Editorial Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Har en Focus, 2009 1,6 TCDI, 109 HK.Ser det finnes flere måter å tune den motoren til 140 HK, men ingen av dem ser helt lovlige og legitime ut. Finnes det en mulighet å få gjort dette lovlig? Slik at man får papirene i orden, og bevare garanti etc? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Hvis du betaler avgift for effektøkningen, og godkjenner bilen hos statens vegvesen med ny effekt, så er det helt lovlig.Garantien kan du nok se langt etter. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
"Lakkelars" Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 og er vel såpas høy avgift per ekstra hk at det utgår å tune bilen med chip og vise den? Mvh Morten 2005 focus 2.0 sport combi MS design1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT 3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 (edited) og er vel såpas høy avgift per ekstra hk at det utgår å tune bilen med chip og vise den?En økning av 30 hk med chip på bilen min koster 2234 kroner. Edited September 25, 2012 by Breda Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
"Lakkelars" Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 er det prisen for chip eller hk avgiften? Mvh Morten 2005 focus 2.0 sport combi MS design1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT 3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Skjønner ikke poenget med å få effekten i vognkortet og betale avgift. Ingen kan bevise at bilen din har mer hk enn du allerede har betalt for når bilen var ny. Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 (edited) er det prisen for chip eller hk avgiften?Det er avgiften til staten. Ingen kan bevise at bilen din har mer hk enn du allerede har betalt for når bilen var ny.Hvorfor kan de ikke det? Edited September 25, 2012 by Breda Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Det er avgiften til staten. Hvorfor kan de ikke det? Da har vel bilen din vært over 10 år i norge. Avgiften blir mindre jo lengre bilen har vært registrert i landet. Det er vel fremdeles noen som påstår at staten ikke har utstyr til å lovlig måle effekten i bilen din og blabla.. hvordan dette fungerer i praksis vet jeg ikke.. Men å bevise at en bil er chippa er nå en smal sak via diagnoseporten på en ny bil.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dolk Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Men å bevise at en bil er chippa er nå en smal sak via diagnoseporten på en ny bil.. Forklar! Og jeg regner med det at du er biltekniker/bilmekaniker. -Rs Cosworth- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Da har vel bilen din vært over 10 år i norge. Avgiften blir mindre jo lengre bilen har vært registrert i landet.Nei, bilen er registrert 2005 i norge. Det koster ikke så mye som alle skal ha det til.Effektavgift betaler man jo ikke i det hele tatt når bilen er over 10 år. Det er vel fremdeles noen som påstår at staten ikke har utstyr til å lovlig måle effekten i bilen din og blabla.. hvordan dette fungerer i praksis vet jeg ikke.. Men å bevise at en bil er chippa er nå en smal sak via diagnoseporten på en ny bil..Det om de har godkjent sted for å sjekke dette skal jeg ikke legge meg inn i. Det at det går an å finne chip via obd2 kontakten funker på noen chip og ikke på andre. Men det å faktisk finne ut om den er chippet eller ikke er null problem hvis man først går inn for det og legger litt i det. Men om de faktisk kan bruke den infoen til noe er jo en annen sak. Men jeg tror uansett at det kan være lett å miste skiltene sine, hvis BT for eks tar med bilen din til merkeforhandler hvor de omprogrammerer ecu til standard, og ved test etterpå finner ut at bilen ryker mindre, har endel mindre trykk på drivstoffgalleriet og turboen og plutselig går endel tregere opp til 100 km/t. Alt taler jo da for at den er trimmet. Om det er "godkjent" for å gjøre noe er usikkert, men tror nok uansett at kaoset starter da. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonV Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Har hatt chip i min c-max med 2.0 tdci, i min blir det rett og slett for mye moment og den spinner ut... Har flere ganger forsøkt å "finne" chip via diagnose men har pr dags dato ikke klart det. Chip "øker" jo bare trykket på railen, så ved fullt pådrag så kan nok for høyt trykk ses.. Har chip liggende, noen som vil kjøpe Går på Ford, Volvo og sikkert flere til Har testa den på maks i en focus 1,6 tdci sparket noe sykt, hvor sundt det var nja S-Max AWD 2016 Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Har hatt chip i min c-max med 2.0 tdci, i min blir det rett og slett for mye moment og den spinner ut... Har flere ganger forsøkt å "finne" chip via diagnose men har pr dags dato ikke klart det. Chip "øker" jo bare trykket på railen, så ved fullt pådrag så kan nok for høyt trykk ses.. Har chip liggende, noen som vil kjøpe Går på Ford, Volvo og sikkert flere til Har testa den på maks i en focus 1,6 tdci sparket noe sykt, hvor sundt det var nja Brukte du samme chipen på 2literen og 1,6èn ? De er jo ikke beregnet for det. En chip kan gjøre mye annet enn å bare øke rail trykket, slik som power bokser ofte gjør.Finnes mangen typer diagnose trim til C-max, som for eksempel Bluefin http://www.superchips.co.uk/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dolk Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Brukte du samme chipen på 2literen og 1,6èn ? De er jo ikke beregnet for det. En chip kan gjøre mye annet enn å bare øke rail trykket, slik som power bokser ofte gjør.Finnes mangen typer diagnose trim til C-max, som for eksempel Bluefin http://www.superchips.co.uk/ Det virker jo som om du er ekspert, så hva er forskjellen på "chip" til 1.6L og 2.0L -Rs Cosworth- Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Det virker jo som om du er ekspert, så hva er forskjellen på "chip" til 1.6L og 2.0L Jeg er langtfra noen ekspert, visst det er snakk om power boks,så er de kanskje like. Jeg mener chip, som sitter i modul, da er det ikke samme program vare på 1,6 og 2L Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dolk Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Jeg er langtfra noen ekspert, visst det er snakk om power boks,så er de kanskje like. Jeg mener chip, som sitter i modul, da er det ikke samme program vare på 1,6 og 2L Hva er forskjellen på programmeringen på en 1.6L og en 2.0L motor? -Rs Cosworth- Link to comment Share on other sites More sharing options...
hår ball Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 er ikke halve morroa med motor tuning at det skall være ulovlig ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Det finnes pr dags dato ingen godkjente målestasjoner for effektmåling. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huti Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Det finnes pr dags dato ingen godkjente målestasjoner for effektmåling.Stemmer bra det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Hvorfor er det ingen som godkjenner cosworthene sine med økt effekt hvis det er gratis? :-D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Hvorfor er det ingen som godkjenner cosworthene sine med økt effekt hvis det er gratis? :-D Tja du kan jo prøve å finne typegodkjenning for mer enn standard effekt.. Escort cosworth bør vel gå siden det finnes wolf utgaver med 300 hk kanskje.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Breda Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Hvorfor er det ingen som godkjenner cosworthene sine med økt effekt hvis det er gratis? :-DSelv om det er gratis i henhold til effektavgiften, så skal det fortsatt godkjennes hos statens vegvesen.Og mange er jo importbiler med under 10 år i Norge. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Forklar! Og jeg regner med det at du er biltekniker/bilmekaniker. En ecu kan leses ved bruk av rett utstyr.. man kan da se om det ligger standard verdier eller noe annet der.. og ja du trenger noe annet enn en vanlig obd2 feilkodeleser.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Selv om det er gratis i henhold til effektavgiften, så skal det fortsatt godkjennes hos statens vegvesen.Og mange er jo importbiler med under 10 år i Norge.Så lenge alt ser tilsynelatende org ut skulle det vel være enkelt,eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Så lenge alt ser tilsynelatende org ut skulle det vel være enkelt,eller? Som sagt.. typegodkjenning.. Hvis du drar til TÜV først går det nok greit.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted September 26, 2012 Share Posted September 26, 2012 Ja, man kan i noen tilfeller finne ut om bilen er trimmet via diagnoseporten, men man kan ikke og kommer heller aldri til å få antall hk ut på svinghjulet etter DIN standarden via en diagnoseport. For å få til det må motoren ut, og settes i et labratorium, og for det første koster det skjorta, og resten av klesbutikken, for det andre må motor med styresystem sendes til utlandet. Og i Norge er man uskyldig til det motsatte er bevist, dermed kan det bli svindyrt for staten Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now