Guest hvolsdal Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 Lurer på hvorfor Sierran rista så usakli masse når ej bremsa..Skifta skivene, men er fortsatt like gale.Skifta Foringene å som sagt skivene.Kan det være att de har blitt skeive med engang? Siden jeg ikke byttet klossene? Noen som har forslag til hva det kan være? MVH
JHS Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 Lurer på hvorfor Sierran rista så usakli masse når ej bremsa..Skifta skivene, men er fortsatt like gale.Skifta Foringene å som sagt skivene.Kan det være att de har blitt skeive med engang? Siden jeg ikke byttet klossene? Noen som har forslag til hva det kan være? MVHMå jo skifte klosser samtidig da...
Guest hvolsdal Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 Jamenne kan klossene gjøre slik de blir skeive med engang?For da må jeg gjøre det igjen i morgen..****!
Trones... Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 nye klosser bør du montere ved skivebytte! men har du sjekket kingbolt kulene?? og resten av foringene framme?? Mvh. Trones...87. Merkur XR4TI.06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci. HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
Leo Posted May 11, 2005 Posted May 11, 2005 Sjekk for all del kulene! Da jeg jobba med Ford så jeg et par Sierra der kulene hadde hoppa ut av soklene. Sjekk alt for slakke grundig. Deretter kan du prøve å sjekke skivene dine. Forresten, husket du å lime skivene? Uansett, ta av hjulene, spenn fast et provisorisk verktøy som du legger inntil skivenes sliteflate. Drei rundt skivene og følg med klaringen mellom "måleverktøyet" og skivene. Det kan fortelle deg litt i allefall. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
RSHansen Posted May 11, 2005 Posted May 11, 2005 Det kan være mange årsaker til denne ristingen, men skjeve skiver er jo nesten "orginalt" på sierra. For å prøve å unngå dette bruker jeg først og fremst å rengjøre anleggsflaten mellom hub'en og skivene for rust og dritt før jeg setter på de nye skivene. Bruker å bli mye rust her og det skal ingenting til før skivene sitter litt skjevt på om det kommer ulumskheter imellom her. En annen huskeregel er å ALLTID bytte klosser ved skivebytte. (Da gjelder delegarantien fra Ford oxo ) Håper dette hjelper litt - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V
Guest hvolsdal Posted May 11, 2005 Posted May 11, 2005 Noen som kan for eks. legge ut ett bilde over kar kingbolt kulene er? Evt. fortklare meg. Hvilke andre foringer bør jeg sjekke? Takker for svar og håper jeg finner ut av ditte her..
Guest sierra_raaner Posted May 11, 2005 Posted May 11, 2005 jg å hadde en ***** risting ved nedbremsing. Men d ga seg når fjører å dempere ble byttet.
bige Posted May 11, 2005 Posted May 11, 2005 Hvilke foringer byttet du . Hadde samme på cosw byttet foringene tilstabstag til poliflex og alt ble bra . Ser også biltema har HD foringer .kingbolt kulene er helt ute ved hjulet festet med en krone mutter med splint gjennom ett hull .Annen måte , kalles også undre bære arm , innerst festet til "ramma" vidre kommer stabilisator foringen (tidligere nevnt) og så helt ute ved hjulet kulene . King bolt var noe bilen hadde før de fikk MC person "billig" forstilling
Guest hvolsdal Posted May 11, 2005 Posted May 11, 2005 Byttet det stabilisator foringene.Hva annet bør jeg prøve og skifte da?
Leo Posted May 12, 2005 Posted May 12, 2005 Eh... ALT som er slakke i... Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
cossie_storm Posted May 12, 2005 Posted May 12, 2005 sjekket dekk og felger eller? Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jajaSierra med scorpio cosworth motor 90 mod
Guest 2.0Fordsierra Posted May 12, 2005 Posted May 12, 2005 Byttet det stabilisator foringene.Hva annet bør jeg prøve og skifte da?<{POST_SNAPBACK}>så vidt jeg vet så er det 2 til på hver side iallefall:pkoster rundt 60-70kr stk på ford..kjøpte i går
Guest spurs Posted May 13, 2005 Posted May 13, 2005 hadde d samme med min... skiftet skiver,klosser, fjører og demperer.. nå e d null risting..
Emilskj Posted May 19, 2005 Posted May 19, 2005 hadde d samme med min... skiftet skiver,klosser, fjører og demperer.. nå e d null risting.. <{POST_SNAPBACK}> Så lenge det varer.......... Orginalskiver blir jo som regel skjeve igjen ved første kraftige oppbremsing.Derfor anbefales det å bytte til tykkere skiver.
Leo Posted May 19, 2005 Posted May 19, 2005 Tykkere skiver? Hvordan får du de inn i calipperene?? De originale skivene holder greit nok om du limer dem. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
kikk0 Posted May 19, 2005 Posted May 19, 2005 litt off topic, men hva er det du bruker å lime bremseskjevene med?
Leo Posted May 19, 2005 Posted May 19, 2005 Da jeg jobba med Ford brukte vi et Loctite-produkt. Jeg husker ikke hva det het, bare at det var orangsj a farge. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
Guest hvolsdal Posted May 23, 2005 Posted May 23, 2005 Fikk til ristingen i bilen idag, var faktisk skivene så var skeve igjen.Har vert det siden jeg kjøpte de nye.Noen som har opplevd og kjøpt skeve skiver? Men vertfall veldig bra bil nå endelig:)
Guest zr50sl Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 veldi viktig at man gjør reint navet før montering av nye skiver... ellers= kast i skivene
Guest hvolsdal Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 Det var gjort helt rent.pusset det helt ned. Gjor det tre ganger med. Glad jeg er kvitt problemet nå vertfall.
Guest zr50sl Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 men ka du enn gjør, ikke kjøp org skiver,di bli fort kast i,sto helt nye skiver på min sierra da jeg overtok den i november 03,gikk kanskje 14 dager så va d kast i dem,, kjøp deg skiver og klosser fra england heller. x drilled and groovd skiver,kosta rundt 50 pund parret eller no sånt, men sjekk det ut på www.rallydesign.co.uk
RSHansen Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 Kjøpte skiver og klosser for noen årsiden til Sierraen min og bytta selv, etter 2 måneder begynte det å riste igjen og selvsagt var det skivene som var skjeve igjen. Masjerte så ned til Ford der skivene var kjøpt og skjelte dem ut for dårlige deler. Fikk nye skiver og klosser på delegarantien (1 år) og bytta på nytt. Disse skivene varte ca 1/2 år og da begynte det å riste igjen. Fikk igjen nye skiver på garanti. Men gidda ikke å bytte dem. Filosofien her er vel at man kan kjøre med nye bremseskiver på garantien til bilen er klar for høggern! hehehe - 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V
capri1600gt Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 Lurer på hvorfor Sierran rista så usakli masse når ej bremsa..Skifta skivene, men er fortsatt like gale.Skifta Foringene å som sagt skivene.Kan det være att de har blitt skeive med engang? Siden jeg ikke byttet klossene? Noen som har forslag til hva det kan være? MVH<{POST_SNAPBACK}>Dere glemmer en viktig ting her, nemlig kaliperne. Siden det er bare ett bremsestempel er det viktig at kaliper glir lett på glideboltene og at klossene ikke har satt seg. Kalipre som er trege kan gi risting, og kan presse skivene så det blir kast i dem. Det hjelper lite å skifte skiver dersom det er kaliprene som er årsaken til ristingen. Når bremsestemplet er presset tilbake skal det være forholdsvis lett å dra kaliperen att og fram, dersom den går tregt må du sjekke glidebolter og anleggsflater for bremseklosser.Skivene foran på min xr4x4 har nå stått på i ca 5 år og over 90000km (60000km på første sett klosser, resten på de som står på), og det er ikke antydning til risting når jeg bremser. Skivene er Brembo og klossene Mintex. Skivene er montert uten "lim", men navflatene ble gjort rene og satt inn med tynt lag fett mot skivene (for mye fett er ikke lurt). Sjekker jevnlig (ca 1 gang i året) at kalipre er i god stand. 1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now