gå på med p240 og slipe ut randsonene dine ( det vil si at du skal slipe alt jevt til du ikke kjenner overgangen fra lakk til bar plate. Så rett ut alle bulker mest mulig, vask med silicon fjerner da denne er mildere enn tynner og legg så sparkel. Avhengig av hvor pent du legger sparkel, antagelig ikke av fineste kvalitet de første gangene, men det lærer du fort;) slip med p120/180 til du får inn rettningen du vil ha på sparkelen, gå så over med p240. Overgang mellom sparkel og lakk skal flyte inn i hverandre, altså heller ikke kjennes. (her får du igjen senere ved topsjiktet om du slurver) Legg grunning-ikke slipes. også slipfyller (IKKE primer, IKKE sealer, men SLIPFYLLER. Kjært barn har desverre fått mange navn)Denne skal bygge opp sjiktet og jevne evt. ugjevnheter, denne legger du i flere lag om nødvenig og puss helst for hånd da maskin for nybegynnere kan bli røft, her kan du gå på med p800 og til slutt p1000/1200 om du vil tørrslipe eller våtslipe er opp til deg:) vask med siliconfjerner før sparkling og grunning, og evt. før fyller om du har en 2k grunning som tåler siliconfjerner'n. Skaff deg en sikkelig slipekloss, maskin (biltema f.eks) og sparkelspadene på europris (bruker ikke anna) samt en gummisparkel (biltema) Goodluck! Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 Ka gjør man feks inni bilen og motorrommet? Må allt rubbes ned eller bare å sprøyta på??? Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 Ka gjør man feks inni bilen og motorrommet? Må allt rubbes ned eller bare å sprøyta på??? Du må minimum gå over alt med scotch pad, lakken trenger noe å hefte i. Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 (edited) alt som skal lakkes må slipes, vaskes, slør syregrunning for heft, epoksygrunning eller anna 2k rusthindrende og forseglende grunning, eventuelt lakk "vått i vått" eller vent til den er skikkelig tør og finslip/vannslip der det skal vere skikkelig finish. (grunning er selfølgelig litt varierende utifra kva matreal som skal lakkes) og ikkje matt ned alt for så å vente med vask og lakkering da det vil da ikkje hefte skikkelig da "lakken lukker seg igjen" og ja selve sprøytinga er ikkje det verste, men selfølgelig må du også der vite kva du driver med for skikkelig finish... men er grunnarbeidet som er mest avgjørende for resultat... og for skikkelig finish så er støvsuger på slipeutstyr noe forbanna dritt...(her er sikkert mange som er totalt ueinige, men sånn er det bare) Edited September 28, 2012 by twin turbo trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
"Lakkelars" Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 støvsuger på slipeutstyret funker gull det syntes jeg...MEN pass for all del på at slangen ikke kommer i kontakt med stykket du jobber på... og begynn på ei sliten dør som første svaret var oppe i tråden her. og ikke hiv deg rundt på e hel bil i starten når du skal lakkere Mvh Morten 2005 focus 2.0 sport combi MS design1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT 3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 Ingen her som har nevnt jobben med å demontere alt av lister, deksler, glass, håndtak, plast, fangere, etc...Om man velger å sette bort all jobben med grunnarbeid og lakk så er det alikevel mye å spare på å ta demontering/vask/monteringsjobben selv. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted September 28, 2012 Share Posted September 28, 2012 Det har trådstarter selv nevnt i første post 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
_ford Posted September 30, 2012 Share Posted September 30, 2012 Kan begynne med og stille deg spørsmålet om hva som er målet med lakkeringen av bilen da,strøken eller bare ny farge? For dette er jo veldig avgjørende om du i det heletatt skal gjøre noe selv.... Uten om demontering,for det er jo stortsett plankekjøring om du kan og skru litt. Og skal bilen lakkeres innvendig eller er det kun utvendig? alt som skal lakkes må slipes, vaskes, slør syregrunning for heft, epoksygrunning eller anna 2k rusthindrende og forseglende grunning, eventuelt lakk "vått i vått" eller vent til den er skikkelig tør og finslip/vannslip der det skal vere skikkelig finish. (grunning er selfølgelig litt varierende utifra kva matreal som skal lakkes) og ikkje matt ned alt for så å vente med vask og lakkering da det vil da ikkje hefte skikkelig da "lakken lukker seg igjen" og ja selve sprøytinga er ikkje det verste, men selfølgelig må du også der vite kva du driver med for skikkelig finish... men er grunnarbeidet som er mest avgjørende for resultat... og for skikkelig finish så er støvsuger på slipeutstyr noe forbanna dritt...(her er sikkert mange som er totalt ueinige, men sånn er det bare) Her må du begrunne hvorfor støvsuger på slipe utstyret er noe dritt,for det høres jo ikke helt logisk ut? Støvsuger/avsug på slipemaskiner er bare en stor fordel for både den som skal slipe,og på resultatet av jobben.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted September 30, 2012 Share Posted September 30, 2012 Ikke noe galt med oppskriftene deres, men for en som aldri har gjort grunnarbeidet selv vil det garantert føre til veldig urolige plateflater. Har sett en del eksempler på biler som særlig i lettskyet vær ser ut som takras! Ganske sikkert slipt mer eller mindre ned til stålet, gjerne med maskin, for så å bli finpusset etter fyllgrunning med gradvis finere korning, etc. Slik type grunnarbeid krever seff mye trening og godt innøvd slipe/pusseteknikk! Skal man for første gang gjøre klar en gammel bil til lakkering sparer man seg selv for mye ergelse hvis man bytter ut de karosserideler som man ser krever mye jobb. Vurder hver enkelt karosseridel nøye i forhold til egen kompetanse. Og når bilen er nylakkert kan man skryte av å ha finrettet og pusset hele bilen selv til perfekt finish, selv om man i virkeligheten ikke har gjort stort annet enn å matte ned strøkne karosseideler for hånd med 600-800 papir og vann Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Kan begynne med og stille deg spørsmålet om hva som er målet med lakkeringen av bilen da,strøken eller bare ny farge? For dette er jo veldig avgjørende om du i det heletatt skal gjøre noe selv.... Uten om demontering,for det er jo stortsett plankekjøring om du kan og skru litt. Og skal bilen lakkeres innvendig eller er det kun utvendig? Her må du begrunne hvorfor støvsuger på slipe utstyret er noe dritt,for det høres jo ikke helt logisk ut? Støvsuger/avsug på slipemaskiner er bare en stor fordel for både den som skal slipe,og på resultatet av jobben.... støvsugeren suger selfølgelig slipeutstyret ned mot det som blir slipt på... når ein skal slipe for javnheit og riktige former er pussekloss/rondell++ avhenging av å gå fritt for å få det rett. det hjelper ikkje att utstyret blir sugd nedi ujavnheitene som er der for da blir dei med heile vegen... støvsugeren er kun eit hms produkt. men eg lurer på korfor du meiner resultatet blir bedre med støvsuger??? trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
_ford Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 støvsugeren suger selfølgelig slipeutstyret ned mot det som blir slipt på... når ein skal slipe for javnheit og riktige former er pussekloss/rondell++ avhenging av å gå fritt for å få det rett. det hjelper ikkje att utstyret blir sugd nedi ujavnheitene som er der for da blir dei med heile vegen... støvsugeren er kun eit hms produkt. men eg lurer på korfor du meiner resultatet blir bedre med støvsuger??? Da skal man jo ha rimelig bra avsug om dette skal bli noe problem.... Og når du skal planslipe bruker du jo kloss og denne er jo i seg selv helt plan så det er jo ikke mulig at denne skal bli sugd ned på noen feil måte. Og resultatet blir bedre for du slipper for det første alt støvet noe som er en lakkerers værste venn,du slipper at papiret tetter seg og at det evt blir støv klumper i papiret som igjen lager merker. Men det er vel smak og behag her og da som alt annet.Men jeg ville nok godt for avsug på slipeutstyret Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Da skal man jo ha rimelig bra avsug om dette skal bli noe problem.... Og når du skal planslipe bruker du jo kloss og denne er jo i seg selv helt plan så det er jo ikke mulig at denne skal bli sugd ned på noen feil måte. Og resultatet blir bedre for du slipper for det første alt støvet noe som er en lakkerers værste venn,du slipper at papiret tetter seg og at det evt blir støv klumper i papiret som igjen lager merker. Men det er vel smak og behag her og da som alt annet.Men jeg ville nok godt for avsug på slipeutstyret velvel... eg ser den med støvet(blir mindre vaske jobb for lat ubrukli lakkerer da), men dette er ikkje eit problem sålenge bil blir blåst og vaska skikkelig før lakk... dette med klumper og papiret tetter seg har dessa j.. utstyrpushera prata om hver gang, men eg har aldri hatt det problemet.. men selfølgelig ved bruk av drittprodukter som ikkje blir heilt tørt så kan det klabbe seg.. og når det gjelder dritt som fester seg og lager striper vil eg nå si att det problemet blei større med enn uten sucker. men på valeg til dagleg opprettingsjobb er dette ikkje eit problem uansett egentli, men eg meiner uansett det at ved 100% javn er suger ikkje akktuel. Eg meiner dette kun er eit kompromis pga HMS ikkje noe anna. trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now