Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

Jeg har en Ford Focus 1,8 tddi.

Har et problem jeg håper å få hjelp til her.

Den ryker kølsvart og mister motoreffekt når jeg har kjørt en stund å den blir varm. Ingen lamper lyser eller noe slikt.

Har funnet en oljelekasje på en liten slange som er forgrenet, der ene forgreningen går inn på en boks av noe slag og via den til et spjeld.

Noen som har en ide om hva dette problemet kan være?

 

På forhånd takk for svar :-)

Posted

svartrøyk indikerer i vertfall at den får alt for mye drivstoff i forhold til luft, men akkurat hva som gjøre det er vanskelig å si... men er nok noe elektrisk/sensor som kødder vis den er heilt fin til den blir varm.

trehjulsykel

Posted

Skal gå over alle slangene i morgen å se om jeg kan se om jeg kan finne noe sprekk eller lignende. Har fått fikset den lille oljelekasjen, men problemet er fortsatt det samme når den har gått litt og blitt varm.

Posted (edited)
  On 9/16/2012 at 9:41 PM, Baboo said:

Har funnet en oljelekasje på en liten slange som er forgrenet, der ene forgreningen går inn på en boks av noe slag og via den til et spjeld.

Jeg har aldri rørt en slik motor, men jeg synes dette høres mer ut som en luftslange (vakuum). Er du sikker på at det skal være olje der? Minker det på motorolja?

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Posted

Mener å huske eg hadde samme problem på focus 1,8.. Da var det stikket til IAT sensoren som ikkje stod på.. Mulig din IAT sensor har tatt kveld da :) Det aller letteste er å koble til dataen og lese ut feilkoder. Da får du iallefall en pekepinn på hvilken retning du skal lete. ;)

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Posted

Har sjekket slanger og finner bare den ene leksasjen. Men den har vistnok noe med vakumj til bremser gjøre. Får kansje få verksted til sjekke med dataen om det er noen feilkoder inne.

Posted
  On 9/18/2012 at 3:37 PM, bard said:

Hvis du har olje i en vakuumslange har du sannsynligvis olje i innsuget også. Det kan forklare røyken. Så jeg gjentar: Minker det på motorolja?

 

Det trenger han ikke ha, vakumet er jo ikke tilkoplet innsuget på en diesel, men vakum pumpa, som kan lekke innvendig

Posted
  On 9/18/2012 at 9:11 AM, Granada 2.8 Ghia said:

EGR eller spjeld for økt dreiemoment på øavt turtall som krangler?

 

DTC?

 

er en 1,8 tddi

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...