Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en Focus, 2009 1,6 TCDI, 109 HK.

Ser det finnes flere måter å tune den motoren til 140 HK, men ingen av dem ser helt lovlige og legitime ut.

Finnes det en mulighet å få gjort dette lovlig? Slik at man får papirene i orden, og bevare garanti etc?

Posted

Hvis du betaler avgift for effektøkningen, og godkjenner bilen hos statens vegvesen med ny effekt, så er det helt lovlig.

Garantien kan du nok se langt etter.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Posted

og er vel såpas høy avgift per ekstra hk at det utgår å tune bilen med chip og vise den?

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Posted (edited)

og er vel såpas høy avgift per ekstra hk at det utgår å tune bilen med chip og vise den?

En økning av 30 hk med chip på bilen min koster 2234 kroner.

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Posted

er det prisen for chip eller hk avgiften?

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Posted

Skjønner ikke poenget med å få effekten i vognkortet og betale avgift. Ingen kan bevise at bilen din har mer hk enn du allerede har betalt for når bilen var ny.

Over til fienden...

Posted (edited)

er det prisen for chip eller hk avgiften?

Det er avgiften til staten.

 

Ingen kan bevise at bilen din har mer hk enn du allerede har betalt for når bilen var ny.

Hvorfor kan de ikke det?

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Posted

Det er avgiften til staten.

 

 

Hvorfor kan de ikke det?

 

Da har vel bilen din vært over 10 år i norge. Avgiften blir mindre jo lengre bilen har vært registrert i landet.

 

Det er vel fremdeles noen som påstår at staten ikke har utstyr til å lovlig måle effekten i bilen din og blabla.. hvordan dette fungerer i praksis vet jeg ikke.. Men å bevise at en bil er chippa er nå en smal sak via diagnoseporten på en ny bil..

Posted

Men å bevise at en bil er chippa er nå en smal sak via diagnoseporten på en ny bil..

 

Forklar! Og jeg regner med det at du er biltekniker/bilmekaniker.

-Rs Cosworth-

Posted

Da har vel bilen din vært over 10 år i norge. Avgiften blir mindre jo lengre bilen har vært registrert i landet.

Nei, bilen er registrert 2005 i norge. Det koster ikke så mye som alle skal ha det til.

Effektavgift betaler man jo ikke i det hele tatt når bilen er over 10 år.

 

Det er vel fremdeles noen som påstår at staten ikke har utstyr til å lovlig måle effekten i bilen din og blabla.. hvordan dette fungerer i praksis vet jeg ikke.. Men å bevise at en bil er chippa er nå en smal sak via diagnoseporten på en ny bil..

Det om de har godkjent sted for å sjekke dette skal jeg ikke legge meg inn i. Det at det går an å finne chip via obd2 kontakten funker på noen chip og ikke på andre. Men det å faktisk finne ut om den er chippet eller ikke er null problem hvis man først går inn for det og legger litt i det. Men om de faktisk kan bruke den infoen til noe er jo en annen sak. Men jeg tror uansett at det kan være lett å miste skiltene sine, hvis BT for eks tar med bilen din til merkeforhandler hvor de omprogrammerer ecu til standard, og ved test etterpå finner ut at bilen ryker mindre, har endel mindre trykk på drivstoffgalleriet og turboen og plutselig går endel tregere opp til 100 km/t. Alt taler jo da for at den er trimmet. Om det er "godkjent" for å gjøre noe er usikkert, men tror nok uansett at kaoset starter da.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Posted

Har hatt chip i min c-max med 2.0 tdci, i min blir det rett og slett for mye moment og den spinner ut...

 

Har flere ganger forsøkt å "finne" chip via diagnose men har pr dags dato ikke klart det.

 

Chip "øker" jo bare trykket på railen, så ved fullt pådrag så kan nok for høyt trykk ses..

 

Har chip liggende, noen som vil kjøpe :)

 

Går på Ford, Volvo og sikkert flere til :)

Har testa den på maks i en focus 1,6 tdci sparket noe sykt, hvor sundt det var nja :)

S-Max AWD 2016


 

Posted

Har hatt chip i min c-max med 2.0 tdci, i min blir det rett og slett for mye moment og den spinner ut...

 

Har flere ganger forsøkt å "finne" chip via diagnose men har pr dags dato ikke klart det.

 

Chip "øker" jo bare trykket på railen, så ved fullt pådrag så kan nok for høyt trykk ses..

 

Har chip liggende, noen som vil kjøpe :)

 

Går på Ford, Volvo og sikkert flere til :)

Har testa den på maks i en focus 1,6 tdci sparket noe sykt, hvor sundt det var nja :)

 

 

Brukte du samme chipen på 2literen og 1,6èn ? De er jo ikke beregnet for det. En chip kan gjøre mye annet enn å bare øke rail trykket, slik som power bokser ofte gjør.

Finnes mangen typer diagnose trim til C-max, som for eksempel Bluefin http://www.superchips.co.uk/

Posted

Brukte du samme chipen på 2literen og 1,6èn ? De er jo ikke beregnet for det. En chip kan gjøre mye annet enn å bare øke rail trykket, slik som power bokser ofte gjør.

Finnes mangen typer diagnose trim til C-max, som for eksempel Bluefin http://www.superchips.co.uk/

 

Det virker jo som om du er ekspert, så hva er forskjellen på "chip" til 1.6L og 2.0L

-Rs Cosworth-

Posted

Det virker jo som om du er ekspert, så hva er forskjellen på "chip" til 1.6L og 2.0L

 

Jeg er langtfra noen ekspert, visst det er snakk om power boks,så er de kanskje like. Jeg mener chip, som sitter i modul, da er det ikke samme program vare på 1,6 og 2L

Posted

Jeg er langtfra noen ekspert, visst det er snakk om power boks,så er de kanskje like. Jeg mener chip, som sitter i modul, da er det ikke samme program vare på 1,6 og 2L

 

Hva er forskjellen på programmeringen på en 1.6L og en 2.0L motor?

-Rs Cosworth-

Posted

Hvorfor er det ingen som godkjenner cosworthene sine med økt effekt hvis det er gratis? :-D

 

Tja du kan jo prøve å finne typegodkjenning for mer enn standard effekt.. Escort cosworth bør vel gå siden det finnes wolf utgaver med 300 hk kanskje..

Posted

Hvorfor er det ingen som godkjenner cosworthene sine med økt effekt hvis det er gratis? :-D

Selv om det er gratis i henhold til effektavgiften, så skal det fortsatt godkjennes hos statens vegvesen.

Og mange er jo importbiler med under 10 år i Norge.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Posted

Forklar! Og jeg regner med det at du er biltekniker/bilmekaniker.

 

En ecu kan leses ved bruk av rett utstyr.. man kan da se om det ligger standard verdier eller noe annet der.. og ja du trenger noe annet enn en vanlig obd2 feilkodeleser..

Posted

Selv om det er gratis i henhold til effektavgiften, så skal det fortsatt godkjennes hos statens vegvesen.

Og mange er jo importbiler med under 10 år i Norge.

Så lenge alt ser tilsynelatende org ut skulle det vel være enkelt,eller?

Posted

Så lenge alt ser tilsynelatende org ut skulle det vel være enkelt,eller?

 

Som sagt.. typegodkjenning.. Hvis du drar til TÜV først går det nok greit..

Posted

Ja, man kan i noen tilfeller finne ut om bilen er trimmet via diagnoseporten, men man kan ikke og kommer heller aldri til å få antall hk ut på svinghjulet etter DIN standarden via en diagnoseport. For å få til det må motoren ut, og settes i et labratorium, og for det første koster det skjorta, og resten av klesbutikken, for det andre må motor med styresystem sendes til utlandet. Og i Norge er man uskyldig til det motsatte er bevist, dermed kan det bli svindyrt for staten

Over til fienden...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...